رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد

افزایش 5 درصدی حق استخدام معلولان

هاشمی در نشست خبری که در آستانه روز جهانی معلولین برگزار شده بود، از افزایش 5 درصدی حق استخدام معلولان در بازنگری قانون جامع معلولان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، در نشست خبری که آستانه روز جهانی معلولین برگزار شده بود، گفت: سازمان بهزیستی در سه حوزه پیشگیری، توانبخشی و خدمات اجتماعی ارائه خدمت می‌کند که فعالیت‌هایی را در این راستا انجام می‌دهد.
 
وی ادامه داد: تغییر رویکرد در هر سازمانی مستلزم ایجاد شرایط و بستر مناسب منابع انسانی، سخت‌افزاری و یک ادبیات منسجم است که سازمان بهزیستی آن را به سختی در سنوات اخیر مستقر کردیم.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر توانمندسازی به جای معیشتی مستقر شده که بنیان‌گذار آن سازمان بهزیستی کشور است.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور مهمترین اقدام این سازمان را تغییر ادبیات عنوان نمود و اظهار داشت: بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با مشارکت سایر بخش‌ها از طریق کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده است.
 
وی اجرای طرح‌های نوین را یکی از برنامه‌های سازمان در حوزه توانمندسازی دانست و افزود: توانبخشی مبتنی بر خانواده یکی از لوایح این طرح است که برای آن زمان و هزینه زیادی صرف شده به طوری که در سال گذشته 4200 نفر در منزل خدمات دریافت می‌نمودند که این رقم در حال حاضر به 6000 نفر رسیده است.
 
هاشمی با اشاره به اجرای طرح ترخیص معلولان سالمند و بیماران روانی مزمن گفت: 2 میلیارد تومان اعتبار در فاز اول به این امر اختصاص یافته است.
 
وی به تصویب بسته‌ی حمایتی کمک‌هزینه نگهداری معلولان اشاره نمود و افزود: سازمان بهزیستی کشور از امسال بیش از 20000 مسکن را در شش ماهه نخست سال جاری به مددجویان تحویل داده که به همین مقدار تا پایان سال آن را در تعهد خود دارد.
 
هاشمی با تأکید بر استقرار برنامه ICF اظهار داشت: یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی آموزش، تولید، ترجمه و برگزاری کارگاه‌های علمی نظام جدید کلاس‌بندی معلولیت‌ها است که بسیاری از دستگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور توسعه CBR را یکی دیگر از اقدامات این سازمان عنوان نمود و گفت: این طرح در 13 استان پوشش 100 درصدی داشته و در این طرح 356 هزار و 570 معلول شناسایی شده‌اند که در مناطق روستایی و کم برخوردار بودند.
 
وی به توانمندسازی معلولان روستایی از طریق روش استاد شاگردی اشاره نمود و تصریح کرد: در اجرای طرح توانبخشی در خانواده علاوه بر جامعه هدف، بسیاری از افغان‌ها نیز بهره‌مند شدند.
 
وی ادامه داد: بیش از 12 هزار و 500 معلول ضایعه نخاعی از سازمان کمک‌هزینه خدمات مستقیم و غیرمستقیم دریافت می‌کنند.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: این سازمان 3 سال است که جشن نداشتن پشت نوبتی خود را جشن می‌گیرد و اجرای برنامه‌های غربالگری در حوزه‌های اوتیسم، ناشنوایی و غیره از جمله برنامه‌های جدید سازمان بهزیستی است.
 
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور معافیت گمرکی برای معلولان را برای 4700 خودرو فراهم نمود و در طی 30 سال گذشته برای اولین بار توانسته پلاک تخصصی و همچنین پارکینگ‌های تخصصی برای معلولان ایجاد نماید.
 
وی راه‌اندازی اولین نمایشگاه تخصصی به کمک NGOها را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان دانست و تأکید کرد: از این طرح هر ساله نمایشگاه‌های تخصصی عرضه محصولات معلولین برپا خواهد شد.
 
وی از افتتاح اولین مرکز توانبخشی ضایعه نخاعی خبر داد و گفت: در هفته اول دی ماه این مرکز تخصصی افتتاح خواهد شد که در آن تمام فعالیت‌های تخصصی به بیماران ضایعه نخاعی ارائه می‌شود.
 
وی افزود: سازمان بهزیستی کشور، 23 مرکز برای افراد HIV مثبت دارد که افراد در آن می‌توانند از خدمات سازمان بهره‌مند شوند.
 
هاشمی با اشاره به این که اوضاع آسیب‌های اجتماعی در کشور بسیار نامناسب است، تاکید کرد: سازمان بهزیستی در سال 1386، 37 هزار پرسنل داشت که این رقم در حال حاضر به 20 هزار نفر می‌رسد و بودجه این سازمان 4 برابر شده است اما وظایف سازمان نسبت به گذشته بسیار سنگین‌تر شده است.
 
سازمان بهزیستی 230 هزار نفر را وارد چرخه‌ی حمایتی خود کرده و در حال حاضر 4 میلیون و 800 هزار نفر به عناوین مختلف از سازمان خدمات دریافت می‌کنند. همچنین 36 هزار دانشجوی معلول در مقاطع کاردانی، کارشناسی ارشد و غیره زیر پوشش سازمان ادامه تحصیل می‌دهند و این سازمان توانسته بیش 1500 نخبه معلول را در مرحله دکتری و فوق دکتری شناسایی کرده است.
 
وی از رونمایی طرح آفتاب خبر داد و گفت: با همکاری اصحاب رسانه به زودی این طرح به مرحله اجرا درمی‌آید.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور به اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد معلولان اشاره نمود و بیان داشت: سازمان بهزیستی کشور با عنوان دبیرخانه جامع حمایت از معلولان موظف است آن را به مرحله اجرا درآورده و با سازمان‌های متخطی برخورد نماید.
 
هاشمی از افزایش 5 درصدی سهم استخدام معلولان در قانون جامع بازنگری خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 5 هزار بی‌خانمان و متکدی، ساماندهی شدند و بر طبق جلسات فکری که در این حوزه برگزار شده بود در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 2500 نفر بی‌خانمان متکدی در شهر تهران جمع‌آوری شدند و افرادی که نیاز به کمک‌های معیشتی داشتند وارد چرخه‌ی حمایتی سازمان شدند که در این خصوص 12 اکیپ را در شمال تهران مستقر نمودیم تا به جمع‌آوری این افراد بپردازند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار