خبرنگار المیادین با اشاره به آغاز مذاکرات هسته ای در مسقط تاکید کرد پیشرفت هایی در برخی مسائل به دست آمده است و تغییر ترکیب کنگره آمریکا به نفع جمهوریخواهان یکی از مشکلات اساسی برای لغو تحریم‌هایی است که کنگره علیه ایران اعمال کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، وزارت خارجه آمریکا مذاکرات هسته ای با ایران در مسقط پایتخت عمان را دشوار و جدی دانست و جنیفر ساکی سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد آمریکا تلاش خود را برای حصول پیشرفت متمرکز کرده است. وی تاکید کرد فرصت کافی برای این کار وجود دارد. 

"موسی عاصی" خبرنگار این شبکه در مسقط در گفتگویی زنده درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک در مسقط گفت: نشست امروز با حضور عباس عراقچی و وندی شرمن روسای هیأت های مذاکره کننده ایران و آمریکا و همچنین روسای هیأت های فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین برگزار می شود. امروز نشست های دوجانبه ای بین ایران و آمریکا و همچنین ایران و اروپا برگزار خواهد شد و بعدازظهر امروز نیز دیدارهای چندجانبه ای با حضور همه طرف ها  برگزار خواهد شد. دیدارهای امروز پس از دیدارهای سه جانبه دو روز گذشته در مسقط بین ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار می شود و مذاکرات روزهای گذشته تکمیل خواهد شد. 

خبرنگار المیادین در پاسخ به این که آمریکا مذاکرات را سخت و جدی توصیف کرده و طرف ایرانی هم اعلام کرد هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و نیز بارزترین موضوعات مورد اختلاف بین طرف ها، گفت: مواضع ایران و آمریکا با یکدیگر تا حدودی تطابق دارد. هر دو طرف اعلام کردند مذاکرات بسیار دشوار است اما پیشرفت هایی در برخی مسائل به دست آمده است. عباس عراقچی تنها کسی که پس از نشست دیروز علنا با رسانه های ایران گفتگو کرد گفت مذاکرات پیشرفتی نداشته است به این معنا که هنوز نتوانسته ایم به توافق دست پیدا کنیم ولی در برخی جزئیات مربوط به دو بند مورد اختلاف یعنی غنی سازی اورانیوم که زیر مجموعه های زیادی دارد و نیز لغو تحریم های ایران پیشرفت هایی به دست آمده است. 

عراقچی دیروز اعلام کرد چهار نوع تحریم علیه ایران وجود دارد. تحریم های ریاست جمهوری آمریکا، تحریم های کنگره آمریکا، تحریم های اتحادیه اروپا و نیز تحریم هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اعمال کرده اند. ریاست جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا قول داده اند این تحریم ها را لغو کنند. اما تحریم هایی که کنگره اعمال کرده است پیچیده تر است. کنگره که اکنون دارای اکثریت دموکرات است تا پایان مهلت کنونی یعنی بیست و چهارم این ماه می تواند با کمک یا فشارهای رئیس جمهور تحریم ها را لغو کند اما پس از آن جمهوری خواهان اکثریت را در کنگره به دست می گیرند و کار سخت تر می شود. اتحادیه اروپا نیز انعطاف پذیری زیادی در خصوص لغو تحریم ها از خود نشان داده است ولی مشکل تحریم های سازمان ملل باقی می ماند که آمریکا خواستار ادامه این تحریم ها تا پس از امضای توافقنامه و نیز امضای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش هسته‌ای است. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار