پایان مرگ‌های مشکوک در کشور

سازمان پزشکی قانونی به عنوان متولی تشخیص دهنده و تایید کننده انواع مرگ (مسمومیت، سوختگی، خفگی، برق گرفتگی و غیره ...) در کشور طرحی را تدوین کرد تا بتواند بر تایید مرگ های طبیعی هم صحه بگذارد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ طرح دادپزشک با هدف تشخیص علمی و قانونی مرگ های مشکوک در دل مرگ های طبیعی در کشور بعد از 2 سال تاخیر با حضور 200 پزشک در بیشتر استانهای کشور آغاز شد.

«سلام ... خوابید؟ ... بیدار شووووو ... خدای من زنگ بزنید اورژانس...» به گزارش مهر، این دیالوگ یا گفته ها با ادبیات مختلف روزانه هزاران بار در کشور از زبان بازماندگان اموات تکرار می شود. آنهایی که عزیزان خود را بر اثر کهولت سن، بیماری و یا مرگ طبیعی از دست می دهند.

اما اگر کمی با تامل و بدون احساسات به موضوع مرگ های طبیعی نگاه دقیقی داشته باشیم این سئوال پیش می آید که آیا واقعا فردی که در خانه یا بیمارستان و مکان دیگر تحت عنوان مرگ طبیعی جان خود را از دست داده واقعا به مرگ طبیعی فوت کرده است؟ آیا ممکن نیست پزشک تایید کننده مرگ جزئیات ریز علت فوت را ندیده باشد و مرگ را طبیعی اعلام کند؟ آیا ممکن نیست این مرگز طبیعی به نوعی مرگ بر اثر مسمومیت یا... باشد؟

دفن سالانه 100 هزار میت بدون مجوز

این سئوالات در حالی مطرح می شود که آمارهای موجود در دستگاههای نظارتی در سالهای گذشته نشان می دهد سالانه حدود 100 هزار میت بدون مجوز پزشک دفن می شوند که شاید بسیاری از این اموات به مرگ طبیعی نمرده باشند. و البته شاید صدها نفر هم با یک تایید پزشک دفن شده باشند اما واقعا مرگ طبیعی نباشد.

تولد «دادپزشک»

حالا این سوال مطرح می شود که چگونه می توان از مرگ طبیعی یا غیر طبیعی یک شهروند آگاه شد و به درستی مجوز فوت را صادر کرد. در سالهای گذشته تنها پزشکان عمومی می توانستند مجوز فوت صادر کنند و درستی و نادرستی تشخیص برعهده این پزشکان بود و شاید نهادی هم نظارت دقیقی نداشت که آیا واقعا تایید پزشک با دقت بوده یا خیر!

برای جبران این چالش سازمان پزشکی قانونی به عنوان متولی تشخیص دهنده و تایید کننده انواع مرگ (مسمومیت، سوختگی، خفگی، برق گرفتگی و غیره ...) در کشور طرحی را تدوین کرد تا بتواند بر تایید مرگ های طبیعی هم صحه بگذارد. نام این طرح "دادپزشک" بود. هر چند قرار بود این طرح در سال 91 اجرایی شود اما به دلایلی اجرای این طرح 2 سال به تاخیر افتاد.
منبع: تابناک
برچسب ها: مرگ ، مشکوک ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار