نیشن گزارش داد:

توافق جامع با ایران، شاه کلید ایجاد منطقه‌ای باثبات و آرام

پایگاه اینترنتی نیشن نوشت: اگر توافق جامع هسته‌ای با ایران در نهایت امضا شود، این توافق به خودی خود، ممکن است به کلید اصلی بازگرداندن ثبات به منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نیشن امروز سه‌شنبه در مقاله‌ای درباره مذاکرات جاری هسته‌ای با ایران نوشت: درگیری‌ها ممکن است هم‌پیمانان و متحدانی را بوجود آورد. این ممکن است فرصتی باشد که یکی از دو قطبی‌کننده‌ترین و اختلاف‌انگیزترین شکاف‌ها را در تاریخ معاصر جهان بتوان مرمت و اصلاح کرد. 

در این گزارش آمده است: در حالی که مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک به سررسید 24 نوامبر نزدیک می‌شود، تمام طرف‌ها این سررسید را مدنظر دارند و تلاش می‌کنند، پیش از فرارسیدنِ آن، به توافق با یکدیگر دست‌پیدا کنند. هرچند هر دو طرف (آمریکا و ایران) بسیار محتاطند و همچنان بر باقی ماندن "اختلافات عمیق" در رابطه با پیشنهادات طرفین، تأکید می‌کنند، نشانه‌های مثبتی از هردو سو پدیدار گشته است. مثلاً گروه پنج بعلاوه یک  به سازش و مصالحه در مذاکرات با ایران می‌اندیشد. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نیز اخیراً‌ نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، نوشته است و از او درخواست کرده است که نگذارد این فرصت از دست برود. 

این منبع افزود: البته عواملِ به‌مراتب بیشتری از تهدید داعش وجود دارد که موجب افزایش گفتگوهای اخیر میان دو طرف شده است. 

در ضمن، باراک اوباما نیز پیش از انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا، به نوعی پیروزی سیاسی نیاز دارد، زیرا نمی‌خواهد جمهوریخواهان، پس از تسخیر هر دو مجلس سنا و نمایندگان در کنگره آمریکا، درپی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، بر کاخ سفید نیز مسلط شوند. از اینرو دولت اوباما نیز به دنبال امضای همین توافق است. اگر چنین توافقی حاصل و تحریم‌های ایران برداشته شود، بازارِ عمدتا دست نخوردهِ این کشور بر روی سرمایه‌گذاران جهانی باز خواهد شد. دستیابی به این توافق، همچنین باعث ترویج روابط بهتر (غرب) با یکی از نقش‌آفرینان کلیدی خاورمیانه و پیوستن عضوی سرنوشت ساز و مهم (ایران) به ائتلاف ضدداعش خواهد شد. دست برداشتن از تبلیغات مبتنی بر "بد جلوه دادن" ایران، در پی امضای توافق (جامع) با این کشور، به ایران اجازه خواهد داد نقش مهم‌تر بزرگ‌تری را در سیاست منطقه‌ای ایفا کند. 

علاوه بر این، به دنبال انعقاد توافق جامع میان شش کشور قدرتمند جهان و ایران، پروژه خط لوله ایران-پاکستان می‌تواند پیش برود، با معضل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به صورت دسته‌جمعی برخورد شود و کشور عراق نیز بازسازی شود. 

این پایگاه اینترنتی در خاتمه افزود: اگر وضع بر همین روال باقی بماند و توافق (جامع) هسته‌ای ایران به خط پایانی برسد (و امضا شود)، آنگاه این توافق به خودی خود، می‌تواند به شاه کلید ایجاد خاورمیانه‌ای باثبات و آرام تبدیل شود. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار