ایلام؛

مهار کانونهای بیابانزایی ایلام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: از برای مهار کانونهای بیابانزا در استان کنترل و مقابله با بیابانزایی در حوزه چهار شهرستان مهران، دهلران، حوزه جنوبی ایلام و آبدانان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ خیرالله آذرکردار با بیان اینکه اکنون 425 هزار هکتار عرصه بیابانی در استان وجود دارد که 140هزار هکتار آن کانون بحرانی بیابان محسوب می شود افزود: اقدامات مدیریتی بسیار خوبی به منظور  مهار و پیشگیری از بیابانزایی در استان صورت گرفته که از جمله آنها در حوزه چرا و مدیریت مراتع، نهال کاری، تثبیت اراضی، کنترل چرای بی رویه دام ها و تعادل میان ظرفیت دام و مراتع برشمرد.

وی گفت: امسال اعتبارات بسیار خوبی برای مقابله با پدیده شوم بیابانزایی در استان اختصاص یافته که مجموع اعتبارات ملی و استانی 20 میلیارد ریال است.

آذر کردار  با اشاره به اینکه تاکنون 10 هزار هکتار از ارضی که کانون بحرانی بیابان است کار تثبیت در آنها انجام شده است افزود:  برای مهار کانون های بحرانی برنامه های جدی در دستور کار منابع طبیعی قرار دارد.

استان ایلام در مجموع دارای دو میلیون مترمربع وسعت است که ‎ 1.7میلیون هکتار آن را عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع تشکیل می دهد.

فرسایش خاک در ایلام باعث از بین رفتن سالانه ‎ 47میلیون تن خاک حاصلخیز و به تبع آن مراتع و جنگلهای موجود در آن می شود، وقوع هر ساله سیل نیز بیش از ‎ 20تن خاک در هر هکتار از اراضی و مراتع این استان را با خود می برد.

حدود 87 درصد کل مساحت استان را عرصه های جنگلی و مرتعی تشکیل می دهد.
 
 
 
انتهای پیام/ش
 

برچسب ها: مهار ، بیابانزایی ، ایلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.