کمالوندی در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران:

آژانس نباید بازیچه سرویس‌های امنیتی شود/ تذکر ایران به آژانس بابت پرداختن به برخی جزییات/ از اجرای پروتکل الحاقی نتیجه مثبتی نگرفتیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ایراد از پرداختن آژانس به بعضی از جزییات گفت: این کار سبب می‌شود مسائل کلی که مهم است، توسط رسانه‌های بین‌المللی با انگیزه‌های خاصی تحت تاثیر قرار بگیرند و موضوع شاخص‌های ارزیابی برمبنای اطلاعات آزاد نیز مورد سوال ما از آژانس است.

"بهروز کمالوندی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با بیان این که در گزارش اخیر آژانس سه نکته مهم وجود دارد، گفت: نکته اول این است که تاکید می‌کند جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات پادمانی خود را انجام می‌دهد.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیح نکته دوم افزود: کلیه تاسیسات هسته‌ای تحت نظارت آژانس است و هیچ گونه اقدام غیرصلح آمیز وجود ندارد و تعهدات جمهوری اسلامی ایران فراتر از پادمانی است که در قالب اقدام مشترک پذیرفته است.  
 
کمالوندی نکته سوم را تحت عنوان نوع توافقات جمهوری اسلامی با آژانس مطرح و عنوان کرد: به اذعان آژانس ایران از 18 مورد 16 مورد را انجام داده و دو مورد دیگر هم در دست اقدام است، که به زودی به نتیجه می‌رسد. 

آژانس نباید بازیچه سرویس‌های امنیتی قرار بگیرد
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که روش‌های آژانس در پادمان راستی آزمایی فعالیت‌ها، موضوعاتی است که هنوز مورد بحث است، خاطر نشان کرد: در اجلاس کنفرانس عمومی، موضوع شاخص‌های ارزیابی بر مبنای اطلاعات آزاد از سوی برخی کشورها، از جمله جمهوری اسلامی ایران مورد سوال واقع شد.
 
وی با اشاره به این که آژانس در مواردی بازیچه سرویس‌های امنیتی قرار می‌گیرد اظهار داشت: یک سرویس امنیتی کشوری بنا بر نیاز اطلاعاتی که دارد، اطلاعات غلطی را منتشر می‌کند و آژانس بعد از آن که بر روی آن‌ها بررسی می‌کند، اطلاعات آن سرویس امنیتی را تکذیب، تایید، تکمیل و یا اصلاح می‌کند و آژانس نباید بازیچه سرویس‌های امنیتی قرار بگیرد.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در شاخص‌های آژانس در مناسبت‌های مختلف قبل از آن‌ که آژانس اطلاعات آزاد را مورد سوال راستی آزمایی قرار دهد، ابتدا ببیند چه قدر صحت دارد.
 
کمالوندی با تاکید بر اینکه برخی از این اطلاعات ساختگی است اذعان داشت: آژانس نباید اصل را بر این بگذارد که این اطلاعات صحیح است، و مدت‌های زیادی از وقت خود و اعضا را هدر دهد.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که یکی از بحث‌های ما با آژانس در مورد نحوه استفاده از اطلاعات موسوم به اطلاعات آزاد است، افزود: در خصوص جمهوری اسلامی کشورهای مختلفی هستند که می‌خواهند با انگیزه‌های سیاسی از این فرصت استفاده کنند.
 
ایراد آژانس پرداختن به جزئیات است

کمالوندی پرداختن آژانس به برخی از جزییات را ایراد گرفت و گفت: پرداختن به جزییات می‌تواند مسائل کلی را که مهم است توسط رسانه‌های بین‌المللی با انگیزه‌های خاص تحت تاثیر قرار دهد و در این مورد به آژانس تذکر داده‌ایم و در گزارشات، مذاکرات و نامه‌های توضیحی خود به آژانس به این موارد اشاره می‌کنیم.
 
وی افزود: از نظر ما نتیجه‌گیری آژانس مبنی بر این که پرونده ما عادی است کفایت می‌کند! اگر چه در فضای سیاسی از آن سواستفاده می‌شود، بالاخص در مواردی که می‌تواند دو پهلو و یا جزئی باشد.  
 
کمالوندی درباره مسائل دو پهلو و جزئی به ویزای یک کارشناس اشاره کرد و گفت: همه کشورها در دادن ویزا به همه افراد حتی به یک بازرس مختار هستند، حال اینکه آن فرد یک کارشناس بوده نه یک بازرس! و بازرسی هم پروسه خاص خود را دارد.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آژانس نه تنها در مورد ایران، بلکه در مورد هیچ کشوری نمی‌تواند هر فردی را بیاورد و بگوید این بازرس است و این بازرس باید ظرفیت‌ها و توانایی‌های لازم را به جهت حرفه‌ای داشته باشد و حق هر کشوری است که به بازرس هایی روادید بدهد که آژانس موافق قبلی خود را به عنوان بازرس برای آن کشور پیشاپیش گرفته باشد.
 
کمالوندی آمدن این موضوعات به فضای رسانه‌ای را غیرضروری خواند و اظهار داشت: از این مسائل سواستفاده می‌شود و وقتی از موضوع کوچکی مثل ویزا سواستفاده می‌شود، عاقلانه این است که آژانس به مسائل جزئی نپردازد .

سانتریفیوژ RI8 نکته مثبت گزارش آژانس است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی نکته مثبت گزارش اخیر آژانس را نام بردن از سانتریفیوژ RI8 خواند و خاطر نشان کرد: قبل از این، از این سانتریفیوژ تحت عنوان کیزینگ نام برده می‌شد.
 
کمالوندی افزود: سانتریفیوژ RI8 آخرین نسل سانتریفیوژ ماست و اگر چه گازدهی نشده است ولی در حال تحقیق و توسعه است و توسط آژانس مورد اشاره واقع شده است.
 
وی گزارش آژانس را در مجموع مثبت خواند و اظهار داشت: این گزارش نکته‌ای ندارد که بخواهد بهانه‌ای به دست دشمنان ما بدهد.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که پروتکل، الحاقی است و نه اجباری خاطر نشان کرد: کشورها موظف نیستند که این پروتکل را اجرا کنند بلکه مختار هستند.
 
وی افزود: ما در گذشته در یک دوره سه ساله پروتکل الحاقی را اجرا کرده‌ایم، ولی نتیجه مثبتی نگرفتیم! لذا الان پروتکل را اجرا نمی‌کنیم و وقتی اجرا نمی‌کنیم دادن گزارش برمبنایی که مورد توافق ما نیست مقبول هم نیست.

کمالوندی با اشاره به این که آژانس بر قطعنامه‌هایی تاکید می‌کند که ما آن را غیرقانونی می‌دانیم اظهار داشت: آن‌ها می‌گویند قطعنامه‌ها خواسته‌اند ایران پروتکل الحاقی را اجرا کند و برهمین مبنا هم گزارش خود را طوری تنظیم می‌کند که بخواهد فعالیت‌های اعلام نشده را هم در موردش ارزیابی کند و طبیعی است وقتی ما اجرا نمی‌کنیم تا صد سال دیگر هم این جمله را تکرار می‌کنند.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان‌بندی انتشار گزارش آژانس گفت: این گزارش فصلی است که به طور مرتب توسط آژانس و در مورد نحوه اجرای پادمان منتشر می‌شود و در مورد کشور ما علاوه بر پادمان دو موضوع دیگر هم هست.
 
کمالوندی در توضیح دو موضوع دیگر اظهار داشت: یکی برنامه همکاری که در چارچوب توافق ژنو با کشورهای 1+5 است و دیگری هم چارچوب بیانیه همکاری با آژانس، که مراحل گام به گام برای حل مسائل گذشته و حال است.
 
وی در ادامه گفت: عمده گزارش آژانس استناد به این می‌کند که اطلاعاتی که آژانس از ایران دریافت کرده مورد تایید است و مشخص می‌کند که فعالیت‌های ما صلح آمیز است و هیچ انحرافی ندارد و همه تاسیسات اتمی کشور تحت نظارت آژانس است و با توجه به پادمان‌های جمهوری اسلامی اجرا شده است و این کانون اصلی گزارش آژانس است که مکررا در گزارشات قبلی هم اجرا شده و نشان می‌دهد که فعالیت‌های ما کاملا صلح آمیز است.  
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در ارتباط با موضوعاتی که با آژانس داریم در زمان‌بندی چگونگی حل موضوعات یک تفاوت دیدگاهی با آژانس داشتیم.
 
وی با اشاره به 18 اقدام در قالب سه گام اظهار داشت: موضوع گام به گام ایده ما بود و چون ما نمی‌پذیرفتیم تحت عنوان مطالعات ادعایی اتهاماتی در چارچوب این که ایران برنامه نظامی داشته، سوالات آن‌ها را پاسخ دهیم، موضوع گام به گام طراحی و مشخص شد مرحله به مرحله موضوعات را بررسی کنیم.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که در مقایسه گزارش امسال و گزارش سال قبل می‌بینیم که هر دو در ماه نوامبر منتشر شده خاطرنشان کرد: اگر چه می‌دانیم اعضای صاحب نفوذ آژانس در شورای حکام، کشورهایی هستند که با ما در 1+5 مذاکره می‌کنند و ملاحظات سیاسی خودشان را هم دارند، ولی تلقی ما این است که آژانس ملاحظات سیاسی را در نظر نمی‌گیرد و گزارش خود را منتشر می‌کند، اگر چه فشار بر روی آژانس وجود دارد که هم موضع سیاسی بگیرد و هم به نوعی رفتاری سیاسی داشته باشد.
 
کمالوندی با اشاره به جملات تکراری آژانس آن‌ها را مهم خواند و اظهار داشت: این جملات می‌گویند، همه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در تاسیسات اعلام شده تحت نظر آژانس است و هیچ انحرافی در آن وجود ندارد،

وی افزود: اما جمله دیگر این است که آژانس در موقعیتی نیست که تایید کند فعالیت‌های اعلام نشده‌ای وجود ندارد و این جمله می‌تواند برای کشوری که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند جمله درستی باشد  .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: نتیجه کلی گزارش آژانس به صورت مستقیم و غیرمستقیم تایید می‌کند که فعالیت‌های جمهوری اسلامی صلح آمیز است و انحرافی در آن وجود ندارد.
 
 کمالوندی در پایان نسبت به افشای اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای گفت: آژانس تعهد دارد اطلاعاتی که به طور محرمانه می‌گیرد، محرمانه حفظ کند و از انتشار آن‌ها خودداری کند و ما هیچ گاه اسامی دانشمندان را در اختیار آژانس قرار نداده‌ایم ولی آن‌ها به طور طبیعی به افرد و تاسیسات ما دسترسی دارند و اطلاعات را جمع آوری می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار