تبریز؛

اقتصادی بودن محلول پاشی از مهم ترین مزایای این روش تغذیه

دانشیار گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: کاهش میزان مصرف کود و همین طور اقتصادی بودن محلول پاشی را باید از مهم ترین مزایای این روش تغذیه قلمداد نماییم.

عادل ریحانی تبار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کوددهی برگی(یا تغذیه برگی) شامل به کار بردن مواد مغذی از طریق محلول پاشی در سطح برگ و ساقه و جذب آنها از این قسمت‌هاست.

وی با اشاره به مزایای محلو لپاشی و افزایش تولید تصریح کرد: کودهای مایع و کودهای کامل مایع حاوی تمام عناصر مورد نیاز گیاه بوده که تضمین کننده رشد بیشتر، افزایش تولید، مرغوبیت محصول، تقویت گیاه در مقابل ابتلا به آفات و بیماری‌ها خواهدبود.

ریحانی تبار محلولپاشی را روشی پایدار در افزایش مواد مغذی محصول دانست و ادامه داد: می توان استفاده از تغذیه برگی و محلول پاشی را روشی پایدار و متداول در افزایش مواد مغذی محصول دانست.

دانشیار گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: اثرات محلول پاشی در گیاه در مقایسه با جذب از طریق ریشه سریع در ظاهر گیاه مشخص خواهد شد، بنابراین در مواقع رشد سریع گیاه و یا در زمان گلدهی و رشد میوه معمولاً تناسب جذب به هم خواهد خورد و در چنین مواقعی محلول پاشی کمک موثری در این زمینه خواهد داشت.

وی افزود: تامین و جبران کمبود عناصر کم مصرف و پُرمصرف توسط اندام‌های هوایی گیاه به ویژه برگ‌ها همان تغذیه برگی به صورت محلول پاشی است.

ریحانی تبار از جلوگیری از تخریب خاک با اجرای محلول پاشی گفت و تاکید کرد: محلول پاشی به نوعی جلوگیری از تخریب ساختمان خاک و به هم خوردن تعادل مواد غذایی خاک است.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: اقتصاد ، تغذیه ، محلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.