در نشست خبری عنوان شد

اصلاح قیمت‌گذاری سنگ‌آهن قطعی است/ تدوین سند راهبردی برای سنگ‌آهن/ تشکیل کنسرسیوم فروش

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در خصوص آزادسازی قیمت سنگ آهن اظهار داشت: قطعا روش قیمت‌گذاری سنگ آهن ایران اصلاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بهرام شکوری نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در نشست خبری با بیان اینکه علی رغم به حداقل رسیدن قیمت جهانی سنگ آهن، اما صادرات کشورهایی همچون برزیل و استرالیا با افرایش مواجه بوده است، اظهار داشت: عدم رقابت ما با کشورهای برزیل و استرالیا در بازار چین به دلیل مسائل حاکمیتی بر کشور همانند هزینه های بالای حمل و نقل و مناسب نبودن اسکله های صادراتی است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حمل دریایی هزینه هر تن از برزیل تا چین 7 دلار است در صورتی که کمترین هزینه پرداختی ما در هر تن 18 دلار بوده که حتی این مبلغ در مواردی به 35 دلار نیز رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید حمل و نقل جاده ای توسط اعضای صنف تقویت شود هرینه باربری 22 میلیون تن صادرات سال گذشته را 150 میلیارد عنوان کرد.

شکوری به محدودیت ظرفیت بندر عباس و لزوم فعال کردن بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در صورت رونق اقتصادی، بندرعباس دیگر پاسخگوی میزان درخواست ها نخواهد بود از این رو باید هم اکنون که در رکود هستیم کلنگ زنی را آغاز کنیم تا در دوره رونق با مشکل مواجه نشویم.

وی همچنین تشکیل کنسرسیوم فروش را در کاهش قیمت تمام شده سنگ آهن بسیار موثر دانست.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تصریح کرد: دولت باید با انجمن های صنفی برای تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن مشورت کند همچنین لازم است با حمایت از صادرات و استفاده از درآمد آن به معادن کمک کند.

وی در ادامه به تبعیض های موجود بین صنعت فولاد و سنگ آهن اشاره کرد و گفت: باید در صنعت فولاد کالبد شکافی صورت گیرد.

وی ادامه داد: حمایت دولت از فولاد چندین برابر سنگ آهن است به گونه ای که دولت برای تولید 15 میلیون تن فولاد سالانه 500 میلیون دلار سوبسید می دهد.

همچنین در این نشست سجاد غرقی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران به ارائه آماری در زمینه سنگ آهن پرداخت و گفت: در 5 ماهه نخست سال 92 به میزان 8 میلیون تن صادرات داشتیم در حالیکه در 5 ماهه نخست امسال این میزان به 6.3 میلیون تن رسید که نشاندهنده افت 25  درصدی صادرات در مدت مذکور است.

وی افزود: درسال گذشته بین 50 تا 52 میلیون تن تولید سنگ آهن داشتیم که 36 میلیون تن توسط 7 شرکت زیرمجموعه ایمیدرو بوده که  این میزان حدود 26 میلیون تن مصرف داخل و حدود 10 میلیون تن نیز صادر شد.

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز 12 تا 14 میلیون تن تولید داشتیم که 2 میلیون تن مصرف داخل و مابقی به بازارهای خارجی صادر شد.

پروا سلطانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در این نشست به ضرورت اصلاح قیمت گذاری سنگ آهن اشاره کرد و گفت: سالیان سال است سنگ آهن با نرخ تعیین شده ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدها تکلیف می شود چراکه زیرساخت های قدیمی به صورت سوبسیدی بود که هم اکنون اشکالات این موضوع دیده می شود.

وی تصریح کرد: حسن بزرگ آزادسازی قیمت سنگ آهن، رقابتی شدن بازار داخل است که در این صورت تولیدکنندگان مایل می شوند محصولات خود را به جای صادرات به واحدهای داخلی عرضه کنند.

سلطانی الزاماتی را برای آزادسازی قیمت عنوان کرد و گفت: کاهش هزینه های سربار، داشتن توجیه اقتصادی و راه اندازی واحدهای جدید تولید فولاد با نرخ آزاد باید در دستور کار قرار گیرد چراکه آزادسازی ره طورکلی سودده خواهد بود.

قدر قیافه رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نیز در خصوص آزادسازی قیمت سنگ آهن اظهار داشت: قطعا روش قیمت گذاری سنگ آهن ایران اصلاح خواهد شد.

وی همچنین خواستار تقویت حمل و نقل کشور شد و گفت: برای تولید 55 میلیون تن فولاد در سند چشم انداز 1404، باید به میزان 250 میلیون تن در طول سال، زیرساخت حمل و نقل درست کنیم.

برگزاری همایش بین المللی سنگ آهن در نهم آذر 

همچنین در این نشست برگزاری همایش بین المللی سنگ آهن نیز مورد اشاره قرار گرفت و قدیر قیافه خبر از تدوین کلیات سند راهبردی برای سنگ آهن داد و گفت: این انجمن به عنوان یک رسالت موضوع تدوین سند راهبردی را دستور کار خود قرار داده است که تلاش زیادی برای تدوین این سند انجام شد.

وی افزود: کلیات این سند در همایش نهم آذر ماه رونمایی خواهد شد.

همچنین سجاد غرقی عضو هیئت مدیره انجمن با بیان اینکه چند سناریو را در تدوین سند راهبردی سنگ آهن لحاظ کردیم، گفت: برای دستیابی به اهداف خود باید الزاماتی همچون میزان سرمایه گذاری و فراهم کردن بسترهای لازم را در نظر بگیریم.

به گفته وی هم اکنون در بهره وری، جانمایی، ماشین آلات و حمل و نقل با مشکلات جدی مواجه هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار