گزارشی از جدیدترین فعالیت‌های تروریست‌ها:

"داعش" چگونه از درون پوک شد؟/ از بیعت "النصره" با داعش و ضرب سکه تا دریافت "سهمیه نکاح"

براساس تأیید اسناد داخلی، شبکۀ تروریستی منطقه با محوریت داعش در حال پیگیری بزرگ‌ترین هدف خود است و این هدف را از پنج منظر دنبال می‌کند، با این توضیح که گویا حاضر به چشم‌پوشی از هیچ یک از این پنج حیطه نیست و هر ماه یکبار اطلاعات و برنامه‌های خود را به روز می‌کند:

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ چند وقتی است که از یک طرف هلاکت سرکردگان داعش و النصرة ستون‌های پیکرۀ تروریسم را به ویژه در عراق متزلزل کرده؛ از سوی دیگر خبر ائتلاف داعش با جبهه تروریستی النصرة به گوش می‌رسد. بالاخره داعش در منطقه تضعیف می‌شود یا تقویت؟!

در جدیدترین نقشه فعالیت و تمرکز تروریست‌ها که در نوامبر 2014 منتشر شد، هستۀ مرکزی عراق همچنان با تروریست‌های داعش در صدر قرار دارد و سپس به ترتیب سوریه (داعش، النصره و...)، پاکستان (القاعده)، افغانستان (طالبان)، لیبی (جماعة سلفیون انصار الشریعة)، نیجریه (بوکوحرام)، مالی (شاخه القاعده)، سومالی (الشباب)، کنیا (الشباب)، سودان جنوبی (تروریست‌های پراکنده قبیله‌ای)،... قرار دارند.

در تصویر زیر مناطقی که با رنگ قرمز نشان داده شده‌اند محل فعالیت منسجم و گستردۀ تروریست‌هاست و در مناطقی که با رنگ زرد مشخص شده‌اند، گروه‌های تروریستی کوچک به صورت پراکنده حضور دارند:


دسته‌ای از کارشناسان به مدارک منتشره توسط خود داعش در شبکه‌های مجازی استناد کرده و می‌گویند: آنچه که از آن وحشت داشتیم، یعنی "تشکیل دولت مستقل داعش" به وقوع پیوسته؛ آنان بر این باورند که داعش در پایه‌ریزی ساختارهای دولتی بسیار موفق عمل کرده است. 

نخستین بار 5 ژوئن 2014 گاردین به نقل از دولت عراق اعلام کرد در جریان آخرین حملۀ پلیس به "عبدالرحمن بیلاوی" (وزیرجنگ تروریست‌ها که در جریان همین حمله کشته شد)، در حافظۀ یک فلش مموری پیداشده از وی به اسناد محرمانۀ مهمی از داعش دست یافته است.

براساس تأیید اسناد داخلی، شبکۀ تروریستی منطقه با محوریت داعش در حال پیگیری بزرگ‌ترین هدف خود است و این هدف را از پنج منظر دنبال می‌کند، با این توضیح که گویا حاضر به چشم‌پوشی از هیچ یک از این پنج حیطه نیست و هر ماه یکبار اطلاعات و برنامه‌های خود را به روز می‌کند:


اطلاعات جزئی و تفکیک‌شده از خرید تسلیحات

چند و چون تأمین تسلیحاتی (لیست خرید) هم حیطۀ سرنوشت‌سازی برای داعش محسوب می‌شود؛ برای نمونه هر عدد سلاح تهاجمی آمریکایی  M4به قیمت 8200 دلار مبادله شده است. برای تجهیزات دید در شب نیز داعش 2900 دلار پرداخت کرده است.

پروندۀ پرسنل بمب‌گذاران انتحاری

پایگاه خبری "NDR, WDR " نوشت: حاکمیت داعش سیستمی طراحی کرده که در آن کارت‌فایل‌هایی به بعضی از به اصطلاح "جنگجویان" تعلق می‌گیرد. متقاضیان بمب‌گذاری‌های انتحاری از سایرین جدا می‌شوند و مشخصات فردی، شماره تلفن خانواده و دوستان هر کدام از آنان، روی یک کارت شناسایی درج شده تا در صورت موفقیت عملیات انتحاری، خبر هلاکتشان به خانواده و بستگان آن‌ها اطلاع داده شود. نام این کارت "کارت شهادت" است!


یک نسخه از تمام این کارت‌ها در پرونده‌ای نگهداری می‌شود که به "پروندۀ پرسنل بمب‌گذاران انتحاری" مشهور است. این پایگاه خبری در ادامه افزود: شواهد حاکیست بسیاری از داوطلبان خارجی که از سراسر دنیا جذب داعش می‌شوند، یک هفته هم از اعزامشان به عراق طول نمی‌کشد که در عملیات انتحاری شرکت کرده و خود را منفجر می‌کنند.

بودجۀ تخصیصی به هر یک از استان‌ها

داعش برای هر یک از 9 ایالت تحت سیطرۀ خود در خاک عراق بودجه‌های جداگانه اختصاص داده است. جهت برقراری توازن مالی میان استان‌ها، مناطق ثروتمندتر کمک‌های پراختی در اختیار سایر مناطق می‌گذارند تا تروریست‌های تمام مناطق به یک اندازه قادر به انجام حملات باشند.

علاوه بر این جمعه 23 آبان 93 (14 نوامبر) وب‌سایت‌های اینترنتی منتسب به داعش نوشتند که "دولت اسلامی" در آستانۀ تثبیت واحد پول "خلافت اسلامی" و ضرب سکّه (سکه دینار از جنس مس و طلا) است.



مخارج بالا در سیستم اجتماعی

داعش برای تضمین قدرت خود، پول هنگفتی در خدمات اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کند که رقم آن گاهی از رقم خرید تسلیحات هم فراتر می‌رود. مخارج سیستم اجتماعی داعش، نوامبر 2013 تنها در ناحیه شمال بغداد بالغ بر 493.200 دلار بود.

پروفسور "پتر نویمان" (Peter Neumann) عضو مؤسسه کینگزکالج لندن معتقد است بر اساس اسناد، یکی از دلایل مهم پیشرفت ساختاری داعش این است که خودشان، "دولت اسلامی" را به عنوان دولت مستقل جدی گرفته‌اند، آن را به رسمیت می‌شناسند و به جهانیان تلقین می‌کنند که یک دولت مستقل با سازوکارهای مجزا و خودمختار در حال تشکیل و گسترش است.

این طرز فکر داعشی‌ها فقط یک مارک نیست، بلکه آنان واقعاً خود را تنها "دولت اسلامی" معتبر در دنیا می‌دانند و به هر قیمتی شده می‌خواهند که همۀ دنیا هم آن‌ها را به همین نام جدی بگیرد.

نویمان افزود: داعش عملیات وحشیانه‌اش را کاملاً هدفمند پیاده می‌کند و شاید بتوان گفت داعش، سیستماتیک‌ترین سازمان تروریستی در طول تاریخ است.

*** "ائتلاف وحشت": تنها چاره گریز از نابودی

طی یک سال اخیر و پس از آنکه آشوب‌افکنی‌های تروریست‌ها در سال 2011 برای به زیر کشیدن حکومت "بشار اسد" بی‌نتیجه ماند، اصلی‌ترین جبهه‌های تروریستی (داعش و النصرة) به منظور حفظ توان عملیاتی خود به تعبیری "جنگ در دل جنگ" را کلید زدند تا با حذف رقبای خود، سرمایه‌هایی که شیوخ عرب باهدف سرنگون کردن بشار اسد دودستی تقدیم مخالفان و تروریست‌ها می‌کرد، فقط و فقط از آن خود کنند و بتوانند آزادانه عکس و صوت و فیلم‌های جنایتکارانه را روی شبکه‌های اینترنتی قرار دهند.




سرانجام داعش دامنۀ بحران را به خاک عراق کشاند و کوشید تا با سر بریدن،‌ قتل‌عام و ارعاب افکارعمومی قدرت و برتری نسبی در مقایسه با دیگر گروهک‌ها برای خود دست و پا کند؛ غافل از اینکه تحولات میدانی منطقه، داعش را مجبور به هم‌پیمانی با سایر تروریست‌ها کرد.

طی هفته گذشته بیانیه‌هایی مبنی بر هلاکت "ابوسفیان التکریتی" مسئول امور مالی داعش در شمال تکریت، تعدادی از فرماندهان داعش در کوبانی از جمله "ابوعلی الانصاری"، "ابومحمد المصری" و "ابومحمد التونسی"، "ابومالک التلی" و 7 سرکردۀ النصره در منطقه القلمون،  "ابو طلال الحمد" سرکرده داعش در منطقه القلمون و... حاوی اخباری از این دست صادر شده است.

حتی اخبار ضدّ و نقیض از هلاکت یا به شدت زخمی شدن "ابوبکر البغدادی" سرکرده داعش نیز از تحولات هفته گذشته در ارتباط با گروهک‌های تروریستی بود و همچنان بی‌تأیید و بی‌تکذیب، مبهم مانده است.

هلاکت سرکردگان مهم داعش و النصرة از یک سو و پاکسازی استان‌های عراقی و سوری از لوث وجود تکفیری‌ها از سوی دیگر باعث شد زمزمۀ ائتلافی که رسانه‌های غربی آن را "ائتلاف وحشت" نامیدند شنیده شود.


2 نوامبر امسال نشست محرمانه‌ای در یک منزل روستایی واقع در شمال سوریه تشکیل شده بود که البته چندان هم محرمانه نماند. به نظر می‌رسد ائتلاف امروز، در نشست دیروز به بحث گذاشته شده بود:

به گزارش اسوشیتدپرس رؤسای ترور در این نشست تصمیم گرفتند به جای جنگ با یکدیگر که باعث تضعیف هردو می‌شود، برای جهاد با مخالفان مشترکشان (مثلاً پیشمرگه‌های کرد) با هم متحد شوند. در این نشست مخفیانه، نمایندۀ تروریست‌های داعش، فرماندهان ارشد شاخه القاعدۀ جبهه النصرة، نمایندۀ تروریست‌های گروه خراسان، نمایندۀ جندالاقصی که برای پیوند با داعش سوگند یاد کرده و نمایندۀ گروه احرارالشام حضور داشتند.

سازمان سیا اکنون تعداد اعضای مسلح داعش را حدود 30 هزار نفر و النصرة را 5 الی 7 هزار نفر تخمین زده و پیش‌بینی کرده که بعد از بیعت اعضای النصرة با البغدادی، مجموعاً قابلیت توسعه به یک ارتش منسجم را داشته باشند.

با این وجود برخی از صاحب‌نظران، قدرت احتمالیِ "ائتلاف وحشت" را در قبال قدرت ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان هیچ می‌دانند. "اودو شتاین‌باخ" (Udo Steinbach) کارشناس خاورمیانه در مؤسسه "هومبولت ویادرینا"ی شهر برلین معتقد است:

تشکیل ائتلاف داعش و النصرة لزوماً به معنی افزایش قدرت آن‌ها نیست، چون نه تنها این دو گروه، بلکه همۀ تروریست‌های سوری، عراقی و آفریقایی در ابتدا یک گروه بودند و بعدها متلاشی شدند. پس اگر دوباره هم متحد شوند، به انسجام قبل بازنمی‌گردند و در برابر نیروهای دولتی عراق، کردها، ارتش سوریه و قدرت انکارناپذیری چون حزب‌الله هیچ هستند. این پیوند، مانند یک ازدواج کوتاه‌مدت و بالإجبار است؛ زیرا داعش در شرایط فعلی چارۀ دیگری جز ائتلاف با تروریست‌ها از النصره گرفته تا تک تک سلاح‌بدستان آفریقایی ندارد.


گزارش از طاهری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۳
با سلام داعش به زودی به یاری پروردگار متعال به درک واصل میشود .انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۳
ان شاالله که به زودی ریشه ی آنها از ممالک اسلامی کنده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۳
لعنت خدا بر سران آمریکا و صهیونیست ها و عوامل منطقه ای آنها .
آخرین اخبار