اهواز؛

سابقه‌ای درخشان زیر سایه مشکلات مالي

در استان خوزستان هندبال سابقه‌ای دیرینه دارد، و استعدادهای زیادی در جوانان خوزستانی در این رشته ورزشی دیده می‌شود که برای دیدن نمونه‌های بارز آن می‌توان به ترکیب تیم ملی نظری انداخت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، هیئت هندبال استان خوزستان به نحوي عمل کرده که در بین استان‌های دیگر همه ساله جزء 4 هیئت برتر کشور بوده است.

اما یکسری مشکلات در هیئت‌های تابع این هیئت دیده می‌شود، و ما به مشکلات هیئت شهرستان باوی که عناوین مختلف کشوری و استانی در کارنامه خود دارد، می‌پردازیم.

در شهرستان باوی چند سالی است که هیئت هندبال آغاز به کار کرده و همین رشته‌ی نو پا در مدت کوتاه توانسته جوانان و ورزش دوستان باوی را به خود جذب کرده و مقام‌های مختلفی را در تمامی رده‌های سنی از آن خود کند.

و اما افتخارات کسب شده توسط هندبال باوی:

1- قهرمانی نونهالان در استان و صعود تیم به مسابقات کشوری و پیوستن دو بازیکن به تیم ملی نوجوانان.

2- نایب قهرمانی تیم نوجوانان در استان.

3- نایب قهرمانی تیم  بزرگسالان و صعود به مسابقات کشوری.

حال با سابقه درخشانی که هندبال در باوی دارد باعث تعجب است که چرا تیم بزرگسالان به مسابقات کشوری اعزام نشد؟! در طی مصاحبه‌ای که با مسولین تیم و دبیر هیئت هندبال شهرستان باوی داشتم دلیل این موضوع را از خودشان جویا شديم.

مربی و دبیر هیئت هندبال باوی در پاسخ به این سئوال که چرا تیم راهی مسابقات کشوری نشد، گفت:تیم از آمادگی 100 درصد برخوردار بود، اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری مسئولان و مشکلات مالی، این تیم که با اقتدار قهرمان استان شد و یکی از امیدهای قهرمانی در کشور است به این مسابقات اعزام نشد.

قاضی حمیدی اظهار کرد: این در حالی است که فرماندار شهرستان باوی در ابتدا از ما درخواست کرد که برای حل مشکل به دفتر وی مراجعه کنیم اما بعد از 3 بار رفت و آمد به دفترش حتی یکبار هم اجازه ورود به اتاقش را به ما نداد.

حمیدی از مسابقاتی که پیش رو دارند و نگرانی های خود گفت: آذر ماه مسابقات کشوری رده سنی نوجوانان را به میزبانی بهبهان پیش رو داریم و تیم در آمادگی کامل به سر می برد اما تا کنون هیچ مبلغی برای اعزام به مسابقات به حساب این تیم واریز نشده است و اگر نوجوانان نیز مانند تیم بزرگسالان به این مسابقات اعزام نشوند، هندبال باوی متلاشی خواهد شد.

بعد از شنیدن صحبت های دبیر هیئت هندبال باوی با دبیرهیئت هندبال خوزستان گفتگویی کردم: دبیر هیئت هندبال خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا وظیفه هیئت هندبال استان حمایت مالی از تیم هندبال شهرستان‌ها نیست؟ اظهار کرد: متاسفانه هیئت استان بودجه ای ندارد که به تیم های اعزامی به مسابقات کشوری اختصاص دهد و با توجه به این که فرماندار باید از رشته های ورزشی هر شهرستان حمایت کند، بخصوص در بخش اعزام تیم ها به مسابقات استانی و کشوری در بخش هندبال نیز در شهرستان باوی  انتظار می رفت که فرماندار از ظرفیت های مالی سایر ارگان ها ی موجود در شهرستان برای حمایت از تیم ، جهت اعزام به مسابقات کشوری استفاده کند.

در این خصوص گفتگویی با مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان نیز داشتیم که وی در پاسخ به این سوال که چرا حمایت مالی به عهده فرمانداری هاست و نه اداره کل ورزش و جوانان استان، بیان کرد: هیئت‌ها وظیفه تیم داری کردن را ندارند و ما نیز وظیفه‌ای در قبال اعزام تیم های باشگاهی به مسابقات کشوری یا لیگ ها را نداریم  و این از وظایف فرمانداری هر شهرستان است که بتواند از شرکت ها و ادارات موجود در شهرستان خود، حامی مالی تامین نماید.

در واقع فلسفه وجودی مسابقات باشگاه‌ها در سطح کشور و لیگ‌های برتر کمک و زمینه سازی ورود حامی مالی خصوصی در دنیای ورزش است.

بعد از شنیدن همه این صحبت‌ها در پایان به سراغ فرماندار شهرستان باوی رفتم، فرماندار همان اول آب پاکی را روی دست ما ریخت و گفت: این موضوع در حوزه وظایف من نیست و تا کنون اعتبارات زیادی به ورزش اختصاص داده‌ایم اما متاسفانه دستگاه‌ها و شرکت‌هایی که می‌توانستند با ما همکاری کنند، اقدامی نکرده‌اند.

حال سوال ديگري پیش می‌آید، آیا این شایسته است که تیمی با سابقه درخشان بخاطر کم توجهی برخی از مسئولان به مسابقات کشوری اعزام نشود؟

در دنیایی که اینترنت و مواد مخدرتبدیل به  سرگرمی‌های خطرناک و پرطرفداری شده‌اند، ورزش می‌تواند سالم‌ترین تفریح هر جامعه باشد و با برنامه ریزی صحیح وتوجه بیشتر می توان بسیاری از معضلات از جمله اعتیاد ومشکلات روحی را از این طریق کاهش داد.

آیا بهتر نیست بجای این که هزینه های کلانی در جهت بازگردانی معتادان به زندگی عادی بپردازیم، همان هزینه ها را صرف گسترش امکانات ورزشی کنیم تا هم از اعتیاد جوانان جلوگیری کرده و هم جوانان آینده ساز سالمی را در جامعه داشته باشیم؟!

گزارشي از الهام وادي

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.