آسوشیتدپرس

آمریکا: باید برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تلاش بیشتری صورت گیرد

مذاکرات عمان در واقع به نوعی پیش بینی کننده نتیجه 24 نوامبر که مهلت مذاکرات به پایان می رسد ، در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم "لارا جِیکس" با عنوان "مقامات آمریکا: باید برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران تلاش بیشتری صورت گیرد" می‌نویسد: دو روز مذاکرات جدی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران ، روز دوشنبه در راه رسیدن به توافق نهایی ناکام ماند ؛ نشانه ای نگران کننده برای سال ها مذاکره که کمتر از دو هفته دیگر به پایان خواهد رسید.

مقامات آمریکایی از بیان این که گفتگوی مقامات بلند پایه در عمان از جمله جان کری وزیر امور خارجه این کشور ، کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تا چه اندازه پیشرفت داشت ، خودداری کردند.اما آنها گفتند به رغم ساعات طاقت فرسایی که در تلاش برای هموار کردن راه دستیابی به توافق صرف شد ، نگرانی ها هنوز درباره آن چه که جان کری پیش از این نشست ها " اختلافات واقعی " بین قدرت های جهانی و تهران توصیف کرد، هنوز باقی است.

مذاکرات عمان در واقع به نوعی پیش بینی کننده نتیجه 24 نوامبر که مهلت مذاکرات به پایان می رسد ، در نظر گرفته می‌شود.

دو نفر از مقامات بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا که به همراه جان کری به عمان سفر کردند این نشست ها را " جدی و دشوار" توصیف کردند اما هنوز هم امیدوارند توافقی حاصل شود.

اگر دو طرف به توافق دست یابند، این به منزله پیروزی بی سابقه ای پس از یک نسل بی اعتمادی دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و بیشتر کشورهای جهان خواهد بود.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت آن چه مسلم است این است که هنوز هم برای دستیابی به توافق باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی تاکید کرد جان کری حضور خود را در عمان به منظور ادامه گفتگوها چندین ساعت تمدید کرد اما با این حال نمی توان گفت پیشرفتی حاصل شد.

جان کری راهی پکن شد تا به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور در اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام " اپک" بپیوندد.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند جان کری قرار است اوباما و رایس را از نتایج گفتگوها در عمان مطلع کند.

این در حالی است که مذاکره کنندگان ایرانی هنوز در مسقط پایتخت عمان حضور دارند؛ جایی که انتظار می رود نشست ها در سطح پایین تر روز سه شنبه با مقامات انگلیس ، چین ، فرانسه ، آلمان ، روسیه ، آمریکا و اتحادیه اروپا ادامه یابد.

این هیئت ها قرار است بار دیگر هجدهم نوامبر در وین گردهم آیند و آخرین تلاش های خود را برای دستیابی به توافق به کار بندند.

دستیابی به توافق می‌تواند تحریم‌های غرب علیه اقتصاد ایران را کاهش بخشد. این توافق همچنین امکان دسترسی کامل بازرسان بین المللی را به تاسیسات هسته ای ایران فراهم خواهد کرد.

ایران می خواهد تحریم هایش بلافاصله پس از دستیابی به توافق لغو شود که این امر به دلیل آن که کنگره باید با لغو مجازات های آمریکا علیه بازارهای مالی و نفتی تهران موافقت کند ، ممکن است نشدنی باشد. با توجه به این که اوباما اختیار این کار را دارد ، بیشتر احتمال می رود این تحریم ها کاهش یابد.

غرب همچنین محدودیت توانمندی ایران را در غنی سازی اورانیوم خواستار است . ایران بارها تاکید کرده است فعالیت های هسته ای این کشور صرفا صلح آمیز است .

اسرائیل نیز درباره مقاصد هسته ای ایران به شدت بدبین است و این مذاکرات روابط بین دولت اوباما و اسرائیل - نزدیک ترین متحد واشنگتن در خاور میانه - را تیره کرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه از دیپلمات های بلند پایه مذاکره کننده خواست از رسیدن به هر توافقی که به ایران امکان می دهد به یک قدرت هسته ای تبدیل شود، خودداری کنند.

جان کری روز سه شنبه با نتانیاهو گفتگو کرد اما مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از بیان این که چرا بنیامین نتانیاهو بر این باور است که رسیدن به توافق با ایران نزدیک است ، سر باز زدند.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار