شهر «سیاه پوستان» که «سفید پوستان» آن را اداره می‌‌کنند/ چرا یک سیاه پوست رئیس جمهور آمریکا شد؟

سرخوردگی و ناراحتی مردم نیز از این مسئله است که چرا رئیس جمهوری که خود جز قشر سیاه پوست این کشور قرار دارد اقدامی عملی در برخورد با این موارد نمی کند و به این اعتراضات دامن زده است. پس مي‌توان گفت با آمدن اوباما نه تنها وضعيت سياهان بهتر نشد بلکه بدتر هم شد و اوباما در مدت رياست جمهوري خود کاري براي بهبود وضعيت سياهپوستان امريکا نکرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، قتل «مايکل براون» نوجوان 18‌ساله امريکايي به دست پليس در شهر فرگوسن ايالت ميسوري امريکا منجر به شکل‌گيري اعتراضات وسيعي در شهرهاي مختلف امريکا شد. پليس امريکا نيز که تاکنون به خاطر قتل اين نوجوان سياهپوست رسماً عذرخواهي و اظهار ندامت نکرده و براي مقابله با معترضان، دست به خشونت و سرکوب معترضان زده است. دامنه اعتراض به نحوه برخورد پليس به اين اعتراضات در شهر فرگوسن به 100 شهر دیگر امريکا نيز کشيده شده است و به نظر می رسد دولتمردان آمریکا با مشکل جدی مواجه شده اند. 

دکتر فواد ايزدي، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در خصوص اعتراضات در فرگوسن اظهار کرد: به صورت ميانگين هر ۲۸ ساعت يک سياهپوست به دست پليس امريکا کشته مي‌شود. دلیل این تحرکات اجتماعی تبعیض نژادی ریشه داری است که در همه بخش های سیاسی آمریکا نهادینه شده است و قابل اصلاح هم نیست. اعتراض فرگوسن نیز بخش کوچکي از خشونت پليس امريکا عليه سياهپوستان است. 

وی در ادامه افزود: اوضاع حقوق بشر در آمریکا فاجعه‌بار است. با وجود اينکه 70 درصد از جمعيت فرگوسن سياهپوست هستند اما اداره اين شهر بر عهده پليس‌هاي سفيدپوست قرار دارد و تنها سه نفر از آنان سياهپوست هستند و اين نشان مي‌دهد سياست‌هاي نژادي در اين کشور سازماندهي شده است. چنین سیاستی نشان دهنده ساختار تبعیض نژادی نسبت به سیاه پوستان است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: 12 تا 14 درصد از جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند و جمعیت زندانیان سیاه پوست درآمریکا 40 درصد است. این نشان می دهد که دستگاه قضایی دولت آمریکا به گونه ای طراحی شده که یک مجرم سیاه پوست در برابر مجرم سفید پوست بیشتر در معرض خطر محکوم شدن و به زندان رفتن است.

  وی با اشاره به افزایش میزان بیکاری در قشر سیاه پوست در این کشور نیز گفت: میزان بیکاری بالا بوده و درآمد آنها کم و از نظر سطح بهداشتی در سطح پایینی قرار دارند. آنچه از سیاست های این کشور در خارج از کشور آمریکا مشاهده می شود این است که قانون جدایی و تبعیض نژادی میان سیاه و سفید سال هاست که لغو شده اما آنچه در بطن درونی سیاست های آمریکا دیده می شود این است که این قوانین تنها بر روی کاغذ آمده و اجرایی نشده است.

ایزدی تاکید کرد: در پس پرده این اعتراضات و کشتارها تنها مسائل اجتماعی وجود ندارد بلکه ریشه همگی آنها سیاسی است. چه، کسانی که کشتارها را هدایت می کنند و چه مردم که در این اعتراضات شرکت می کنند. اعتراضاتی که امروز در فرگوسن رخ داده است با اعتراضات دهه‌هاي گذشته چندان تفاوتي ندارد. تبعيض نژادي که در دهه 1960 در آمریکا اعمال می شده هم اکنون نيز وجود دارد. اين قبیل سياست های سنتي از زمان تشکيل امريکا تا آینده وجود خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: یکی از عواملی که سبب شد آقای اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد برخورد با چنین مشکلات ساختاری و تنش‌هاي نژادي بود. هدف اوباما نیز در ابتدای راه این بود که با این معضلات برخورد کند اما در عمل کاری صورت نگرفت به دلیل اینکه این اقدامات در بطن سیاست های آمریکا قرار دارد و رئیس جمهور در عمل کاری نمی تواند انجام دهد. مردم فکر مي‌کردند که وقتي رئيس‌جمهور سياهپوست در رأس دولت قرار بگيرد اين تنش‌ها کاهش مي‌يابد اما اين تنش‌ها در امريکا بسيار ريشه‌اي وبه سادگی قابلیت حل شدن ندارد. 

وی در ادامه اضافه کرد: سرخوردگی و ناراحتی مردم نیز از این مسئله است که چرا رئیس جمهوری که خود جز قشر سیاه پوست این کشور قرار دارد اقدامی عملی در برخورد با این موارد نمی کند و به این اعتراضات دامن زده است. پس مي‌توان گفت با آمدن اوباما نه تنها وضعيت سياهان بهتر نشد بلکه بدتر هم شد و اوباما در مدت رياست جمهوري خود کاري براي بهبود وضعيت سياهپوستان امريکا نکرده است. 

فواد ایزدی در پایان اظهار کرد: جریان این روزهای فرگوسن تا مدتی ادامه دار خواهد بود و سپس با سرکوب و دستگیری و نفوذ در نهادهای مخالف جریان خاتمه می یابد. اما آنچه ادامه دار می شود نارضایتی مردم آمریکا خصوصا سیاه پوستان نسبت به دولتمران خودشان است. قطعا آمریکا تا چند سال آینده دیگر رئیس جمهور سیاه پوست به خود نخواهد دید زیرا اوباما نتوانست حامیان رنگین پوست خود را حفظ نماید و آمار مشارکت سیاهپوستان در انتخابات قطعا کاهش خواهد یافت.

منبع فردا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار