گروه‌بندی جدید در"دیوبندی" پاکستان ، انشعاب برای رفع اختلاف

گروه‌های مذهبی و سیاسی فرقه دیوبندی در پاکستان با تشکیل یک گروه جدید مدعی شدند این گروه برای مبارزه با فرقه‌گرایی و جلوگیری از گسترش فرهنگ غربی تشکیل شده است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، گروه‌های مذهبی و سیاسی دیوبندی در پاکستان با تشکیل یک گروه جدید مدعی شدند این گروه برای مبارزه با فرقه‌گرایی به وجود آمده است.
 
تاریخ پاکستان نشان می‌دهد هر زمان چنین گروه‌هایی در این کشور تشکیل می‌شود کشتار و مشکلات شیعیان افزایش پیدا می‌کند. در اجلاس چند روز گذشته که به سرپرستی مولانا عطاالمیمن بخاری رهبر گروه احرار الاسلام برگزار شد علما و رهبران سیاسی برای به وجود آوردن یک گروه متحد تشکیل شده از گروه‌ها و احزاب سیاسی فرقه دیوبندی به توافق رسیدند.
 
گفتنی است قبل از این گروهی با نام ملی یکجهتی کانسل (شورای اتحاد ملی)تشکیل شد که نمایندگانی از تمام فرقه‌ها از جمله شیعیان عضو آن بودند و این گروه بر مبنای احترام به یکدیگر و جلوگیری از درگیری فرقه‌ای تشکیل شده بود.
 
در گروه جدید که مولانا عبدالرزاق به عنوان رهبر آن انتخاب شده هیچ فرقه‌ای غیر از فرقه دیوبند عضو نیست و یک شورای مرکزی نیز برای این گروه به وجود آمده که تصمیم نهایی برای نحوه عملکرد در جامعه به عهده این شورا خواهد بود.
 
گفته می‌شود مبارزه با فرقه‌گرایی و تلاش برای عمل به قوانین اسلامی از محورهای به وجود آمدن این گروه جدید است اما هنوز مشخص نشده هدف از تشکیل این گروه دیوبند چیست.
 
علمای دیوبند در یک کنفرانس خبری عنوان کردند قدرت‌های بین المللی تلاش دارند نظام کشورهای اسلامی را تبدیل به یک نظام سکولار نمایند و ما هرگز چنین اجازه‌ای به آنان نمی‌دهیم.
 
طبق این گزارش علمای دیوبند بیان کردند: مقام و منزلت صحابه پیامبر و اهل‌بیت تحت هر شرایطی باید حفظ شود و گروه جدید این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.
 
بر اساس این گزارش مولانا‌فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن یکی از اعضای گروه دیوبند است که بیان می‌کند این گروه برای حل مشکلات فرقه‌ دیوبند در پاکستان به وجود آمده است.
 
فضل‌الرحمن گفت: هنوز گروه جدید وارد عمل نشده اما اگر کسانی هستند که پیشنهادهایی برای جلوگیری از توهین به پیامبر اسلام دارند می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند و اگر توافق شد طبق نظر آنها عمل می‌شود.
 
وی افزود: برخی از مردم خواهان حذف قانون مجازات توهین به پیامبر هستند اما اجازه نمی‌دهیم این قانون حذف شود البته این قانون قابلیت اصلاح دارد و ما حاضریم آن را اصلاح کنیم.
 
بر اساس این گزارش در اجلاس مشترک علمای دیوبند موضوع تغییر نظامی آموزشی برای جلوگیری از فرقه گرایی همچنین تلاش برای ارتباط با سایر فرقه‌ها مطرح شد.
 
طبق این گزارش مبارزه با گسترش فرهنگ غربی نیز یکی از اهداف به وجود آمدن گروه جدید دیوبند است.
 
زمانی که  از علمای دیوبند سؤال شد که چرا با توجه به اینکه قبل از این هم گروه‌هایی برای جلوگیری از فرقه‌گرایی تشکیل شده فرقه دیوبند گروه جدیدی تشکیل داده آنها پاسخ اطمینان بخش در این زمینه ارائه ندادند و بیان کردند هدف از به وجود آمدن این گروه جدید حل اختلافات بین شاخه‌های مختلف فرقه دیوبند می‌باشد.
 
کارشناسان عنوان می‌کنند هدف از به وجود آوردن گروه جدید متحد کردن گروه‌های وابسته به مولانا سمیع‌الحق(پدر معنوی طالبان) با مولانافضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن می‌باشد زیرا از مدتی قبل مولانا سمیع الحق و فضل الرحمن با هم دچار اختلاف هستند.
 
برخی دیگر از کارشناسان نیز بیان می‌کنند بعید نیست سازمان‌های اطلاعاتی در به وجود آوردن گروه جدید فرقه دیوبند دست داشته باشند و از این طریق اهداف خود را دنبال کنند.
 
دیوبَندی نام یک جنبش اسلامی از شاخه سنی صوفی است که از هندوستان آغاز شد و در دوران معاصر به پاکستان،افغانستان، آفریقای جنوبی و انگلیس نیز گسترش یافته‌است.
 
نام این فرقه از مدرسه دارالعلوم دیوبند گرفته شده که در محلی به نام دیوبند که بخشی از شهر سهارنپور در ایالت "اوتارپرادش" بود، قرار داشت. این مدرسه شبانه‌روزی به نام دارالعلوم در سال 1867 م، به وسیله شیخ قاسم ننطاوی و به کمک شیخ رشید احمد گنگوهی به عنوان حامی معنوی آن، تأسیس شد.
 
دیوبندیان، در اعتقادات ماتریدی و در فقه حنفی مذهب‌اند و اگرچه تمام شاخه‌های صوفی و طریقت‌های آنها را قبول دارند، ولی طریقه چشتیه را طریقه خود قرار داده‌اند و به طرق نقشبندیه، قادریه و سهروردیه ارادت دارند. آنان شاه ولی‌الله دهلوی را بزرگ طریقت خود می‌دانند.
 
گفتنی است فرقه دیوبندی از فرقه‌های تکفیری به شمار می‌رود.
 انتهای پیام/ ض

منبع :فارس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار