سقوط بورس توکيو پس از اعلام رکود اقتصادي در ژاپن

س از اعلام رکود اقتصادي در ژاپن، ارزش سهام در بورس توکيو سقوط کرد و به پايين‌ترين سطح از ماه اوت رسيد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،در پايان معاملات دوشنبه در بورس توکيو، شاخص نيکي 225 با 517.03 واحد کاهش معادل 2.96 درصد به 16973.80 واحد رسيد و شاخص تاپيکس با  34.28 درصد کاهش معادل 2.45 درصد به 1366.13 واحد رسيد.

ژاپن در سه ماهه سوم سال کنوني ميلادي (2014) وارد رکود شد که ناکامي غافلگيرانه‌اي براي شينزو آبه نخست وزير اين کشور است و احتمالا او را وادار خواهد کرد افزايش ماليات‌ها را به تعويق بيندازد و رأي دهندگان را پيش از موعد مقرر پاي صندوق فرا بخواند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از توکيو، سومين اقتصاد جهان در آخرين ماه‌هاي سال 2012 درست پيش از به قدرت رسيدن آبه از رکود خارج شد. آبه بلافاصله بعد از روي کار آمدن سياست بلندپروازانه احياي اقتصادي موسوم به آبه نوميک را آغاز کرد.

اما افزايش ماليات بر مصرف از اوايل آوريل احياي اقتصادي را که به خوبي آغاز شده بود و نبرد اين کشور را با سال‌ها رکود منفي به خطر انداخت.

بر اساس آماري که دولت ژاپن روز دوشنبه منتشر کرد توليد ناخالص داخلي اين کشور که در سه ماهه دوم يک و نهم دهم درصد کاهش پيدا کرده بود، در فاصله ژوييه تا سپتامبر که سه ماهه سوم به شمار مي رود، چهار دهم درصد کاهش پيدا کرد. هيچ اقتصادداني چنين سناريويي را پيش بيني نکرده بود. بيشتر تحليل‌گران رشد نيم درصدي را براي اقتصاد ژاپن پيش‌بيني کرده بودند.

بدين ترتيب توليد ناخالص داخلي ژاپن طي يکسال يک و شش دهم درصد کاهش پيدا کرد. ژاپن در سه ماهه دوم در پي افزايش ماليات بر ارزش افزوده يا ماليات بر مصرف کاهش هفت و سه دهم درصدي رشد اقتصادي را طي يکسال به ثبت رسانده بود. رکود از نظر فني به کاهش رشد اقتصادي در دو سه ماهه پياپي گفته مي شود.

هر دلار نيز در بازار توکيو با کاهشي شديد 115 ين و 58 سن معامله شد. در ابتداي معاملات هر دلار 117 ين معامله شده بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، اقتصاد ، ژاپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار