راه‌آهن گرگان-گرمسار برقی می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه پس از افزایش ترانزیت در راه‌آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان، برقی کردن مسیر گرگان ـ گرمسار را هم انجام می‌دهیم، گفت: با راه‌اندازی کریدور شرق دریای خزر، ایران به کشور چین و کشورهای اروپایی متصل می‌شود.

به گزارش خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران ، محسن پورسید آقایی در نشستی خبری با بیان اینکه راه‌آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان به زودی افتتاح می‌شود، گفت: در حال حاضر در این مسیر خط آهن سرخس را هم داریم اما مسیر سرخس بیشتر مورد استفاده بخش شرقی قزاقستان قرار می‌گرفت، ولی کریدور جدید این مزیت را دارد که قطارهای قزاقستان بدون عبور از کشور دیگری وارد ترکمنستان شود.
 
وی با اشاره به اینکه انتظار داریم بخشی از بار را از مقصد قزاقستان به سمت ایران بیاوریم، گفت: در قزاقستان 1600 کیلومتر خط ساخته شده که مکمل این کریدور است و اتصال به کشور چین را بسیار راحت کرده است.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی  درادامه افزود: این کریدور در مرکز قزاقستان و در شرق دریای خزر، امکان ترانزیت را به سمت اروپا و خلیج‌فارس فراهم می‌کند، همچنین کالاهای چین به خصوص در استان‌های غربی این کشور می‌تواند از این مسیر به سمت اروپا به آب‌های خلیج‌فارس جابجا شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با افزایش ظرفیت در راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون باید مسیر ریلی گرگان ـ گرمسار را هم افزایش ظرفیت بدهیم، گفت: با افزایش حمل و نقل در کریدور شرق دریای خزر به سمت اروپا یا خلیج‌فارس، ترانزیت از گلوگاه گرمسار ـ گرگان افزایش پیدا می‌کند که در حال حاضر این خط، ظرفیت محدودی دارد و باید توسعه پیدا کند.
 
وی با اشاره به اینکه برقی کردن این راه‌آهن را در دستور کار داریم، اظهار داشت: منتظریم تا عملکرد این خط جدید را از نزدیک ببینیم و به محض آنکه ترانزیت شکل بگیرد، برقی کردن این مسیر را شروع می‌کنیم تا ظرفیت مسیر به شش میلیون تن افزایش یابد.
 
پور سید آقایی درادامه توضیح داد: اگر حجم بار و ترانزیت افزایش یابد، باید خط جدید دیگری هم احداث کنیم اما باید ببینیم که از 56 میلیون تن در سال بیشتر می‌شود یا نه؟
 
درادامه این نشست  سید مسعود نصرآزادانی با اشاره به اینکه راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر در سال 90 و با توافق سه کشورکلید خورد، گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال 91 شروع شد و طول این مسیر 900 کیلومتر است که 80 کیلومتر آن در ایران حد فاصل گرگان ـ اینچه ـ برون، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر در قزاقستان قرار دارد.
 
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: عملیات اجرایی در سه کشور به طور همزمان شروع شد و در حال حاضر بخش زیادی از مسیر به اتمام رسیده است و در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امکان حمل بار تا 10 میلیون تن در سال پیش‌بینی شده است، افزود: امیدواریم با اتصال این بخش از مسیر ریلی، دسترسی‌ها به شرق و غرب کشور و امکان ترانزیت کالا در شرق و غرب و محورهای جنوبی فراهم شود.

 انتهای پیام/

برچسب ها: راه ، جاده ، ترانزیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار