مقام‌های غربی:

ظرفیت برنامه هسته‌ای ایران و سرعت رفع تحریم‌ها از موضوعات اصلی مذاکرات هستند/ تیم ایرانی از همتای آمریکایی خود در مورد اثرات انتخابات کنگره سوال پرسیده است

مقامات غربی آگاه اعلام کردند که ظرفیت برنامه هسته‌ای ایران و سرعت برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران از سوی غرب است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، مقامهای آمریکایی , اروپایی می‌گویند ظرفیت برنامه هسته‌ای ایران و سرعت رفع تحریم‌های موضوعات اصلی محل اختلاف ایران و گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای هستند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، تیم ایرانی در خصوص تاثیرات انتخابات کنگره آمریکا و شکست دموکرات‌ها در سنا، از طرف آمریکایی سوالاتی پرسیده است.

وی سعی کرد این سوال و جواب‌ها را کم اهمیت جلوه دهد و مدعی شد" بالاخره وقتی با کسی گپ می‌زنید و یا ناهار می خورید ممکن است سوالاتی را مطرح کنید ولی این بخشی از مذاکرات هسته‌ای نیست."

در جریان انتخابات میان‌دوره کنگره که هفته گذشته برگزار شد،جمهوری‌خواهان در انتخابات  پیروز و موفق به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس سنای امریکا شدند همین امر موجب شده تا برخی از احتمال تشدید مواضع ضدایرانی کنگره صحبت کنند.

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان از پاسخ دادن به این سئوال که آیا اختلافات بین ایران و گروه پنج به اضافه یک به پایان رسیده و نشانه های توافق آشکار شده است، خودداری کرد. وی بدون آن که تکذیب کند همچنان ملاحظات و اختلافاتی وجود دارد افزود اوضاع اکنون بهتر از گذشته است. 

بن علوی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: آنچه در مسقط می گذرد یک کنفرانس نیست که جزئیات آن اعلام شود بلکه نشستی بین نمایندگان کشورهای بزرگی است که درباره مسئله ای بزرگ و مهم صحبت می کنند و سلطان نشین عمان را برای برگزاری نشست هایشان انتخاب کرده اند. 

وی  افزود هنوز مسائل مورد اختلاف و حل نشده ای باقی مانده است ولی دوطرف در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و سلطان نشین عمان اصرار دارد همه راه هایی را که به آنها برای دستیابی به توافق کمک می کند ارائه کند. 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و رئیس هیئت این کشور در مذاکرات بین ایران و گروه پنج به اضافه یک نیز بعد از شرکت در نشست روز سه شنبه در مسقط گفت همه در مسقط در برابر دستیابی به توافقی منحصر به فرد قرار دارند و فرضیه شکست مذاکرات مطرح نیست و همه برای پیشرفت در این مذاکرات تلاش می کنند. وی همچنین به توجه جهانیان به این دور از مذاکرات اشاره کرد. 

ریابکوف افزود مقامات روسیه به این مذاکرات پایبند هستند و پیشنهادهایی را برای تسهیل روند پیشرفت در این زمینه ارائه می کنند. وی بر تمایل کشورش برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکراتی که در پایتخت عمان صورت می گیرد تاکید کرد. 

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیئت ایرانی در این مذاکرات گفت مذاکرات سه جانبه در مسقط پیشرفت یا پسرفتی نداشت. 

بن رودز ، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که همراه با رئیس جمهور آمریکا به چین سفر کرده است روز سه شنبه در پکن گفت :ما در مذاکرات با ایران روی تمدید مذاکرات متمرکز نشده ایم زیرا می خواهیم تمرکز خود را روی بستن شکافها نگه داریم.

دیپلماتهای درگیر در این مذاکرات گفتند تمدید این مذاکرات چالش های سیاسی و دیپلماتیک فراوانی به وجود خواهد آورد.

مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای بین ایران و گروه پنج به اضافه یک 24 نوامبر به پایان می‌رسد.




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار