به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛متن سئوالات و پاسخهای این مرجع تقلید را در ادامه بخوانید.
*آیا رهن تنها بدون دریافت هیچ گونه اجارهای ایراد دارد؟اگر حقیقت رهن باشد، اشکال ندارد، یعنی مبلغی را به شخصی قرض بدهد و طرف هم خانه خود را به عنوان رهن در اختیار او بگذارد و به او اجازه استفاده از خانه را بدهد.
*چگونه می شود به رهن خانه خمس تعلق نگیرد؟اگر رهن از پولی باشد که اگر صرف در مؤونه نشود، باید خمس آن را داد راه فرار و چاره ای که خمس ندهید وجود ندارد.
*رهن دادن کامل منزل بدون اخذ اجاره و فقط در مقابل وجه نقد پیش چه حکمی دارد؟اگر قرض به شرط سکنی باشد حرام است.
*آیا آنچه که بین مردم متداول است که بعنوان رهن منزل مبلغ کلانی پیش پرداخت می کنند ودیگر از اجاره ماهانه معاف هستند ودر پایان انقضاء اجاره مبلغ را پس میگیرند آیا شرعیت دارد ؟این کار حرام است وسکنای در آن منزل سود پول است وجایز نیست .
*آیا مرتهن می تواند عین مرهونه را به راهن اجاره دهد ؟مرتهن مالک نیست که اجاره دهد، بلکه عین مالک راهن است و منافعش در اختیار او است و می تواند در آن تصرف کند به نحوی که با حق رهانت منافات نداشته باشد .
*اگر ملکی رهن واقع شود و شرط شود که راهن در این مدت هیچگونه حق تصرف در آنرا ندارد چنانچه آنرا معامله کند عقد صحیح است یا خیر ؟اگر مرتهن آن وارد کند باطل است و اگر اجازه دهد صحیح است .
*اگر مغازه مرهونه در قبال پولی که به او داده شده بخود صاحب مغازه یعنی راهن اجاره داده شود صحیح است یا خیر ؟منافع مغازه ملک او است و او می تواند بدون اجرت از آن استفاده کند ، و اجاره دادن آن باطل است، چون مالک نیست .
*اگر منزلی را رهن کنیم و در آن ساکن شویم چه حکمی دارد ؟اگر رهن قرض بدون اجاره باشد سکنای آن خانه ربا و حرام است . و همچنین اگر قرض بشرط باشد و اگر اجاره بشرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست .
*گرفتن اجاره و رهن برای منازل آیا شرعا جایز است ؟جایز است و تصرف در عین مرهونه بدون اذن رهن جایز نیست .