اصغر فرهادی در مراسم رونمایی از کتابش:

تعجیل در ساخت فیلم مشکل سینمای جهان است/فیلمنامه‌های من با تشویق موفق نشد

اصغر فرهادی در مراسم رونمایی از کتاب خود به نام "هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی" مهمترین مشکل سینمای جهان را تعجیل در ساخت فیلم و نگارش فیلمنامه دانست.

به گزارشخبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ در مراسم رونمایی از کتاب "هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی" که شب گذشته با حضور اهالی سینما و مردم در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد، علی معلم منتقد سینما در خصوص ویژگی‌های آثار اصغر فرهادی اظهار داشت: اصغر فرهادی در طول مسیر کاری خود به سینماگری تبدیل شد که از وی حکایت می‌شود و فرهادی حکایت نویس نشد. در واقع این موضوع که از وی به عنوان فردی موفق در عرصه‌ی سینما حکایت می‌شود ، ولی فرهادی خود حکایت نویس نشد،امری قابل توجه است که در مرد اصغر فرهادی صدق می‌کند.

وی ادامه داد: در سینمای ایران ژانری داریم که مورد توجه مردم است که به سینمای اجتماعی معروف است و طبیعتا قبل از اصغر فرهادی، فیلم سازان بسیاری هستند که در این ژانر فیلم ساختند و عمده‌ی آن‌ها هم قابل قبول بوده است، اما نکته‌ای حائز اهمیت در مورد فرهادی این است که وی درام پر تپش را به این سینمای اجتماعی که به دنبال واقعیت اجتماعی است، اضافه کرده و به همین دلیل اثر اصغر فرهادی در سینمای ایران در ذهن‌ها می‌ماند.

معلم گفت: نکته‌ای که آثار اصغر فرهادی را از لحاظ داشتن مخاطب جهانی یک رنگ می‌کند، نکته‌ای است که بسیار مورد غفلت قرار گرفته و آن هم "ریتم در داستان گویی" است.

وی ادامه داد: آثار فیلمسازان شاخص ما برخوردار از ریتم صحیح نیست و در واقع فیلمسازان کمی خودخواهانه و با تکیه بر سلایق شخصی خود فیلم را پیش می‌برند و از این موضوع به عنوان عنصر اساسی در سینما غافل هستند و من کمی از آن را خود بینی می‌بینم تا غفلت.

معلم بیان کرد: اضافه کردن درام هیجان انگیز به سینمای اجتماعی توسط اصغر فرهادی، اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم سایر دوستان که به تقلید از وی فیلم می‌سازند و زیاد هم شده است، حداقل یاد بگیرند که قبل از اینکه سینماگر معروفی در جهان باشند، درام نویس موفقی مثل فرهادی باشند.

این منتقد سینما افزود: رعایت ریتم در داستان فقط در کار اصغر فرهادی در سینمای ایران پذیرفته است و دلیل اصلی محبوبیت وی در سینمای آمریکا همین موضوع است.

حسن کیائیان، مدیر "نشر چشمه" در این مراسم گفت: رونمایی از فیلمنامه‌های اصغر فرهادی به نوعی تجلیل از این سینماگر هم است و شاید بتوان آن را پاسداشت سینمای متفاوت بدانیم، سینمایی که با شیب منطقی و با پشتوانه دست اندرکاران خود توانست جایگاه‌های مناسبی در عرصه‌های جهانی به دست آورد.

مدیر "نشر چشمه" ادامه داد: پیوند سینما و ادبیات مقوله‌ی با اهمیتی است که درباره‌ی آن قلم‌ها زده شده که بیشترین آن را می‌توان در فیلمنامه‌های سینمایی متفاوتمان ببینیم.

وی افزود: فرهادی با گذر زمان توانست سبک خاص خود را در فیلمسازی پیدا کند، به طوری که افرادی هم که در عرصه‌ی سینما جایگاه مهمی ندارند به تماشای آثار وی می‌نشینند.

کیائیان بیان کرد: ارزش کار اصغر فرهادی پیش بردن آگاهانه هدف است که توانست نظر مخاطبان داخل و خارج را به خود جلب کند و واقعا از اعتماد وی به "نشر چشمه" سپاسگذاری می‌کنم.

مهرزاد دانش منتقد سینما در ادامه مراسم در خصوص آثار اصغر فرهادی اظهار داشت: در مورد آثار اصغر فرهادی نکته‌های زیادی را می‌توان گفت، چه نوع دیالوگ‌ها و چه شخصیت پردازی، اما ترجیح می‌دهم از بحث‌های فنی بگذرم و به نکته اساسی در آثار وی اشاره کنم. از نظر من جوهره اساسی در آثار فرهادی بحث رسیدن به بزنگاه‌های اخلاقی است و در واقع  در داستان‌های وی با عنصر دوگانگی اخلاقی روبرو می‌شویم و این موضوع پیچیدگی‌های روحی و روانی بشر را یادآور می‌شود و شاید کسانی که ذهن‌های خط کشی شده‌ای دارند، با سینمای فرهادی دچار آشفتگی شوند.

در مراسم رونمایی از کتاب "هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی" امیر شهاب رضویان کارگردان و مدیر پردیس سینمایی کوروش بیان کرد: شغل اصلی من فیلمسازی است و مدیریت اینها را به من واگذار کردند و پذیرفتم و سعی کردم فضایی ایجاد کنم که نشان دهم سینما جدا از تفریح نیست.

وی ادامه داد: من خودم سال‌ها انتظار اکران می‌کشیدم ولی اکنون فضایی را برای سینما گران جوان ایجاد کردیم که این مشکل را نداشته باشند.

رضویان گفت: اصغر فرهادی محصول چند چیز است که یکی از آن‌ها مدیریت فضای فرهنگی در زمان "سیف الله داد" بود. در زمان مرحوم "داد" فیلمسازان اولی وارد عرصه‌ی سینما شدند و یکی از آن‌ها فیلم اولی‌ها "اصغر فرهادی" بود که نگاه صحیح فرهنگی در اینجا خود را نشان می‌دهد.

در پایان مراسم پس از نمایش کلیپ آثار "اصغر فرهادی" که توسط "میثم مولایی" ساخته شده بود، فرهادی بیان کرد: صحبت‌هایی که در این مراسم شد، نقد‌هایی که از من می‌خوانید و حتی مصاحبه‌هایم، خطری در کنار خودش دارد و من می‌ترسم که شغلی غیر از فیلمسازی برایم ایجاد شود.

این تعریف و تمجید‌ها شاید در بین علاقه مندان به سینما ترسی را ایجاد کند که یک فیلمنامه نویس چقدر باید آگاه باشد. واقعیت این است که با بسیاری از این تعریف‌ها اگرچه باید خوشحال باشم، اما واقعیت بیرونی ندارند و صادقانه ترین پاسخ این است که صحنه‌هایی که در فیلم‌های من موفق می‌شوند، آگاهانه نیست و کاملا ناخودآگاه در ذهن من ایجاد می‌شوند و به نظر من هرچقدر بیشتر آگاه شویم، خطر تصنع در کارهایمان بیشتر می‌شود.

فرهادی ادامه داد: فیلمساز در درجه‌ی اول نباید تعریف‌ها و تمجید‌ها را به خود بگیرد، زیرا موفقیت او به دلیل سماجت، پشتکار و یا بانک عاطفی‌ وی است. پس این هفت فیلمنامه را با این دید که چیزی است که از قبل کلمه به کلمه فکر شده نگاه نکنید.

این فیلمساز افزود: در این مدت کوتاه که 12 سال می‌شود که به طور حرفه‌ای وارد سینما شدم، موضوع و فاکتور مهمی که در موفقیت کارهای من موثر بود، عنصر زمان است. یک فیلمنامه خوب در زمان یک ماهه هیچوقت نوشته نمی‌شود و در واقع فیلمنامه به دم کشیدن نیاز دارد و مهم ترین عامل در دم کشیدن زمان است.

فرهادی گفت: چیزی که من احساس می‌کنم، نه تنها در سینمای ایران، بلکه در سینمای جهان مشکل ایجاد کرده، تعجیل در ساخت فیلم و نگارش فیلمنامه است، اما من این موضوع را تجربه کردم که زمان گذاشتن بر روی اثر موفقیت ایجاد می‌کند و نکته دیگر اینکه من هیچوقت فریب زود تشویق شدن را نمی‌خورم و تحت تاثیر آن هم قرار نمی‌گیرم. برای مثال صحنه‌ای که با موفقیت فیلم برداری می‌شود و مورد تشویق افراد پیرامون قرار می‌گیرم، بلافاصله صحنه‌ی بعد را نمی‌گیرم چون فکر می‌کنم شاید در جو و تحت تاثیر تشویق باشم. در نوشتن فیلمنامه هم همینطور است و حداقل زمان برای نگارش فیلمنامه باید 7،8 ماه باشد.

فرهادی در پایان در خصوص همکاری‌های پریسا بخت آور در پروژه‌های موفق وی گفت: من هیچ صحنه‌ای را در فیلم‌هایم ننوشتم که "پریسا بخت آور" نخوانده باشد و کنار من کسی بوده که اگر کاری کردم که صداقت در آن نبوده و یا اصلا خوب نبوده، به طور صریح انتقاد می‌کرد و گاهی این انتقاد‌ها به دعوا و قهر چند روزه می‌انجامید، اما حاصلش این شد که من فیلمنامه‌هایم را تنها ننوشتم، اما در تیتراژ‌ها به عنوان همیار فیلمنامه‌ نویس نمی‌شد نام او را آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرهادی ، ساخت ، فیلم ، کتاب ، هفت ، فیلمنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار