رئيس کل گمرک ايران:

افزایش غیرمنطقی تعرفه‌ها عامل شکل‌گیری قاچاق است

کرباسیان با بيان اينکه افزايش غيرمنطقی تعرفه‌ها عامل شکل‌گيری قاچاق و کاهش رقابت‌پذيری است، گفت: وضع تعرفه چند کاربرد دارد که يکی از آنها حمايت از توليد داخل است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مسعود کرباسيان افزود: وقتي تعرفه 40 درصدي براي واردات خودرو زير 2000 سي سي وضع مي کنيم براي حمايت از توليد داخل است که مواد اوليه را از داخل يا با تعرفه حدود 10 درصد تأمين مي کند.

وي اضافه کرد: سالانه کميسيون ماده يک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صادرات و واردات) تا 15 بهمن در نشست هاي مشترک با صاحبان صنعت ميزان تعرفه و سقف حمايت از توليد داخل را تعيين مي کند.

کرباسيان گفت: سقف تعرفه ها اگر از حدي بيشتر شود وجوابگو نباشد 2 اثر منفي دارد که اولا هزينه تعرفه واردات به مصرف کننده نهايي منتقل مي شود و دوم اين که زمينه رقابت پذيري با توليد خارجي را براي توليد داخل از بين مي برد و در عمل قاچاق هم  صرفه اقتصادي پيدا مي کند.

وي افزود: وضع عوارض 40 تا 55 درصدي براي واردات خودروي کامل اما وضع عوارض 10 درصدي براي واردات مواد اوليه نشان مي دهد اين فاصله، براي حمايت از توليد داخل است.

رئيس کل گمرک ايران گفت: تاکنون نظري را که تعرفه توليد داخل را حمايت نکند، نشنيدم اما ممکن است از هزاران قطعه خودرويي در يک قطعه وضع تعرفه حمايتي نباشد که بايد آن را بررسي کنيم.

کرباسيان در پاسخ به پرسشي درباره ادعاي انجمن تاير در واردات تايرهاي بي کيفيت از مبادي ورودي به علت نبود نظارت و استانداردهاي کافي گفت: استاندارد در مبادي ورودي کنترل مي کند زيرا کالاهايي که بايد براي واردات مجوز استاندارد داشته باشد براساس همين مجوز مي تواند وارد شود اما ممکن است کالاهايي که همراه مسافر وارد کشور مي شود مجوز استاندارد را دريافت نکند که البته سهم بالايي در بازار ندارد.

وي افزود: از بزرگترين توليد کنندگان تاير در منطقه هستيم حتماً استانداردهاي لازم و توانايي بررسي تايرها را داريم اما ممکن است يک نوع تاير ماشين راهسازي خاص، بررسي هايي را بخواهد اما در کل استاندارد امکان بررسي ها را دارد و از آزمايشگاه هاي همکار استفاده مي شود که آنها اين توان را دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار