دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت خبرداد

اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان کودکان دبستانی

عسگری گفت: وزارت بهداشت برنامه‌ای را مدنظر دارد که در آن برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان کودکان دبستانی اقداماتی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، سعید عسگری، دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت در چهاردهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران گفت: وزارت بهداشت برنامه‌ی مهمی را مدنظر دارد که در آن مداخلات پیشگیری را در گروه هدف خود که بچه‌های دبستانی است، انجام دهد. دندانپزشکان ترمیمی بتوانند با یک حرکت جمعی و رفاهی حرکت‌هایی را برای این رشته‌ی پزشکی انجام دهند. 
 
وی افزود: در کشورهایی که مدل موفقی را در زمینه بهداشت دهان و دندان ارائه کردند، این کار را به وسیله‌ی مداخلات بهداشتی و پیشگیری انجام دادند و توانستند تا 80 درصد وضعیت دندان‌های افراد 18 سالشان بهبود دهند، وضعیت سلامت دهان و دندان کشورمان قطعاً بر عهده ماست که در حوزه‌ی دهان و دندان فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: سلامت یک لفظ عام است که بیمار و غیربیمار را دربرمی‌گیرد. در دنیا معتقدند کسانی که در حوزه سلامت کار می‌کنند،‌ وظیفه ارتقاء سلامت پیشگیری و درمان بیماری را برعهده دارند. در جایی که مردم به منظور درمان مراجعه می‌کنند به معنای شکست در ارتقای سلامت جامعه است. 
 
وی با اشاره به ثروت به عنوان هدف از تولید علم در دنیای امروز تصریح کرد: یکی از دلایل تولید علم ایجاد خدمت است. جامعه‌ی دندان‌پزشکان به عنوان همکاران ما در سیستم ارائه خدمات، وظیفه ارائه خدمت را برعهده داریم، گرچه در قسمت‌های دیگر نیز می‌توان نقش‌آفرین بود. 
 
دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت عنوان کرد: یکی از مؤلفه‌های سلامت پاسخ دادن به سؤالات مراجعانی است که به منظوری غیر از درمان آمده‌اند. در بخش مشارکت عادلانه مردم در پرداخت هزینه‌های درمان، بند تصریحی داشتیم که پرداخت مردم در این زمینه به 30 درصد تقلیل پیدا کند. آمارها در گذشته نشان می‌داد که مردم 70 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کردند. در صورت کاهش میزان پرداختی مردم در بیمارستان‌ها به هدف خود در زمینه کاهش پرداختی‌های مردم رسیده‌ایم. 
 
عسگری با اشاره به بخش سلامت دهان در وزارت بهداشت به عنوان اقدام مهم در این زمینه در اواخر بهار امسال بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه دهان و دندان سرمایه‌گذاری در بخش پیشگیری از بیماری‌های این حوزه است. آخرین پیمایش ملی سلامت دهان و دندان در یک دهه گذشته میزان DMF کودکان 12 ساله نزدیک به 2 بود. این شاخص مهمی در سلامت دندان به شمار می‌رود. میسینگ افراد 18 ساله ما به رشد 100 درصدی می‌رسد. مردم ما در دهه چهارم زندگی به 10 ارتقا می‌یابد. این مسئله پروفایل مطلوبی را از وضعیت دهان و دندان کشور نشان نمی‌دهد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار