در نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی مطرح شد

گروه‌های افراطی و تکفیری پیام نفرت از اسلام را منتقل می‌کنند/ مسئله فلسطین مسئله محوری جهان اسلام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی در نشست خبری از توافقات و هم اندیشی برای مقابله با چالش های دنیای اسلامی سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و "ایاد امین مدنی" دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی امشب در هتل آزادی برگزار شد.

"ایاد امین مدنی" دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی بیان کرد: از هیات‌های مختلف در اجلاس تشکر می‌کنم و از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز تشکر ویژه‌ای را به خاطر تمهیدات این اجلاس دارم.

*اجلاس تهران موفقیت ‌آمیز بود

وی در ادامه افزود: این اجلاس موفقیت آمیز بود و در جلسه دو روز پیش که بین کارشناسان ارشد برگزار شد به یک اجماع در مورد اهمیت رسانه‌ها در زمینه مقابله با چالش‌های پیش روی کشورهای کنفرانس اسلامی رسیدیم و این چالش‌ها از گروه‌های تروریستی است که موجب نفرت از اسلام شده و با ایجاد کمپین های رسانه ای علیه اسلام تبلیغ می کنند رسانه ها برای نشان دادن چهره واقعی اسلامی باید تلاش کنند و نقش مهمی را دارند.

دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی همچنین اذعان داشت: این اجلاس می‌تواند با مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تبدیل به یک نقطه عطف شود و در این برهه زمانی مهم نتایج خوبی با هم فکری وزرای محترم کشورهای اسلامی دست پیدا کرده ایم ما قرار است قطعنامه ها را اجرا کنیم قرار نیست این قطعنامه ها روی زمین بماند و اجرایی نشود. وزیر ارشاد نشان داد که رهبران ایران به این کنفرانس و موضوع علاقه‌مندند و ما مطمئن هستیم که این اجلاس مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از قرن بیستم ایده‌های منفی در مورد اسلام مطرح شد و روز به روز گسترش یافت این ایده‌ها در محافل سیاسی، آکادمی‌ها و رسانه‌ها بازتاب داشت.

*جریان های افراطی و تکفیری می‌خواهند پیام تنفر از اسلام را مخابره کنند

دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی عنوان کرد: جریان های افراطی و تکفیری می‌خواهند پیام تنفر از اسلام را مخابره کنند چون فکر می‌کنند که این موضوع به نفع آنهاست جریان هایی مثل داعش اقداماتی مرتکب می شوند که هیچ ربطی به اصول اسلام ندارد و این جریان های افراطی تعالیم خود را از منابع غلط می گیرند و این از دلایلی است که آن ها با افراطی گری می خواهند اسلام را این گونه نشان دهند.

*مسئله فلسطین موضوع و هدف سازمان همکاری‌های اسلامی است

امین مدنی در ادامه بیان کرد: مسئله فلسطین موضوع و هدف سازمان همکاری‌های اسلامی است ما در جلسه ای که در "رباط" داشتیم گروه هایی را عضو کردیم که به نقاط مختلف دنیا سفر کنند و تخلفات و جنایات را به اطلاع همه برسانند موضوع فلسطین در صدر موضوعات ما قرار دارد ما از برادرانمان در فلسطین درخواست کردیم که به دادگاه لاحه بروند پرونده های خود را مطرح کنند و جنایات رژیم غاصب اسرائیل را افشا کنند و آن ها را به سرانجام برسانند.

وی همچنین بیان کرد: هدف ما فقط فلسطینی هایی نیستند که در آن کشور ساکن هستند بلکه آوارگان خارج از فلسطین را هم حمایت می کنیم و آن ها را تشویق به شراکت در امور اجتماعی کشور خویش می کنیم.

امین مدنی تصریح کرد: اخیراً جنایت وحشتناکی رخ داده که یک پسر جوان توسط رژیم غاصب اسرائیل دستگیر و زندانی شد آن ها با بی رحمی روی او بنزین پاشیدند و او را وادار به خوردن بنزین نیز کردند اسرائیلی ها با سنگ دلی او را از درون و بیرون آتش زدند و ما باید بگوییم که آیا می توان اسم این ها را انسان گذاشت.

وی یادآور شد: ما تصویر این نوجوان را بر پوستر چاپ کردیم و این موضوع را در شبکه های اجتماعی مطرح کردیم و از همه برای نشان دادن مظلومیت فلسطین مشارکت خواستیم.

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی افزود: بحث بهره گیری از رسانه ها برای انعکاس جنایات اسرائیل و مظلومیت فلسطین برای جلب حمایت های مالی و معنوی مطرح است تا به لطف خدا فلسطین بتواند قدس شریف را به عنوان پایتخت خود حفظ کند تمام کشورهای عضو کنفرانس اسلامی از این هدف رفیع حمایت می کنند.

امین مدنی عنوان کرد: ما باید منطق آن ها را بفهمیم تا بتوانیم با آن ها مقابله کنیم حال این سوال مطرح است با مشکلاتی که افراطی ها جلوی ما گذاشته چه کسانی این گروه را تامین مالی می کنند و ما چگونه باید با آن ها مقابله کنیم.

وی در پایان گفت: بحران هایی که در سوریه به وجود آمد موجب شد که مردم این کشور در کشورهای دیگر پناهنده شوند و جامعه بین المللی نتوانست شرایط را برای آرامش آن ها مهیا کند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی مشارکت و همکاری های خوبی را برای برگزاری هر چه بهتر این اجلاس داشته است.

وی افزود: موضوع این اجلاس همگرایی رسانه ای برای برقراری صلح و آرامش در جهان اسلام بوده است و هدف از انتخاب این عنوان چالش هایی است که دنیای اسلامی با آن روبرو است.

*مسئله فلسطین مسئله محوری جهان اسلام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مسئله فلسطین مسئله محوری جهان اسلام است و علاوه بر جنایات وحشیانه اسرائیل در حق مردم فلسطین جریان های تکفیری و افراطی دیگری رشد و گسترش داشته اند که هدفشان ارائه تصویر مخدوش اسلام است که این اقدامات با پشتیبانی غربی شکل گرفته و اسلام هراسی را در جهان گسترش می دهند.

وی با ابراز تاسف از اختلافات فرقه‌ای گفت: این اختلافات باعث سوء استفاده‌ها می‌شود و دلیل برگزاری این اجلاس و انتخاب عنوان همگرایی رسانه ها به همین دلیل بوده است.

وی همچنین افزود: سخنرانی مهمانان و وزرای اطلاع رسانی در این راستا بود که به عنوان بیانیه نهایی با عنوان بیانیه تهران صادر شد همچنین بحث ایجاد اتحادیه پس از این اجلاس مطرح شد امکانات مادی، حرفه ای و فنی که مورد نیاز چنین طرحی است باید آماده شود و شرایط برای چنین حرکتی مهیا شود این که تا به حال این اقدامات انجام نشده به دلیل کمبود امکانات بوده است من با مذاکراتی که با دبیر محترم سازمان کنفرانس اسلامی داشته ام متوجه شده ام که امکانات مادی، فنی و حرفه ای برای چنین مجموعه‌ای نیاز است و پس از تحقیق و مطالعه و گرفتن تعهد از اعضا برای تامین منابع مالی، انجام کارهای پژوهشی و همکاری اقدامات انجام خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ابراز داشت: طبیعتاً در فرصت هایی که احترامات سیاسی وجود داشته باشد تاثیر بر رسانه ها نیز می گذارد همگرایی رسانه ای در مسائل سیاسی موثر است و به نزدیک شدن کشورها کمک می‌کند سازمان همکاری های اسلامی اجلاس دیگری نیز دارد سالیانه در سطح سران کشورها برگزار می‌شود.

*مایه تاسف است که کشورهای اسلامی دچار اختلافات هستند

جنتی همچنین تاکید کرد: تلاش بر این است که کشورهای اسلامی به هم نزدیک شوند و برای رسیدن به اهداف از همدیگر دوری نکنند مایه تاسف است که کشورهای اسلامی دچار اختلافات هستند و این اختلافات در مورد مسائل مرزی و سیاسی و... است که سازمان کنفرانس اسلامی قصد دارد این مسائل را حل و فصل کند.

جنتی گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی دارای شبکه هایی هستند که وابستگی به دولت ندارد و فقط در اختیار بخش خصوصی است این اجلاس برای نزدیک شدن به وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی بسیار مفید است.

وی خاطرنشان کرد: شما فرض کنید این جلسات وجود نداشته باشد و این وزرا با هم تبادل فکری نداشته باشند مسلماً همگرایی ها به نزدیکی افکار و اندیشه ها کمک می کند.

گفتنی است؛ دهمین اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی به مدت 4 روز (از 10 تا 13 آذر) در محل هتل آزادی برگزار می شود. نشست کارشناسان ارشد 10 و 11 آذر (اول و دوم دسامبر) برگزار شد و نشست وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی از امروز (چهارشنبه) به مدت 2 روز کار خود را آغاز کرد.

اجلاس تهران که از 57 کشور اسلامی برای حضور در آن دعوت به عمل آمده، فرصتی برای بررسی ضرورت های اطلاع رسانی توسعه صلح پایدار در منطقه است. ظهور داعش و گروه های مشابه در منطقه می تواند نتیجه خلاء اطلاع رسانی درست و بموقع در این زمینه باشد؛ از این رو کشورهای اسلامی برای رفع این دغدغه باید نسبت به تدوین نقشه جامع اطلاع رسانی منطقه ای همت گمارند.

تاکنون 9 اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در کشورهای مختلف اسلامی برگزار شده است. از اجلاس نخست که در سال 67 در شهر جده عربستان سعودی برگزار شد جهان اسلام شاهد تحولات بسیاری بوده است. آخرین اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی نیز در لیبرویل جمهوری گابن برگزار شد و در جریان آن تحولات رسانه ای و اطلاع رسانی کشورهای عضو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اجلاس دوم اطلاع رسانی کشورهای اسلامی سال 70 در قاهره، سومین اجلاس خردادماه 74 در دمشق، چهارمین اجلاس آذرماه 76 در داکار سنگال، پنجمین اجلاس سال 78 در تهران، ششمین اجلاس سال 81 در قاهره، هفتمین اجلاس شهریورماه 85 در جده و هشمین اجلاس بهمن ماه 87 در مغرب برگزار شد.


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار