عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی کمک به آموزش و پرورش است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی کمکی به آموزش و پرورش، دولت و کسانی است که می‌خواهند مدارس غیر انتفاعی ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه نشست علمی کاربردی مدیران مدارس جامع تعلیمات اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ایده واگذاری  مدارس دولتی به بخش خصوصی غلط نیست، عنوان کرد: واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی کمکی به آموزش و پرورش، دولت و کسانی است که می‌خواهند مدارس غیر دولتی ایجاد کنند اما باید به آیین نامه های اجرایی آن دقت کرد که این مدارس در اختیار چه کسانی و با چه شرایطی واگذار می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر تصمیم بر این باشد که به این موضوع نگاه صرفا اقتصادی داشته باشیم و مدرسه را تحویل دهیم تا ازهزینه‌های آب‌، برق‌ و تعمیرات و حقوق کارکنان آن راحت شویم این روش غلط است زیرا تعلیم و تربیت یک وظیفه حاکمیتی است و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی زمانی مفید خواهد بود که به اشخاص با صلاحیت واگذار شود.

حدادعادل در خصوص دستمزد کم معلمان شاغل در این مدارس عنوان کرد: نگرانی‌های نمایندگان مجلس در خصوص دستمزد کم معلمان شاغل در این مدارس است، که ابعاد آن در حال بررسی است. به هر حال اگر کسی که مدرسه‌ای را تحویل گرفته بخواهد معلم ارزان و شهریه گران دریافت کند و ساختمان دولتی را تبدیل به بنگاه کسب درآمد کند این موضوع با نتیجه منفی روبرو خواهد شد اما چنانچه فردی بخواهد با دلسوزی در این عرصه سرمایه گذاری کند و تعلیم و تربیت برای او یک اصل باشد این طرح، طرحی درستی محسوب می‌‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خصوص اخذ شهریه از اولیای این مدارس در سال آینده، گفت: مدرسه غیر دولتی در ذات خود بد نیست اما بستگی به این موضوع دارد که چه کسانی با چه افکار و برنامه‌ای بر این مدارس وارد شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم مشکلی در قانونی بودن و یا نبودن اصل واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی وجود نداشته باشد.

*توجه به ایجاد مهد کودک‌ها و پیش دبستانی در جامعه تعلیمات اسلامی

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:  در یکی از روزهای سال 52  دولت اعلام کرد تمام مدارس غیر دولتی تبدیل به مدارس دولتی می‌شوند و توجیه آنان این بود که مدارس غیر دولتی از مردم شهریه دریافت می کنند و در این زمان که صنعت نفت افزایش یافته و پول وجود دارد لزومی نیست که مدارس غیر دولتی داشته باشیم چرا که تمامی مردم باید تحت پوشش دولت باشند و با این تعبیر مدارس اسلامی را جمع آوری کردند .

وی در ادامه افزود: دکتر شاپور رافخ که بهایی بود در آن زمان گزارشی در سازمان برنامه و بودجه به شاه ارائه کرد و در آن گزارش اعلام نمود بیشتر افرادی که به صورت چریکی فعالیت می‌کنند فارغ التحصیلان مدارس اسلامی هستند بنابراین باید ریشه این مدارس برچیده شود.

حداد عادل ادامه داد: اگر دانش آموز در دوران مدرسه خدمات لازم را کسب نکند با نقص وارد اجتماع می‌شود از این جهت معتقدیم تربیت و تعلیم مقدس است و آموزش و پرورش بر آموزش عالی تقدم دارد.

وی با اشاره به اینکه هدف از آموزش و پرورش در دنیا تربیت و آماده ساختن نسلی برای آینده است گفت: آموزش و پرورش سرمایه گذاری نیروی انسانی برای فردا و در یک کلام آموزش و پرورش آینده نگری و آینده نگاری است بنابراین اگر می‌خواهید حال فردای جامعه خود را بدانید باید نبض امروز آموزش و پرورش را بگیرید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهارداشت:در حال حاضر دردنیاهر کس بخواهد منافع دراز مدتی داشته باشد باید در آموزش و پرورش کشور خود هزینه کند به طوری که صعودی‌ها در دنیا سرمایه گذاری فوق‌العاده‌ای برای مدرسه و تحصیلات دانش آموزان‌ دارد و در پاکستان تلاش بسیاری برای مدرسه سازی انجام می‌دهند. به طوری که در جنوب پاکستان 250 میلیون دلار برای امرساختمان سازی و مدرسه سازی هزینه می‌کنند و دانش آموزان‌ این مدارس را تحویل مدارس دینی وهابی می‌دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: معلم باید بداند چگونه خصوصیات اخلاقی را در دانش آموز نهادینه و وی را به انسان مطلوب تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه تربیت جستجوی راههای عملی برای تحقق ارزشهای اخلاقی و تثبیت آن در وجود فرد است، افزود: تربیت به معنی بار آوردن است و در میان انواع کارهای تربیتی مهم‌ترین اقدام این است که شما فرهنگیان،‌ دانش آموزان‌ خود را متفکر بار بیاورید، به طوری که دانش آموزان‌لذت فکر کردن را کشیده و  اهمیت فکر کردن را درک کنند.

حداد عادل خطاب به مدیران جامعه تعلیمات اسلامی گفت: ایجاد مهد کودک و پیش دبستانی موضوع دیگری است که باید جامعه تعلیمات اسلامی روی آن سرمایه گذاری کند زیرا امروز اهمیت مهد کودک و پیش دبستانی کمتر از خود دبستان نیست و این مهد کودک‌ها نقطه کور نظام تعلیم و تربیت ما به شمار می آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صبح امیدیک مربی پیش دبستانی دردمند
۱۴:۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۳
باسلام واحترام .جناب اقای حدادعادل ازکدام اهمیت پیش دبستانی سخن می گویید .اقای حدادعادل ایا می دانیدمربیان پیش دبستانی که شماازاهمیت ان سخن می گوییدبابیش از9سال سابقه خدمت درمدارس دولتی وداشتن مدرک دانشگاهی معتبرهمچنان سرگردان وبلاتکلیفند ایامی دانیدکه اقای فانی براحتی مصوبه قانونی دربرگزاری ازمون ازاین مربیان رابه بهانه های گوناگون زیرپاگذاشته واجرا نمی کند .اقای حدادعادل عزیزایا می دانید معاونین محترم اقای فانی ماراعده ای بیسواد واضافی وتحمیل شده به اموزش وپرورش می داننند.ایامی دانیدحقوق ماهانه ماان هم در9ماه ازسال به 300 هزارتومان نمی رسد
جناب اقای حدادعادل عزیزخودتان ویافرزندتان رالحظه ای به جای ماقراردید ایاماقعااین انصاف است این عدالت است
اقای حدادعادل بااین همه تبعیض وبی عدالتی درحق مامربیان بی پناه پیش دبستانی ایابازهم ازضرورت پیش دبستانی سخن می گویید
آخرین اخبار