منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای:

تلاش کری برای قرار دادن متحدان آمریکا در یک جبهه واحد

مقامات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام کردندکه وزیر خارجه آمریکا به دنبال آن است که متحدان کشورش را در یک جبهه متحد قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از قول منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران گزارش داد:"جان کری"، وزیر خارجه آمریکا به دنبال آن است تا پس از جلب حمایت متحدان کشورش راهی وین شود. 

گفتنی است  پیش ازاین گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره مسائل مختلف سفر احتمالی آقای کری به وین مطرح شده است.

جان کری در حال حاضر به اروپا سفر کرده تا بتواند تضمین کند آمریکا و متحدان اصلی اروپایی و عربی این کشور در مذاکرات جاری با ایران جبهه متحدی خواهند داشت.

 واشنگتن، لندن و پاریس عموماً مواضع همسانی در آنچه به نظر آنها توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران است داشته‌اند.

در عین حال برخی از مقامات فعلی و قبلی حاضر در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند  همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل24 نوامب تردیدهایی ایجاد شده که بر اساس آن‌ها فرانسه ممکن است مواضع تندتری نسبت به آمریکا اتخاذ کند یا اینکه انگلیس در بحث درباره تمدید احتمالی مذاکرات، راهش را از آمریکا جدا کند.

مقامات ارشد آمریکایی تأکید کرد تاکنون با ایرانی‌ها درباره تمدید مذاکرات رایزنی نکرده‌اند.  وال‌استریت‌ژرونال در این خصوص نوشت نشان دهنده اختلافاتی است که احتمالاً بین آمریکا و انگلیس وجود دارند.

 قرار است امروز پنحشنبه کری با "لوران فابیوس"، همتای فرانسوی خود در پاریس دیدار کند. وی دیداری هم با "سعود الفیصل"، وزیر خارجه عربستان خواهد داشت.

 سال گذشته قبل از حصول توافق موقت ژنو فرانسه توافقنامه مورد حمایت واشنگتن را قبول نکرد و خواستار مذاکرات بیشتر برای نگارش متنی جدید شد.

 به گفته مقامات شرکت‌کننده در مذاکرات، سابقه اختلافات پیش آمده در سال گذشته در ژنو کری را بر آن داشته تا با تلاش مضاعف خیالش را از بابت اینکه متحدان آمریکا در مراحل بعدی گفت‌وگوها به اختلاف نمی‌رسند، راحت کند.

مقام‌های آمریکایی و کشورهای عربی همچنین اعلام کردند که دولت عمان هم نقشی محوری در تلاشهای دیپلماتیک کریبر عهده دارد.

مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند عمان در حال ایفای نقشی مخفیانه بین واشنگتن، تهران و کشورهای عربی است.

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته  با "یوسف بن علوی"، وزیر خارجه عمان دیدار کرد.

عمان جزو کشورهای گروه موسوم به 1+5  نیست اما دیدار کری با وزیر خارجه عمان از آن جهت اهمیت دارد که نهمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران در مسقط، پایتخت آن کشور برگزار شد و  بن‌علوی پس از آن سفری اعلام نشده به تهران داشت.

در این میان اظهارات "فیلیپ هاموند" ، وزیر خارجه انگلیس بود که گفت نسبت به حصول توافق بین ایران و 1+5 خوش‌بین نیست و احتمال می‌دهد این مذاکرات بار دیگر تمدید شود، قابل تامل است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار