غفوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مجری سیاست‌های آمریکا در منطقه هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کشورهای خلیج فارس از موضعی که ایران در منطقه دارد راضی نیستند به همین دلیل می‌خواهند که شرایط بین ایران و کشورهای غرب به همین شکل باقی بماند.

"سلیم غفوری"در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس از دیرباز مجری سیاست‌های آمریکایی‌ها در منطقه بوده‌اند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها اولویت‌شان در منطقه خلیج فارس این است که نظر هم‌پیمانان خود را در منطقه همراه داشته باشد. لذا جان کری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حاشیه مذاکرات دیداری با امرای کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

وی ادامه داد: وقتی قرار است که آمریکا به توافق و تفاهمی با ایران برسند، قطعا نظر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را هم جویا خواهند شد، ضمن اینکه بحث مذاکرات هسته‌ای و آن چیزی که به عنوان پرونده هسته‌ای ایران مطرح است را باید فرا‌تر از بحث صرف پرونده هسته‌ای دانست.   
  
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: درست است که ایران در مذاکرات هسته‌ای این اجازه را به آمریکایی‌ها نداد که مواردی را بیشتر از آن چیزی که مربوط به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌شود را مطرح کنند اما آمریکایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را بهانه قرار دادند تا به کشورمان فشار وارد کنند.

وی افزود: اصل موضوع به سیاست مستقلی که کشورها در پیش گرفتند برمی‌گردد از جمله جریان مقاومت در منطقه و مبارزه با صهیونیست، توانمندی‌های علمی، تکنولوژی خاصی که کشورمان به آن دست پیدا کرده و موارد دیگر که فکر می‌کنم راجع به آن خیلی صحبت شده است، بنابراین برای آمریکایی‌ها این موضوع مهم است که بدانند نظر کشورهای منطقه در این خصوص چیست و همسویی این کشورها را با خود داشته باشند.   
 
غفوری در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مانند عربستان، امارات، قطر و سایر کشورها از موضعی که ایران در منطقه دارد در خصوص حمایت از جریان مقاومت در سوریه، عراق و  فلسطین راضی نیستند به همین دلیل می‌خواهند که شرایط بین ایران و کشورهای غرب به همین شکل باقی بماند.   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار