دیپلماتهای ارشد آمریکایی این هفته در کنگره از قانونگذاران این کشور خواهند خواست برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران دست نگه دارند تا از یک "تقابل سیاسی بد" که میتواند گفتگوهای هسته ای را به خطر بیندازد جلوگیری شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا که ماهها هدایت مذاکرات با ایران را برعهده داشته است، در راس تلاشهای دولت آمریکا برای متقاعد کردن کنگره به دنبال نکردن طرح اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران قرار دارد.

قانونگذاران جنگ طلب جمهوریخواه مایلند با اعمال تحریمهای جدید از طریق کنگره ایران را به توافق دائم که از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران جلوگیری می‌کند، متقاعد کنند. اما کارشناسان می‌گویند، چنین اقدامی ماهها دیپلماسی حساس را به خطر می‌اندازد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در آستانه رایزنی های دو هفته آینده در کنگره گفت: شرمن روز پنجشنبه پشت درهای بسته کنگره گزارشی از مذاکرات هسته ای با ایران را در اختیار نمایندگان این کشور می‌گذارد.  

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان وی در پنج بعلاوه یک هفته گذشته در دومین ضرب الاجل تعیین شده نیز نتوانستند با ایران درباره توافق نهایی هسته ای به نتیجه برسند. در عوض هفت کشور حاضر در مذاکرات توافق کردند که توافق موقت موجود را به مدت هفت ماه دیگر و تا 30 ژوئن تمدید کنند و امیدوارند که تا ماه مارس به توافق سیاسی دست یابند. 

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره دیدارهای شرمن در کنگره به خبرنگاران گفت: ما با دلایل محکم به آنها خواهیم گفت که چرا اکنون زمان تحریمهای جدید نیست. ما این کار را علنا و در نشستهای خصوصی انجام خواهیم داد. ما این کار را در تمام سطوح انجام خواهیم داد زیرا به شدت به آن اعتقاد داریم.

هارف افزود: مقامات پیشرفتهای انجام شده در مذاکرات ماههای گذشته را برای قانونگذاران شکاک تشریح خواهند کرد.

وی گفت: مشخص است که برای حفظ تمامیت مذاکرات، نمی‌توانیم تک تک جزئیات را برای آنها شرح دهیم.

هارف تاکید کرد که قانونگذاران آمریکایی باید همچنان روی دیپلماسی حساب کنند.

کارشناسان هشدار داده اند تحریمهای جدید تهران را خشمگین خواهد کرد و همچنین می‌تواند باعث کاهش حمایت بین المللی از تحریمهای اقتصادی و کاهش همراهی متحدان دیگری همچون ترکیه، هند و چین شود.

ماری هارف گفت: ببینید ما اکنون یکی از دلایل حضور ایران سر میز مذاکرات را می‌دانیم و آن تحریم‌هایی است که کنگره وضع کرد و وزیر امور خارجه از ته دل از آنها حمایت کرد. بنابراین تحریمها نقش مهمی را در اینجا ایفا کرد. اما اکنون وقت تحریمهای جدید نیست.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار