گزارش/

دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها اجرایی می‌شود یا خیر؟!

هنگامی که خبر دریافت کارمزد از پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان اعلام شد، موافق و مخالفان زیادی داشت اما حالا رئیس کل بانک مرکزی اظهارات جدی در این خصوص دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با رواج دستگاه‌های کارتخوان تحولی در سیستم خرید و فروش ایجاد شد زیرا دیگر خبری از پول نقد و مشکلات آن نبود و علاوه بر آن بانک مرکزی هم با تلاش و صرف هزینه‌ سعی در فرهنگ سازی در این زمینه داشت.

اما اواخر شهریور ماه که محسن قادری مدیرعامل شاپرک از دریافت کارمزد‌ از پذیرنده های دستگاه های کارتخوان تا اول آبان خبر داد، اظهار داشت: باید برای ارائه هر خدمتی هزینه‌ای پرداخت شود و نمی‌توان آن را رایگان به دست آورد؛ در نتیجه کارمزد یارانه دستگاه‌های کارتخوان باید حذف شود.

پس از این خبر اظهار نظرهای مثبت و منفی در این خصوص اعلام شد و عده‌ای از جمله مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی موافق اجرای این طرح و دریافت کارمزد 100 تا 120 تومانی بود، زیرا وی معتقد است دستگاه های کارتخوان مستهلک و هزینه‌بر شده و این مبلغ تنها به میزان هزینه دو پیامک فارسی است و علاوه بر این باید بنا بر عرف جهانی، کارمزد استفاده از این دستگاه‌ها از پذیرنده‌های آن‌ها دریافت شود.

اما خیل عظیمی از صنوف، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و کارشناسان اقتصادی با دریافت این مبلغ از دارندگان دستگاه ها مخالفت دارند.

زیرا معتقدند اجرای این طرح بازگشت به روش‌های گذشته است، از طرفی سود پنهانی که از تراکنش‌های این دستگاه‌ها نزد بانک‌ها ذخیره می‌شود به مراتب بیشتر از هزینه آن‌ها است.

در همین راستا علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: بحثی مطرح شده بود که هنوز به سرانجام نرسیده و بنابراین نیازی نیست خودتان را برای اقدامی که هنوز انجام نشده است نگران کنید.

همچنین باشگاه خبرنگاران از دبیرکل بانک مرکزی پیگیر این طرح شد و وی گفت: بحث کارمزدها از اردیبهشت ماه امسال مطرح شده که قرار بود اول آبان ماه اجرایی شود اما با توجه به حواشی و طرح این موضوع در هیئت دولت، مقرر شد که موضوع مجدد در شورای پول و اعتبار مطرح و بررسی شود و تا زمانی که در شورا مصوب نشود اجرایی نخواهد شد.

حال پس از گذشت یک ماه از موعد مقرر (اول آبان)  "ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی" طی جلسه‌ای که با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی داشت اظهار داشت: بحث کارمزدها اصل پذیرفته شده‌ای است و بانک مرکزی پیرو همین موضوع از بانک‌ها خواست که با وحدت رویه همکاری لازم را در اجرای یکپارچه این سیاست انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، کارتخوان ، کارمزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۳
درستش اینه که یه چیزی هم به حساب بریزن نه اینکه بگیرن پول مردم را میگیرن کارمزد هم میخوان عجب جوک خنده داری
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۳
اگرفقط یک ریال کارمزدکم شودبنده به هیچ عنوان ازکارت خوان استفاده نخواهم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۱۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
به یک کارگر ساده برای اداره سیستم بانکی کشور نیازمندیم
United States of America
حسین
۱۳:۰۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
مطمئن باشید ضرر این دریافت کارمزد، قطعا بیش از سود آن برای بانکها خواهد بود. چون اغلب مغازه دارها دستگاهها را جمع خواهند کرد. اگر کارمزد از صاحب کارت کم شود، اغلب مردم کارتها را کنار خواهند گذاشت. پس بهتر است به مصداق ضرب المثل "شتر دیدی ندیدی" همه چیز فراموش شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
آقا اين شركت سهامي خاص شاپرك كه معلوم نيست يهو از كجا اومد! رو چي به اين اظهار نظرات!! يكي نيست بگه اون فاصله زماني كه(تو حواله ها) پول از حساب من كم ميشه تا به حساب مقصد واريز بشه اينوسط چي ميشه؟؟ اين فاصله سود نداره؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
فهمیدی اقای بانکدار یا بازم بگن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
به هر نحوی که شده میخوان از مردم پول بگیرن..
Germany
حسن پورهاشم
۱۲:۰۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
اگر برای کارتخونها کارمزد دریافت کنند.من خودم استفاده از کارتخوان را تحریم می کنم.
Germany
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
اقا بخواد کار مزد کمشه من که هر چارتا دستگاه کارتخوانمو جم میکنم پولامم از بانک بر میدارم گور بابا بانک و کار مزدش
Iran (Islamic Republic of)
احمد کرداری
۱۱:۱۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
مثل این که رییس بانک مرکزی کار دیگه ای ندارد برادر من همه کار ها درست شده جز دریافت پول وسیله پوز !!! حالا این قدر به این داستان ور برید تا این کاسبی نیم بند بازار را هم راکد کنید ..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
به هر نحوی میخوان پول بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
من به عنوان یک مغازه دار دستگاه کارتخوانم را روز قبل از اجرایی شدن این کار تحویل بانک میدهم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
شما یادشون نیار.گزازش دیگه ای نبود چنگ انداختی رواین موضوع
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۰:۱۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
مثل اينكه توي باغ نيستيد .. تقريبا يك سال است كه كارمزد اجراي شده
آخرین اخبار