آمریکا در بخش مهمی از قرن حاضر، درگیر جنگ‌هایی بوده اما اگر این بار نیز جنگ با داعش اوضاع را بدتر کند، جای تعجب نخواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی به قلم "استیو چپمن" تحت عنوان "آمریکا طبل جنگ دیگری را در خاورمیانه به صدا در آورده است ، چرا هدف گرفتن داعش تنها اوضاع را بدتر خواهد کرد" نوشت: آمریکا همچنان درگیر جنگ 13 ساله ای در افغانستان است و باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور تنها سه سال پس از خروج آخرین گروه از نظامیانش از عراق ، درگیر جنگ جدیدی با داعش در عراق و سوریه شده است. دولت آمریکا همچنین حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را در پاکستان و یمن اجرا می کند.

در طول تاریخ، هیچ کشوری هرگز تا به این حد در کشورهای دیگر درگیر جنگ نبوده است، جنگ هایی که منافع کمی برای شهروندانش داشته است.

هیچ کس در اکتبر سال 2001 میلادی تصور نمی کرد که جنگ افغانستان برای سرکوب گروههای طالبان و القاعده 13 سال طول بکشد. حتی نمی شد باور کرد پاکستان که یکی از شرکای مهم آمریکا تصور می شد ثابت کند که نه تنها مفید نخواهد بود بلکه دشمن به شمار خواهد رفت.

"کارلوتا گال" خبرنگار نیویورک تایمز در کتابش تحت عنوان "دشمن غلط : آمریکا در افغانستان ، 2001 تا 2014" نوشت دولت پاکستان ضمن اینکه 23 میلیارد دلار کمک از واشنگتن دریافت می‌کند، فعالانه به دشمنان آمریکا کمک می‌کند.

"ریچارد هالبروک" فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان در نهایت تصدیق کرد: ما احتمالا با دشمن اشتباه در کشوری اشتباه می‌جنگیم.

آمریکا به عراق حمله کرد و در ظاهر با سرنگونی رژیم صدام حسین و جلوگیری از ورود اعضای سابق حزب صدام در دولت جدید به پیروزی دست یافت اما در عمل تعداد زیادی از عراقی ها را با آمریکا دشمن کرد و موجب بروز ناآرامی هایی شد که کشته شدن شمار زیادی از نظامیان آمریکایی را به همراه داشت.

از سوی دیگر آمریکا در عراق جنگید و برنده ، ایران بود. 

جنگ با گروه داعش نیز با ابهامات زیادی همراه است زیرا بسیاری از دشمنان این گروه ، دشمن آمریکا هستند. 

نشریه وال استریت ژورنال می نویسد : ما با هدف گرفتن مواضع داعش در سوریه، به نیروهای القاعده کمک کردیم میانه رو های سوری را شکست دهند که ما آنها را در جنگ بر ضد اسد یاری می کردیم.

حملات هوایی آمریکا نیز بهترین ابزاری است که داعش تاکنون برای گرفتن نیرو داشته است.

بر اساس گزارش محرمانه شورای امنیت سازمان ملل متحد ، حدود 15 هزار خارجی برای پیوستن به داعش و دیگر گروههای افراطی به منطقه سرازیر شده اند.

روزنامه گاردین به نقل از این گزارش نوشت : از سال 2010 میلادی شمار تروریست‌های خارجی افزایش یافته است.

در واقع آمریکا به جای آنکه شبه نظامیان را از بین ببرد به تقویت آنها کمک کرد.

آمریکا در بخش مهمی از قرن حاضر، درگیر جنگ هایی برای تقویت امنیت خود بوده اما هر بار به دشمنان بیشتری با امنیت کمتر رسیده است.

اگر این بار نیز جنگ با داعش اوضاع را بدتر کند ، جای تعجب نخواهد بود.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار