اضطراب زیاد، ریشه وسواس است

یک روانپزشک گفت: به علت اضطراب بیش از حد، شخص در افکار و اعمال خود نهایت احتیاط را به عمل می آورد که خود باعث تشدید اضطراب می شود.

طاهره رحمانی فر روانپزشک در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: وسواس مشتق لغت وسوسه و به معنی دودلی، تردید و شکی که در ضمیر انسان پدید می آید، است.
 
وی ادامه داد: وسواس یک اختلال عودکننده در تفکر و یا رفتار بیمار است. این اختلال از چنان شدتی برخوردار است که برای بیمار رنج آور و ناراحت کننده است.
 
رحمانی فر گفت: بیمار وسواسی در اکثر موارد خودش راملزم به انجام کاری می داند و به دفعات زیاد آن عمل را انجام می دهد، به طوری که تقریبا تمام اوقات بیمار با این تفکر و رفتار بیهوده و عودکننده سپری می شود و انجام این اعمال نه تنها در مسیر تکامل انسان نیست، بلکه باعث رکود و مانع پیشرفت مادی و معنوی بیمار می شود.
 
وی افزود: در این شرایط فرد وسواسی در انجام فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی و حتی روابط روزمره دچار ناتوانی می شود و این شخصیت اصولا نمی تواند نقش مثبت و سازنده ای در جامععه ایفا کند و حتی گاهی به یک عنصر ضد پیشرفت و مخرب تبدی خواهد شد.
 
رحمانی فر در مورد انواع وسواس بیان داشت: وسواس بر دو نوع است که به هم مرتبط است. وسواس تا وقتی محدود به فکر است و در واقع یک فعالیت ذهنی مداوم و بیهوده است، یک رخداد روانی به حساب می آید و به عنوان وسواس فکری نام می گیرد، اما گاهی مواقع رفتارهای بیمار تحت تاثیر تفکر وسواسی قرار می گیرد و بیمار سعی می کند تمام ذهنیات مزاحم خود را به صورت اعمال تکراری و خسته کننده انجام دهد که آن را وسواس عملی می گویند.
 
وی مهمترین دلیل بیماری وسواس را اضطراب و افسردگی دانست و عنوان کرد: اضطراب زیاد باعث تفکر و عمل وسواسی می شود و ریشه هر دو نوع وسواس فکری و عملی است، به این صورت که بیمار به هر علتی دچار اضطراب است. به عنوان مثال از بیمار شدن و میکروب به شدت می ترسد، بیش از حد مسواک می زند، دست ها را بیش از حد می شوید، از ورود دزد به خانه اش می ترسد و نگران است، از آلودگی با نجاست می ترسد و در افکار و اعمال خود نهایت احتیاط را به عمل می آورد و حتی انجام این افکار و اعمال تکراری باعث تشدید اضطراب وی می شود.
 
وی در ادامه افزود: با تحلیل و بررسی های انجام گرفته دیده شده، بیماری وسواس در بین زنان و مردان مطلقه، بیکار و در خانواده ها و افرادی که از توان اقتصادی پایین تری برخوردارند، بیشتر دیده می شود.
 
وی در مورد بیماری وسواس بیان داشت: وسواس یک بیماری قابل درمان است و برای درمان و مبارزه با آن به کمک و همراهی سایر افراد خانواده و همچنین پزشک و روانشناس نیاز است. در وهله اول باید فرد وسواسی را از اضطراب به دور نگاه داشت و اطمینان او را در انجام امور با آموزش های دیده شده از سوی پزشکان و مشاوران جلب کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: اضطراب ، تشدید ، وسواس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ح ح ف
۰۹:۲۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
این مطلب ، خیلی مفید می باشد!
تشکر ، تشکر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام ممنون از مطالبتون
من فردی هستم دارای وسواس فکری و عملی لطفا کمکم کنید
آخرین اخبار