افخم در نشست هفتگی:

همکاری ایران با گروه‌های نظامی دیگر کشورها در مبارزه با تروریست صحت ندارد/ هیچگونه تغییری در چارچوب‌های توافق ژنو صورت نگرفته است/کارکنان سفارت ایران در یمن سالم هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریست‌ها صورت نگرفته است و خبرهایی که پیرامون همکاری ایران با گروه‌های نظامی دیگر کشورها نقل می‌شود درست نیست.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست سخنگویی این هفته پرامون مسائل سوریه اظهار داشت: ما به گفتگو‌های سوری-سوری اعتقاد داشته و بر آن تاکید می‌کنیم و راه حل‌های ارائه شده باید مبنی بر خواست و اراده مردم سوریه باشد.

وی ادامه داد: همچنین باید به واقعیات و ریشه‌های بحران سوریه توج شود در نتیجه اگر این مهم صورت گیرد امکان رسیدن به راه حل وجود خواهد داشت.

همکاری ایران با گروه‌های نظامی دیگر کشورها در مبارزه با تروریست صحت ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به درست نبودن همکاری ایران با گروه‌های نظامی دیگر کشورها در مبارزه با تروریست‌ها گفت: من تاکید می‌کنم تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی  در مبارزه با تروریست‌ها صورت نگرفته است و خبرهایی که پیرامون همکاری ایران با گروه‌های نظامی دیگر کشورها نقل می‌شود درست نیست.

هیچگونه تغییری در چارچوب‌های توافق ژنو صورت نگرفته است

افخم پیرامون جزییات تمدید توافق نامه ژنو اظهار داشت: این اخبار را نمی‌توان گفت که صحیح یا غلط است، اما هیچ گونه تغییری در چارچوب‌های توافق ژنو صورت نگرفته و هر گونه فعالیتی که در زمینه ذخایر غنی‌شده و اکسید شده دقیقا منطبق با فعالیت‌هایی است که در دستور برنامه‌های تحقیقاتی کشورمان قرار دارد و تمامی این‌ها متناسب با نیازهای سازمان انرژی اتمی کشورمان است.  
 
محکومیت تصویب سرزمین‌های اشغالی به عنوان یک سرزمین یهودی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به تصویب این که سرزمین‌های اشغالی به عنوان یک سرزمین یهودی شناخته شود از سوی رژیم صهیونیستی گفت: ما هر گونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی برای ادامه سیاست‌های تجاوزگرانه و افراطی‌گرایانه آن را در منطقه محکوم می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: چنین سیاست‌هایی موجب ناامن تر شدن منطقه خواهد شد و هشدار می‌دهیم و اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در نابودی هویت تاریخی تمدنی قدس شریف و هتک حرمت مسجد مقدس الاقصی را نیز محکوم می‌کنیم و فکر می‌کنیم که لازم است کشورهای اسلامی به کشورهای آزاد جهان نسبت به تحقق خواست ملت فلسطین باید جدی‌تر و با حساسیت بیشتری عمل کنند.

اطلاع‌رسانی در زمینه مذاکرات هسته‌ای شفاف است

افخم پیرامون سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در همایش دیپلماسی هسته‌ای افزود: اطلاع‌رسانی در زمینه مذاکرات هسته‌ای کشورمان از سوی وزارت خارجه کاملا دقیق و شفاف است که می‌توان به جلسه پرسش و پاسخ وزیر امور خارجه کشورمان در وین و حضور معاون ایشان در برنامه ویژه تلویزیونی، گزارش‌های ارائه شده به مسئولان عالی کشور در تهران و در بخش عمومی جلسه دیروز در دانشگاه علامه اشاره کرد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این جلسه فرصتی بود تا چارچوب‌های ارائه شده و دستاوردها را برای افکار عمومی ارائه شود و در مجموع کشورهای مذاکره کننده ما بیشترین میزان ارائه اطلاعات را داشتیم که این نیز وظیفه تیم مذاکره کننده بود و آمادگی داریم هر گونه ابهام را در افکار عمومی پاسخ دهیم.
 
وی تاکید کرد: قبل از این فعالیت‌ها اظهارات مقامات عالی کشور به ویژه فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با مذاکرات و نتیجه آن هم چنین صحبت‌های رئیس محترم جمهور کشورمان و به طور کلی این مجموعه نشان می‌دهد که جای هیچ گونه نگرانی نیست و روند مذاکرات کاملا دقیق و حساب شده است و امیدواریم رسانه‌ها کمک کنند که اگر چنانچه نگرانی وجود دارد از طریق ارائه اطلاعات درست درصدد برطرف کردن آن برآیند.  
 
افخم افزود: غالب تحلیل های کارشناسان این بود که ارتباط افزایش ارز با مذاکرات حداقلی بود و دیدیم در یکی دو روز گذشته یک روند نزولی و کاهش داشت برداشت ما این است که با توجه به روندی که در چند روز گذشته نشان داده شده جای هیچ نگرانی نیست.
 
مذاکره کنندگان به یک دیدگاه نزدیک‌تری رسیده‌اند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به این که برخی اصرار دارند تااطلاع رسانی مذاکره کنندگان کشورمان را بد جلوه داده و در آن شک و تردید وارد کنند گفت: پیش از این قبل از مذاکرات مسقط اعلام کردیم که هیچ گونه توافقی صورت نگرفته و همه چیز در پشت میز مذاکره شکل خواهد گرفت و در مذاکرات اخیر نیز شاهد همین روال بودیم.
 
وی تصریح کرد: اگر دوستان روند اظهارنظرها را مطالعه کنند می‌بینند که اخبار در مسیر و همگام با آن چیزی بوده که در پشت میز مذاکره اتفاق می‌افتد بنابراین این گمانه‌زنی‌هایی که ابراز می‌شود درست نیست و این مطلب که توافق حاصل شده اما گفته نمی‌شود از صحت و درستی برخوردار نیست اما امروز مذاکره کنندگان به یک دیدگاه نزدیک‌تری رسیده‌اند.  
 
افخم اضافه کرد: نزدیکی این دیدگاه‌ها به معنی رفع تمامی اختلافات نیست اما شاهد بودید که هیئت‌های دیگر مذاکره کننده در اظهارات خود به صورت متفق‌القول بر این نظر بودند که همگی به دنبال راه حل هستند.

توافق سیاسی به معنی چارچوب برای برنامه‌های آتی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به توافق سیاسی و ابعاد آن گفت: در بحث توافق سیاسی مذاکره کنندگان باید یک چارچوبی را باید تعیین کنند تا براساس ان چارچوب بتوانند روی توافق و جزییات توافق مانور دهند و این چارچوب همان بحث توافق سیاسی است.
 
وی ادامه داد: چنانچه این توافق وتفاهم صورت بگیرد مسیر برای نگارش جزییات هموارتر خواهد شد بنابراین هیئت مذاکره کننده و هیئت وزرا توافق کردند تا در یک چارچوب زمانی اگر این توافق سیاسی شکل بگیرد امکان ورود به جزییات فراهم شود.

توافقی حاصل نمی‌شود مگراین که روی تمامی موضوعات توافق شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون اظهارنظر طرف آمریکایی مبنی براینکه اگر بخشی از تحریم‌ها برداشته شود می‌توانیم به بهانه حقوق بشر تحریم‌های دیگری وضع کنیم اظهار داشت: یکی از نکاتی که وزیرامور خارجه کشورمان همواره بر آن تاکید کردند این است که توافقی حاصل نمی‌شود مگراین که روی تمامی موضوعات توافق شود.
 
سفر امیرعبداللهیان به عمان در چارچوب همکاری‌ منطقه ای و مشورتی

افخم با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به عمان افزود: سفر معاون عربی آفریقایی کشورمان به عمان ارتباطی با موضوع هسته ای کشورمان ندارد و در چارچوب گفتگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و این کشور قرار دارد و موضوع آن به همکاری‌های منطقه‌ای و مشورتی است.

تسلیم استوارنامه سفیر جدید کشورمان به صنعا
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با انفجاری که در نزدیکی سفارت کشورمان در یمن رخ داد گفت: چنین خبری تایید نمی‌شود و موضوع جدی نبوده است.

وی در ادامه در رابطه با روابط ایران با یمن و اعزام سفیر جدید کشورمان به صنعا گفت:حدود یک هفته پیش آقای نیک‌نام به عنوان سفیر جدید به محل ماموریت رفت و استوارنامه اش نیز تسلیم شد. در یک دوره تقریبا طولانی به دلیل شرایط روابط با یمن و مسائل اداری سفیر دیرتر اعزام شد. حضور ایشان به دبرقراری روابط بهتر کمک خواهد کرد.وی اولین نشانه حضور سفیر در کشوری را اراده سیاسی کشور فرستنده برای برقراری روابط عنوان کرد و افزود:امیدواریم روابطمان با یمن بهتر از گذشته باشد و آقای نیکنام اقدامات را برای ارتقای روابط انجام دهند و متقابلا مقامات یمنی هم که کاردارشان در تهران است برای بهبود روابط اقدام کنند.
 
محکومیت درگیری‌های فرگوسن

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با درگیری‌های فرگوسن گفت: اقدامات نژاد پرستانه در امریکا و خشونت پلیس این کشور به عنوان یک نگرانی است و متاسفانه نژادپرستی و تبعیض نسبت به سیاه پوشان یک موضوع ریشه‌ای در این کشور است که می‌توان گفت نقض فاحش سیستماتیک اقلیت‌های نژادی است که تماما ناحیه نگرانی در جهان خواهد بود.  
 
افخم ادامه داد: حتی موضوع خشونت پلیس آمریکا به طور مکرر محکوم می‌شود و وخامت اوضاع موجب همدردی‌ها در اقصی نقاط جهان شده است و امیدواریم توجه لازم به رفع ریشه ای این تبعیض شود.  
 
ارزیابی وزارت خارجه از ورود هاشمی رفسجانی به دیپلماسی ایران و عربستان

وی در ارزیابی وزارت خارجه از ورود هاشمی رفسجانی به دیپلماسی کشورمان در رابطه با عربستان گفت: آن چه که در حوزه مسائل منطقه ای مطرح است جمهوری اسلامی ایران به طور جدی خواهان داشتن مناسبات با همه کشورهای منطقه است و اولویت با تعامل سازنده و تقویت بیشتر این همکاری‌هاست بنابراین برخی راه‌حل هایی که صاحب نظران و کارشناسان ارائه می‌دهند نیاز به بحث و بررسی دارد بنابراین چنانچه شرایط مناسب باشد در آن زمان تصمیم گیری خواهد شد و این موضوع در حال حاضر در حد گمانه‌زنی است.

راه اهن ایران ترکمنستان و قزاقستان با حضور روسای جمهوری سه کشور

افخم پیرامون راه‌ اندازی راه آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان اظهار داشت: راه اهن ایران ترکمنستان و قزاقستان امروز 12 اذر با حضور روسای جمهوری سه کشور بهره‌برداری می‌شود.
 
وی افزود: توافق نامه احداث این خط آهن در حاشیه نشست مهر ماه سال 1386 سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران میان روسای جمهور سه کشور به امضا رسید.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال جنوب از شهر ازن در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه‌برون در مرزایران و ترکمنستان و از اینچه‌برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و اماده بهره‌برداری می‌باشد.
 
وی ادامه داد: طول راه آهن جدید الاحداث حدود 920 کیلومتر می‌باشد که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.
 
افخم تصریح کرد: خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد خلیج فارس متصل می‌نماید.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: علاوه بر کشورهای مذکور خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت می‌باشد و حمل و ترانزیت بار میان کشورهای منطقه تسهیل نموده و ضمن کوتاه‌تر شدن مسیر شمال جنوب زمان و هزینه‌های حمل بار را کاهش می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه خواهد داشت. در فاز اول راه اندازی این خط ظرفیت دو تا سه میلیون تن جابه‌جایی بار در سال وجود دارد، لیکن به تدریج با تکمیل این کانال امکان افزایش ظرفیت سالانه تا 12 میلیون تن بار نیز وجود دارد در همین ارتباط ایران طرح‌هایی را برای توسعه ظرفیت این طرح در دست دارد.  
 
افخم افزود: از نظر ایران ساخت و تکمیل زیربناهای ارتباطی میان کشورهای منطقه با هدف توسعه روابط تجاری اقتصادی میان ملت‌ها حائز اهمیت است امیدواریم با اجرای این گونه پروژه‌ها شرایط برای فعالین اقتصادی کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم شود.

برگزاری مذاکرات در ماه دسامبر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در رابطه با تجهیزاتی که سفارت انگلیس وارد کشورمان کرده بود گفت: ایران براساس قوانین داخلی خود نسبت به این موضوع نگاه دارد ما پای‌بند کنوانسیون وین هستیم و در عین حال هیچ گونه تبعیضی را قائل نیستیم و امیدواریم در همین چارچوب کشورها نسبت به شرایط داخلی ما توجه داشته باشند و وظیفه خود می‌دانیم که شرایط فعال و عادی را در تهران فراهم کنیم.
 
وی پیرامون فعالیت سفارت انگلیس در تهران اظهار داشت: روند مربوط به سفارتخانه‌های گام به گام و تدریجی است و در همین چارچوب یک مسیر مرحله به مرحله را طی می‌کنیم.
 
افخم در پاسخ به سوالی پیرامون دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 بیان کرد: در پایان مذاکرات وین تفاهم شد طی ماه دسامبر جلسه‌ای برگزار شود لذا در همین راستا رایزنی‌ها در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: هنوز در مورد زمان و مکان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تصمیم گیری قطعی صورت نگرفته است.   
 
وی پیرامون برخی تحلیل‌ها در مورد توافق هسته‌ای و مذاکرات اخیر اظهار داشت: منتقدین ما دیدگاه‌های مختلفی دارند و و وزارت خارجه همواره اعلام کرده است از دریافت دیدگاه‌ها ونظرات استقبال می‌کند، این چارچوب واقعی ماست و شعاری هم نیست اگر چارچوب مذاکرات روند خاصی داشته به این دلیل است که نیازمند گفتگوی بیشتری بوده است.  
 
افخم پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران با اردن تصریح کرد: روابط با اردن روند طبیعی خود را طی می‌کند، روابط کنونی عادی و مسیر همکاری‌ها به طور روتین طی می‌شوند و کشورمان همواره از تقویت روابط استقبال می‌کند و امیدواریم از ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود.  
 
بهره برداری کریدور ترانزیتی شرق دریای خزر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون ترانزیت کالا و اتصال مسیر شرق به غرب و اقدامات وزارت امور خارجه در این راستا گفت: کریدوری که در شرق دریای خزر امروز بهره‌برداری می‌شود و شرایطی را برای دسترسی‌های جدید کشورهای عضو ایجاد می‌کند.   
 
وی افزود: بهره‌برداری از این خط و استفاده بهینه از ان نشانگراین است که خط آهن فراتر از ترانزیت کالایی وجود دارد و بهره‌برداری کشورها از این مسئله نشانگر استفاده بهینه از آن است.  
 
افخم ادامه داد: دسترسی‌های ترانزیتی خط آهن از جهات مختلفی مزیت‌هایی دارد، وزارت خارجه به عنوان حامی این مسئله است.  
 
اقدامات وزارت خارجه در ایام اربعین حسینی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون اقدامات وزارت خارجه در ایام اربعین حسینی برای هموطنان عزیزمان که عازم کربلا هستند گفت: تمهیداتی از سوی نمایندگی‌های کشورمان در عراق صورت می‌گیرد و ان ها برنامه ریزی‌هایی برای اجرا دارند که تسهیلات بیشتری را ارائه دهند.   
 
وی افزود: ارائه تسهیلات باید برنامه ریزی شود و به محض بروز هر گونه مشکلی برای هموطنانمان اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
 
افخم تاکید کرد: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند و مشورت‌هایی را هم با مسئولین عراقی دارند از این رو برای این ایام کار فشرده‌ای شروع شده و نیروهای ویژه‌ای را خواسته‌اند تا به هموطنانمان خدمت‌رسانی کنند.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: پیرامون صدور ویزا هم اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفت و از هموطنانمان می‌خواهیم که با رعایت مقررات وارد کشور عراق شوند و از سفرهای غیرقانونی و بدون دریافت ویزای این کشور ممانعت کنند تا ان شالله مشکلی پیش نیاید.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون همکاری جمهوری اسلامی ایران در حمله نظامی به داعش با دیگر کشورها اظهار داشت: هیچ گونه تغییری در سیاست ایران در ارائه کمک و مشورت پیرامون این مسئله صورت نگرفته است و خبر مربوط به همکاری‌های نظامی را تایید نمی‌کنیم.  
 
افخم افزود: ایران کماکان در مورد ارائه کمک‌های نظامی (در حد مقررات بین‌المللی) و مشورت هیچ گونه تغییری در سیاست‌هایشان رخ نداده است.  

نکته اشتراک در تحلیل‌ها امکان رسیدن به توافق از طریق مذاکره است
 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون رویکرد رسانه‌های بین‌المللی در مورد مذاکرات ایران و 1+5 گفت: شاهد هستیم کشورهای 1+5 علاقه‌مند هستند که راه حلی را برای پایان دادن به این بحران غیرضروری پیدا کنند و ارزیابی ما از رسانه‌های بین‌المللی این است که امروز همه جهان متفق القول هستند که این بحران راه حل دارد و نقطه اشتراک در بسیاری از تحلیل‌ها این است که از طریق دیپلماسی و مذاکره یکی از موضوعات امکان وجود راه حل است و چنانچه الگوی ایران به نتیجه برسد این الگو در جهان جا خواهد افتاد. 

ارزیابی برگزاری کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم

وی همچنین در ادامه به برگزاری کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم اشاره کرد و گفت: این کنگره با حضور اندیشمندان کشورهای اسلامی بالغ بر 83 کشور برگزار شد و گامی ماندگار برای نزدیکی دیدگاه‌های مختلف در جهان اسلام در مبارزه با جریان تکفیری و افراطی و با پیام دعوت به صلح و دوستی بود.

برگزاری اولین همایش جهان عاری از خشونت و افراط‌گری در 18 و 19 آذر

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از برگزاری اولین همایش در رابطه با جهان عاری از خشونت و افراط‌گری بر اساس پیشنهاد رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل که سال گذشته ارائه شد، خبر داد و گفت: این همایش 18 و 19 آذر و با حضور شخصیت‌های بین‌المللی با موضوع ایجاد جهانی عاری از افراطی‌گری برگزار می‌شود.

وی گفت: ایران در شرایطی پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را سال گذشته ارائه کرد که هنوز شرایط منطقه و جهان تا این حد از این منظر بحرانی نشده بود اما متاسفانه امروز خشونت و افراطی‌گری بدون مهار به یک تهدید واقعی در منطقه تبدیل شده است و چنانچه چرایی آن به درستی تبیین نشود راه حل‌ها برای آن هم نمی‌تواند به خوبی تدوین شود.
 
مرز بازرگان باز است

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ارائه برخی جزییات از مذاکرات اخیر ایران و 1+5 از سوی رسانه‌ها بیان کرد: تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد هر گونه گزارش در مورد جزییات در رسانه‌ها صحت ندارد و دقیق نیست.  
 
افخم در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون مرز بازرگان و برخی خبرها در مورد آن خاطر نشان کرد: مرز بازرگان باز است و تردد ادامه دارد و موضوع ویژه‌ای در آن مطرح نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، افخم ، سخنگو ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فیضی نژاد
۱۹:۲۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۳
سلام بر مردم خوب سرزمینم ایران سرافراز
بعنوان یک ایرانی به انگلیسی ها هشدار می دهم اگه به غیر از فعالیت کنسولی بخواهند کاری علیه کشورم بکنند با تمام قوا مقابلشان می ایستم و به همین خاطر مواظب باشند خارج از عرف دیپلماتیک کاری نکنند
آخرین اخبار