کاخ سفید : دیپلمات های آمریکایی هنوز در وین بر روی جزئیات کار می کنند

"جف رتکی" مدیر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا گفت دیپلماتهای آمریکا در وین بر جزئیات مذاکرات با ایران تمرکز کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا؛  جف راتکی گفت:لازم است در اینجا مطلبی را ماوراء مطالب دیگر بیان کنم.شما حتما سخنرانی وزیر خارجه را در وین درباره گام های بعدی مذاکرات پنج به علاوه یک دیدید. وزیر خارجه وین را به مقصد واشنگتن ترک می کند اما تیم مذاکره کننده ما همچنان برای تعامل درباره جزئیات در آنجا هستند.من نمی خواهم وارد این موضوع شوم.همانطور که وزیر خارجه گفت قصد نداریم که وارد جزئیات و آنچه که در اتاق مذاکرات روی داده است،شویم.

وی درباره اظهارات برخی جمهوری خواهان کنگره درباره وضع تحریم های بیشتر بر ایران گفت:وزیر خارجه درباره این موضوع در کنفرانس خبری خود صحبت کرد و مطمئنا موضع ما در این باره تغییر نکرده است.به نظر ما کنگره نقشی دارد که باید ایفا کند و این تنها یک نقش است. لازم است که این موضوع را یادآور شوم که ما بدون هیچ پرسشی به خاطر تاثیر تحریم ها به این نقطه رسیده ایم.از طرف دیگر تحریم ها به تنهایی نمی توانند به ما توافقی فراگیر را ارائه دهند و به همین دلیل ما به مذاکرات خود ادامه می دهیم.

این سخنگو افزود:به نظرم وزیر خارجه به این موضوع اشاره داشت که در تماس با کنگره است.شماری از اعضای  تیم مذاکره کننده ما هم در اواخر هفته و در هنگام رفتن به این مذاکرات با اعضای کنگره در تماس بوده اند.وزیر خارجه مطمئما به واشنگتن باز خواهد گشت و با رئیس جمهور صحبت خواهد کرد.ما در مشورت با کنگره خواهیم بود.این مطمئنا روشی است که اوضاع را بررسی می کند و موضع ما درباره مسئله تحریم های بیشتر تغییر نیافته است.ما به مشورت های فشرده خود که با کنگره در چند روز اخیر داشته ایم ادامه خواهیم داد.من قصد ندارم که جزئیات مذاکرات وزیر خارجه با رهبران کنگره را که محرمانه است بیان کنم.او و تیم مذاکره کننده با رهبران هر دو مجلس در تماس بوده اند.

راتکی در ادامه گفت:هیچ چیز در طرح اقدام مشترک تغییر پیدا نکرده است.این نظر وزیر خارجه است و وی این موضوع را نیم ساعت پیش به طور شفاف اعلام کرده است. زمانی که وی و تیم مذاکره کننده بازگردند آنها به مذاکرات خود با کنگره ادامه خواهند داد و ما دلایل مواضع آنها را از جمله تمدید مذاکرات را خواهیم دید.به طور ساده بگویم که هیچ چیز در طرح اقدام مشترک تغییر پیدا نکرده است و مواضع ما هم تغییر نیافته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود:زمانی که وزیر خارجه در سنا بود او نقشی اساسی در وضع رژیم تحریم ها که اکنون وجود دارد،ایفا کرد.این موضوع برای آوردن ایران به پای میز مذاکره ضروری بود.حالا هم ما به جریان مذاکره متعهدیم و این به خاطر پیشرفتی است که صورت گرفته است.ما در یک طرف یک ضرب الاجل چهارماهه را برای رسیدن به توافقی سیاسی داریم و سپس سه ماه دیگر پس از آن را برای انجام کارهای فنی در اختیار داریم. نتیجه گیری ما درباره درجه تاثیر تحریم های بیشتر در این دوره زمانی همچنان همانند دوره ای بوده است که طرح اقدام مشترک موثر بوده است.

وی افزود:لازم است به خاطر بیاوریم که فشارهایی که آورده شده است سبب شده است که ما به طرح اقدام مشترک برسیم(!) 

راتکی گفت:طرح اقدام مشترک گام هایی را برای دو طرف نشان می دهد که باید برداشته شوند.ما با تمدید طرح اقدام مشترک در دوره تمدید مذاکرات موافقت کرده ایم.به نظرم این بخشی ضروری برای مذاکرات است.به همین ترتیب ما انتظار داریم که ایران به حرف خود پایبند باشد و به تمامی التزام های طرح اقدام مشترک عمل کند.

وی در ادامه گفت:شما از وزیر خارجه شنیدید که ما پیشرفت هایی داشته ایم و معتقدیم که شکاف ها کمتر شده اند اما البته شکاف های مهم و قابل توجه باقیمانده اند.از نظر ما چهار ماه برای رسیدن به توافق سیاسی زمانی کافی است.همانطور که وزیر خارجه اعلام کرد اگر پس از چهارماه پیشرفت و مسیری شفاف برای یک توافق فراگیر وجود نداشت آنگاه وضعیت را بررسی خواهیم کرد.از زمانی که طرح اقدام مشترک منعقد شد،مدیران سیاسی و فنی و در حد وزراتخانه با هم دیدار کرده اند و ما انتظار داریم که این موضوع ادامه پیدا کند.همانطور که از وزیر خارجه شنیدید انتظار داریم که نشست بعدی در ماه دسامبر روی دهد.ما انتظار داریم که با این روند به تعامل خود برای رسیدن به توافق ادامه دهیم.توافق برای تمدید مذاکرات از طرف تمامی شرکت کنندگان در مذاکرات صورت گرفت.تمدید مذاکرات در راستای منافع آمریکا و شرکای مذاکره کننده در گروه پنج به علاوه یک بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار