با رای اکثریت نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران؛

بودجه مورد نیاز شرکت برق و آبفای تهران به مجلس و دولت پیشنهاد شد

در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در دو طرح دو فوریتی جداگانه بودجه مورد نیاز شرکت برق و آبفای تهران به مجلس و دولت پیشنهاد شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در ابتدای این جلسه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ضرورت دو فوریت این طرح ها بیان داشت:‌ از آنجایی که دولت لایحه بودجه اش را ۱۵ آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارائه می کند؛ ضروری است این پیشنهاد هر چه سریعتر به دولت و مجلس تقدیم شود.
 
وی ادامه داد: ما امیدواریم از طریق کارگروه هایی که سال گذشته با حضور نمایندگان شورا و مجلس تشکیل شد این پیشنهاد در مجلس پیگیری شود تا کمیسیون های تخصصی مجلس توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.  
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص پیشنهاد بودجه شرکت توزیع برق منطقه ای گفت:‌ در طرح پیشنهادی بودجه لازم برای جمع آوری خطوط هوایی فشار برق قوی در سه منطقه یک؛ چهار و پنج شهر تهران ارائه شده است.  
 
علیرضا دبیر با اشاره به اینکه این طرح بر اساس تکالیف برنامه ۵ ساله بر عهده شرکت برق گذاشته شده یادآور شد: جمع آوری خطوط هوای فشار برق قوی برای سلامتی مردم ضروری است و ما بودجه دو هزار میلیارد ریالی را برای اجرای این طرح ها به دولت و مجلس پیشنهاد می دهیم.  
 
در ادامه این جلسه هاشمی مدیر توزیع برق منطقه ای شهر تهران با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق تهران بزرگ؛ بزرگترین شرکت در نوع خود در کشور و خاورمیانه است؛ اظهار داشت: حجم تاسیسات این شرکت تقریبا معادل یک سوم تاسیسات زمینی کل کشور در تهران است.
 
وی تاکید کرد: ۱۰ الی ۱۱ درصد پست های فوق توزیع در تهران است و مشترکین ما ۱۵ درصد مشترکین کشور هستند. پیک بار برق در تهران ۱۰ درصد کل کشور است به این معنی که اگر فقط پیک برق ۵۴ روز را در نظر بگیریم تنها برای چهار ساعت برق در روز در طول دو ماه به ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.
 
هاشمی افزود: ما می توانیم در پیک روز که ساعت ۱۱ الی ۳ عصر است از انرژی های خورشیدی استفاده کنیم و با طرح هایی که شورای شهر برای مجوز ساختمان صادر می کند انرژی مجانی را تولید کنیم تا از پیک روز عبور کنیم.  
 
وی همچنین توضیحاتی را درباره مشکلات شرکت برق در تهران ارائه داد و گفت:‌ ما برای هر انشعاب ۳۲ آمپری در تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول می گیریم و یک سوم آن را به برق منطقه ای می دهیم و به طور متوسط ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای یک انشعاب باید هزینه کنیم.بر همین اساس برای رعایت معماری شهری و حفط زیبایی شهر باید شبکه های سیمی و پایه های سیمانی را به شبکه های زیرزمینی منتقل کنیم.
 
هاشمی با اشاره به فرسودگی شبکه های بازار که چهره شهر تهران را زشت کرده خاطر نشان کرد: مبلغ ۴۳۳ میلیارد تومان برای نوسازی این شبکه نیاز داریم که ۳۷۰ میلیارد تومان برای شبکه ها و ۵۰ میلیارد تومان برای نصب سلول های خورشدیدی و ۹۳ میلیارد تومان کاهش تلفات است.
 
وی همچنین توضیحاتی را در خصوص ضرورت الزام نصب سلول های خورشیدی برای ساختمان های دولتی و مجتمع ها و برج ها در هنگام صدور پروانه ارائه کرد و گفت:‌ ضروری است برای آغاز فرآیند فروش انشعاب برق همزمان با صدور پروانه ساختمانی قوانینی تصویب شود. همچنین شهرداری تهران می تواند از فضاهای در اختیار خود برای نصب سلول های خورشیدی به این شرکت کمک کند تا امکان استفاده از انرژی های نو در تهران افزایش یابد.  
 
هاشمی در پایان احداث روشنایی معابر همزمان با ساخت اتوبان های جدید؛ پرداخت هزینه جت فن های تونل های شهری؛ پرداخت هزینه جابه جایی تاسیسات برق هنگام تعریض معابر؛ توسعه و احداث نیروگاه های تولید برق از پسماندهای شهری با سرمایه گذاری شهرداری و جانمایی تاسیسات برق در طرح های شهری را ضروری دانست.
 
حکیمی پور از هیات رییسه شورا خواست آیین نامه را رعایت کنند. وی گفت: این دو فوریت امروز جمع شده در حالی که از قبل در دستور کار جلسه قرار گرفته است.  
 
 
سالاری نیز به عنوان مخالف دو فوریت این طرح گفت:‌ضمن تشکر از مهندس هاشمی که در حوزه برق خدمات ارزشمندی را در استان های مختلف ارائه داده اند؛ به جا بود که مهندس هاشمی این گزارش را مبسوط تر ارائه می کردند و ما نیز در راستای مدیدیت یکپارچه شهری باید از این پیشنهادات استقبال کنیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری ادامه داد: این جدول مسیرهایی را پیشنهاد داده که باید میزان مزاحمت این مسیرها از نظر سیما و منظر شهری و یا مزاحمت برای ساختمان ها در کمیسیون معماری بررسی شود. از این رو از شورای شهر می خواهم برای بررسی این مسیرها حداقل یک هفته زمان بدهید.
 
مهندس چمران رییس شورا نیز در پاسخ به سالاری اظهار داشت:‌ این مسیرها در برنامه ۵ ساله دیده شده و از برنامه استخراج شده بنابراین نیازی به بررسی نیست.
 
پس از تصویب دو فوریت این طرح احمد دنیامالی عنوان کرد: انتظار ما و کمیسیون عمران این است که به انرژی های نو توجه بیشتری شود. این موضوع که منطقه پنج را در سامانه انرژی خوردشیدی آورده اید کار خوبی است اما می توانیم از سامانه انرژي زمین گرمایی و انرژی باد خصوصا در منطقه ۲۲ که باد بسیار خوبی دارد حداقل برای پایلوت استفاده کنید.  
 
اقبال شاکری نیز تذکر داد: موضوع جمع آوری خطوط هوایی با کانال تاسیسات مشترک شهری همپوشانی دارد و باید این دو موضوع یکپارچه دیده شوند.
 
دوستی نیز بیان داشت: کمک شهرداری و شورا مسبوق به سابقه است. در جلسه ای که با آقای دبیر و دوستان در اداره برق داشتیم تصمیم گرفتیم این کار انجام شود بنابراین در جواب آقای حکیمی پور باید بگویم این کار امروز و دیروز نیست.
 
وی تاکید کرد: ما تابستان سختی داشتیم و شرکت های آب و برق تهران زحمت زیادی کشدیدند ما رسما باید از این دو نهاد تشکر کنیم. همه نیروهای این دو نهاد زحمت کشیدند و مردم هم از این دو نهاد راضی هستند.  
 
چمران نیز با تایید سخنان دوستی اظهار داشت:‌ما باید از مردم هم صمیمانه تشکر کنیم. اگر اعضا هم موافق هستند این تشکر به صورت کتبی انجام شود.
 
حقانی به عنوان مخالف این طرح گفت: دولت پول قانونی توسعه مترو را به ما پرداخت نمی کند ما چطوری می توانیم دولت را راضی کنیم بودجه بیشتری به این شرکت ها بدهد؟  
 
وی اضافه کرد:‌ ما باید ببینیم شهرداری چه کاری می تواند برای موضوع مدیریت واحد شهری انجام دهد. ما هر روز تلفن می زنیم تا اجازه حفاری بگیریم. این شرکت ها از شهرداری طلب هایی دارند و اجازه جفاری نمی دهند.  
 
چمران نیز در پاسخ به حقانی گفت: بر اساس تجربه سالهای گذشته امسال هم این پیشنهادات را ارائه می کنیم. در گذشته ما توانستیم بودجه فاضلاب را در یک سال از ۸۰۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیارد تومان افزایش دهیم و این تجربه موفقیت آمیز بوده است.  
 
سرخو با اشاره به اینکه این متن بودجه ای است و درباره برق لازم است اصلاحات قانونی داشته باشیم؛ گفت: در موضوع انرژی های نو اگر می خواهیم رایج شود لازم است ساز و کار قانونی برای استفاده از باتری های خورشدیدی داشته باشیم تا مازاد آن را به شبکه بدهند و زمانی که برق کم دارند آن را از شبکه بگیرند.  
 
دبیر نیز در پاسخ به سرخو و دنیامالی پیشنهاد کرد از کلمه انرژی های نو در متن پیشنهاد استفاده شود.  
معصومه آباد نیز تذکراتی را در خصوص رویکرد سلامت و محیط زیستی این طرح ارائه کرد و از ریاست شورا سوال کرد:‌ با توجه به ارزش افزوده ای که زمین های آزاد شده خواهد داشت و با توجه به آسیب های اجتماعی که ساکنین منطقه حکیمیه دارند آیا لازم نیست در این متن درباره موضوعات سلامت و پیوست های اجتماعی هم مطالبی را ذکر کنیم؟
 
 
در پایان این پیشنهاد به تصویب رسید و علیرضا دبیر طرح دو فوریتی دوم مبنی بر پیشنهاد به دولت و مجلس برای تامین اعتبار مورد نیاز شرکت فاضلاب در سال ۹۴ را قرائت کرد و گفت: با توجه به شرایط کم آبی که در سالهای گذشته داشتیم ضروری است به این شرکت کمک هایی برای حل بحران کم آبی انجام شود.  
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به کمک هایی که در تبصره بودجه به این شرکت انجام شده بیان داشت: بعضی از پروژه هایی که دوستان برای سال ۹۴ دیده اند در برنامه های دولت دیده نشده است. این پروژه ها در برانمه ۵ ساله دوم شهرداری نیز مورد تاکید قرار دارند و ما باید بودجه لازم برای اجرای آن را به دولت و مجلس پیشنهاد دهیم.  
 
سالاری در ادامه این بحث با اشاره به تذکر آیین نامه ای حکیمی پور گفت: شان شورا باید رعایت شود. در اینکه این موضوع اولویت مردم تهران است شکی نیست. اما اینکه در دستور جلسه گذاشته می شود ولی امضا در صحن گرفته می شود خوب نیست. ما نمی توانیم یک هفته وقت بگذاریم و این طرح را بخوانیم؟ اگر اشکالی داشت نمایندگان مجلس نمی گویند ۳۱ عضو شورا چرا این اشکال را ندیده اند؟
 
دوستی در پاسخ به سالاری گفت: دولت در حال تنظیم لایجه بودجه است و ما اگر دیر کنیم فرصت را از دست داده ایم. ما یک پیشنهاد می دهیم و دغدغه شهر تهران را به دولت و مجلس اعلام می کنیم. نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان تهران و خود دولت در تهران زندگی می کنند و هزینه زندگی در شهر تهران را به ما نمی دهند؛ حالا ما طرحیرا پیشنهاد می دهیم که آنها به فکر آب و برق تهران باشند.
 
در ادامه پس از توضیح چمران مبنی بر اینکه دو فوریت را می توان در همان جلسه مطرح و رای گیری کرد؛ این طرح دو فوریتی نیز به تصویب رسید.  
 
در ادامه پرورش رییس شرکت آبفای تهران توضیحاتی را در خصوص مشکلات مالی این شرکت در صحن علنی شورا ارائه کرد و گفت:‌بر اساس برنامه ۵ ساله ما باید ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم تا به اهداف تعیین شده برسیم. بر این اساس در سال ۹۴ پیش بینی ۲۵۰۰ میلیارد را داشتیم که هزار میلیارد آن در بخش آب و هزار و پانصد میلیارد در بخش فاضلاب هزینه می شود.
 
وی اضافه کرد:‌ در بخش فاضلاب منابع جدیدی مثل تبصره سه ایجاد شده و پیش بینی می شود در سال آینده ۸۰۰ میلیارد از فروش انشعاب و تبصره ها تامین شود. با احتساب همه منابع دریافتی ما در بخش آب؛‌برای سال آینده حدود ۸۰۰ میلیارد در بخش آب و ۳۵۰ میلیارد در بخش فاضلاب کسری بودجه داریم.
 
پرورش با اظهار امیدواری برای پوشش اعتبارات لازم توسط دولت از اعضای شورا خواست در جلسه ای جداگانه مشکلات پروژه هایی که برای آب رسانی به شهر تهران اهمین زیادی دارند بررسی شود.  
وی در پایان تاکید کرد: در حوزه آب و برق اگر مشکلی پیش بیاید اگر ده هزار میلیارد تومان هم پول بدهید دیگر قابل استفاده نیست چراکه ما باید زیرسازی شبکه ها را در طول زمان انجام دهیم.
 
پرورش درباره پروژه سد ماملو یادآور شد: در سال جاری از بعد از عید پروژه تصقیه خانه ماملو را آغاز کردیم و تلاش کردیم این خط را قبل از تابستان به بعثت متصل کنیم در نهایت در ۱۵ مهرماه این کار را انجام دادیم اما هنوز به طور رسمی افتتاح پروژه را اعلام نکرده ایم.
 
رییس شرکت آبفای تهران خاطر نشان کرد:‌ این آب برای شهر تهران ماهیت کیفی دارد. همانطور که می دانید آب سدهای مختلفی وارد تهران می شود اما آب این سد برای جنوب شهر تهران است و آبی است که کیفیت آب رسانی جنوب تهران را افزایش می دهد.  
 
پرورش همچنین توضیحاتی را در خصوص کیفیت آب شهر تهران ارائه کرد و گفت:‌وظیفه اعضای شورای شهر که توسط مردم انتخاب می شوند این است که بی دلیل مردم را نگران نکنند. من از دوستانی که درباره آلودگی آب تهران اظهار نظرکرده اند درخواست کردم از آزمایشگاه ما بازدید کنند.
 
وی اضافه کرد:‌ طبق قانون سیستم آب تهران ۴۲ آزمایشگاه دارد و ما در ماه ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای نظارت هزینه می کنیم. ما روی مدل و کیفیت سیستم نظارت آب ادعا داریم و با بیش از ۵ میلیون مشترک کیفیت آب قابل قبولی را ارائه می کنیم.  
 
پرورش ادامه داد: دستگاه نظارتی ما وزارت بهداشت است و آقای وزیر هم کیفیت آب تهران را تایید کرده اند. من رسما اعلام می کنم آب تهران هیچ مشکل کیفی ندارد و از اعضای شورا درخواست می کنم کارگروهی را ایجاد کنند تا کل فعالیت آبرسانی تهران را بررسی کنند و اطلاعات صحیح در اختیار مردم قرار دهند.
 
علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به کمبود ۸۴۳ میلیارد تومانی این شرکت در حوزه آب؛ اسامی طرح هایی که در سال آینده توسط این شرکت در حوزه آب اجرا می شود را قرائت کرد و گفت:‌ از آنجایی که بودجه شرکت آبفا در وزارت نیرو بسته شده و در اختیار دولت قرار گرفته است ما امیدواریم که با گارگروه های یک سال گذشته در مجلس ایجاد شده این بودجه در بودجه دولت گنجانده شود.
 
 
انصاری در دفاع از این طرح گفت:‌ با توجه به اینکه بودجه در دولت بسته می شود و دولت محدودیت های درامدی دارد و تمام نیاز دستگاه های اجرایی را نمی تواند تامین کند من از همکارانم در شورا استدعا دارم با توجه به مشکلات جدی آب و فاضلاب از ارتباطات خودشان در مجلس و دولت استفاده کنند تا سهم بیشتری به تهران داده شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین بر ضرورت استفاده از منابع خارجی برای اجرای طرح های این دو شرکت تاکید کرد و گفت: الان شرایط خوبی به وجود آمده و من از دولت می خواهم سهم فاینانس بخش آب و برق را بیشتر کنند و در حوزه برق فضای لازم برای مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاه های انرژي های نو را ایجاد کنند.  
 
دنیامالی نیز در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از ۲۵ درصد مردم تهران به شبکه فاضلاب دسترسی دارند گفت: از ۹ هزار کیلومتری که در برنامه دیده شده ۵ هزاز و ۳۰۰کیلومتر اجرا شده و انشعاب شبکه فاضلاب به درب خانه ها رسیده است اما تنها ۴۰ درصد آن به شبکه متصل شده است.  
 
رییس کمیسیون عمران با اشاره به اینکه هر چقدر این زمان طولانی تر شود آلودگی سفره های زیرزمینی بیشتر می شود؛ کفت:‌ در برنامه ششم قرار این بود که در انتهای این برنامه شبکه فاضلاب تهران به اتمام برسد پیش بینی آقایان برای ۸۰۰ کیلیومتر عملیات سالانه است اما الان دوستان ۵۲۷ کیلومتر در سال را پیش بینی کرده اند. شاید با توجه به منابع این پیش بینی را دارند اما اگر با سالی ۵۰۰ کیلومتر جلو برویم در طی ده سال هم شبکه کامل نمی شود.
 
وی بزرگترین مشکل شهر تهران را تصفیه فاضلاب دانست و گفت: ما یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب در سال آب در شهر تهران استفاده می کنیم علاوه بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب نزولات آسمانی و آب شدن برف ها باید در حوزه پسماند برنامه ای برای برگرداندن فاضلاب به چرخه آب مصرفی داشته باشیم.
 
دنیامالی پدیده فرونشست زمین را خطری جدی برای شهر تهران دانست و گفت: ما با پدیده فرونشست در تهران مواجه شدیم بعضی جاها ۱۲ سانت و بعضی جاها ۳۶ سانت فرونشست داریم. مردم باید بدانند هر چقدر از آب سفره های زیرزمینی برداشت کنیم مشکلات بیشتری برای شهر تهران ایجاد خواهد شد.
 
وی از مدیرعامل شرکت آبفا سوال کرد: آیا شما برای تامین آب از حوزه شیرین سازی آب دریای خزر برنامه ای دارید؟
 
چمران نیز در ادامه گفت: ما مشکلات زیادی در حوزه آب درایم اما الان نمی خواهیم درباره این مشکلات صحبت کنیم الان باید این بودجه را تصویب کنیم و حتما در جلسه ای دیگر در خدمات دوستان خواهیم بود و این مباحث را دنبال خواهیم کرد. البته این بخص های تخصصی بیشتر باید در کمیسیون ها مطرح شود و نتیجه آن در صحن ارائه شود.
 
حکیمی پور مجددا تذکر آیین نامه ای داد و گفت:‌طبق آیین نامه باید تبصره به تبصره رای گیری شود. من تذکر می دهم اداره شورا سلیقه ای نیست. شما قبلا هم تبصره ها را یکجا رای گیری کرده اید. لطفا این اشتباه را تکرار نکنید.
 
در پایان این طرح نیز با اکثریت آرا به تصویب رسید.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: بودجه ، تصویب ، آبفا ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار