حواسمان به بچه‌هايمان باشد

اگرچه ميزان ناباروري در ميان مردان حدود 40 درصد است اما بايد بگويم ناباروري مردان خطرناك‌تر و جبران ناپذيرتر از زنان است. لازم است بگويم از مجموع صد درصد عوامل تأثيرگذار در ناباروري علم باروري تاكنون توانسته تنها به 20 درصد از اين عوامل شناخت پيدا كند و حدود 80 درصد عوامل ناشناخته باقي ماند‌ه‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،قاطعانه مي‌توانم بگويم كه عوامل ژنتيكي و محيطي، استفاده از دستگاه‌هاي الكترونيكي داراي اشعه مثل موبايل، افزايش سن ازدواج، آلودگي هوا، نوع تغذيه، استرس و اضطراب، توقف ترشح برخي هورمون‌ها تحت شرايط خاص زندگي و كار، ماندگاري برخي عفونت‌ها در بدن و شرايط كار خطرناك در درجه حرارت‌هاي بالا مثل كار در كوره‌ها و ضايعات نخاعي در مردان از جمله عوامل شايعي است كه بر بالارفتن نرخ ناباروري تأثيرگذار بوده است.

يكي از مهم‌ترين مشكلات جسمي كه در بين مردان سبب ناباروري آنها مي‌شود بيماري واريكوسل يا پيچيدگي غلاف در بيضه مردان است كه اغلب در دوران كودكي نشانه‌ها و علائمي دارد اما معمولاً خانواده‌ها توجه خاصي نمي‌كنند. در صورتي كه اگر اين بيماري در دوران كودكي درمان نشود مطمئناً به ناباروري دوران بزرگسالي ختم مي‌شود. متأسفانه شيوع بيماري اين بيماري در بين مردان بالاست اما اگر به موقع متوجه شوند قابل درمان و حل شدني است.

براساس آمارهاي رسمي حدود 3 ميليون زوج ايراني از مشكل ناباروري رنج مي‌برند و نرخ ابتلا به اين مشكل در ايران بيش از ساير كشورهاي جهان است. نكته مهمي كه متأسفانه در ميان مردان نابارور به چشم مي‌خورد اين است كه اغلب زنان نابارور با شروع دوره درمان به طور جدي وارد مرحله مي‌شوند و تا پايان هم دوره‌هاي درماني را طي مي‌كنند.

حتي در اغلب موارد وقتي رحم زن جنين كاشته شده را قبول نمي‌كند و به اصطلاح پس مي‌زند زنان با جرئت و اميد بيشتري وارد مرحله بعد درمان و شروع مجدد مي‌شوند. اما ماجرا در بين مردان فرق مي‌كند معمولا اين مردها هستند كه كار را جدي نمي‌گيرند، دوره درمان را كامل سپري نمي‌كنند و با اولين لقاح ناموفق از كوره در مي‌روند. بخش ديگري از گلايه‌هاي درمان ناباروري شامل سازمان‌هاي بيمه‌گر مي‌شود. در اكثر مواقع ما زوج‌هاي اميدوار و آرزومندي داريم كه حاضر هستند با پشتكار تا آخرين مرحله درمان پيش بروند اما هزينه‌هاي ناشي از درمان باعث يأس آنها مي‌شود. ما امروز بيش از 10 ميليون تومان هزينه براي درمان واريكوسل و تقريبا 4 ميليون تومان براي انجام «آي. يو. آي» نياز داريم كه اغلب پرداخت چنين هزينه‌هايي خارج از توان خانواده‌هاي جوان است. اين درحالي است كه شركت‌هاي بيمه‌اي اين روزها به تعهدات خودشان در اين زمينه عمل نمي‌كنند.

همه اين مشكلات دست به دست هم داده‌اند تا نرخ افزايش جمعيت كشور ما به دليل 3 ميليون زوج جوان اين روزها به ميزان 6 ميليون نفر در سال كاهش پيدا كند در حالي كه همين ميزان زوج نابارور يكي از بهترين فرصت‌هاي افزايش جمعيت براي كشور هستند كه متأسفانه رسيدگي‌هاي لازم به آنها و حمايت‌هاي مالي از آنها صورت نمي‌گيرد.

باید نگران روزی بود كه مشكلات ناباروري در همين قد و اندازه باقي نماند همانطور كه مي‌دانيد بخش مهمي از جدايي‌ها و علت طلاق‌ها ناباروري يكي از زوجين است در حالي كه مي‌شود با درمان آنها حتي از ميزان طلاق‌هاي روبه رشد هم در كشور كم كرد و بخش مهمي از آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از طلاق‌هاي اجباري به دليل ناباروري زوجين را از بستر خانواده‌ها حذف كرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار