یک مسئول:

تعداد "زنان" مبتلا به ایدز در اراک رو به افزایش است

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اراک از افزایش زنان مبتلا به ایدز در سال گذشته خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شمسی فراهانی با اشاره به روز جهانی ایدز اظهار کرد: تاکنون 192 نفر مبتلا به HIV در استان مرکزی شناسایی شده‌اند که از این تعداد 38 نفر در مرحله بروز علائم قرا گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد 155 نفر در اراک شناسایی شده‌اند و در جایگاه دوم خمین با 15 نفر قرار دارد و شهرستان‌های دیگر در مراتب بعدی جای دارند.

فراهانی با بیان اینکه شیوه انتقال ایدز در جامعه کاملاً در حال تغییر است، گفت: از نظر روش انتقال در سال‌های گذشته 71 درصد از طریق اعتیاد تزریقی و 16 درصد از طریق روابط جنسی مبتلا شده بودند اما، طی سال‌های اخیر این آمار تغییر شگرفی داشته است و عملاً موج سوم ایدز در کشور در حال خودنمایی است.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر 45 درصد از مبتلایان به ایدز از طریق تزریق و استفاده از سرنگ آلوده و 37 درصد از طریق سکس مبتلا شده‌اند، در صورتی که در گذشته این آمار کاملاً متفاوت بود و تنها 13 درصد از طریق تماس جنسی محافظت نشده آلوده این ویروس شده بودند.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اراک با تأکید بر اینکه این آمار صرفاً هشداری را درخصوص در راه بودن موج سوم مبتلایان به ایدز منعکس می‌کند، گفت: این تعداد موارد شناسایی شده در استان در رنج سنی بین 25 تا 34 هستند و حدود 82 درصد مردان تشکیل‌دهنده این تعدادند که البته در کشور نیز تقریبا همین الگو را شاهد هستیم. در حال حاضر 88.7 درصد تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را مردان تشکیل می‌دهند اما، طبق بررسی‌های سال 1392 تعداد زنان مبتلا به ایدز بیشتر شده و به رقم 30 درصدی زنان مبتلا به ایدز رسیده‌ایم.

وی تعداد نوزادان متولد شده در سال گذشته را سه درصد عنوان کرد که از مادران مبتلا به ایدز متولد شده‌اند.

فراهانی درخصوص خدماتی که به این بیماران در سطح استان و اراک داده می‌شود، گفت: در مراکز مشاوره کلیه این 192 نفر شناسایی شده پرونده دارند و در طول سال به صورت مستمر از نظر خونی بررسی می‌شوند تا در صورتی که بیماری به مرحله پیشرفت رسیده است درمان‌های ضد ویروسی آغاز شود و همچنین پایگاه‌های DIC که برای مردان و زنان به صورت تفکیک شده فعالیت دارند، خدماتی چون آموزش، مشاوره و در اختیار قرار دادن وسایل حفاظتی را جهت معتادان تزریقی و همچنین زنان آسیب‌پذیر انجام می‌دهند. این مراکز جهت کاهش تزریق نیز متادون‌درمانی را نیز به انجام می‌رسانند.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اراک تأکید کرد: با توجه به اینکه اغلب مبتلایان و افراد در معرض آسیب بین 25 تا 34 هستند، نیاز به آگاهی‌رسانی قوی در این راستا هست تا بدانند که چطور باید خود را محافظت کنند، به هر حال روابط خارج از خانواده در جامعه وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد، اما لازم است که مهارت‌های مراقبتی به افراد آموزش داده شود تا آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار