نشریه فرانسوی"چلینج" گزارش داد؛

پژو برای توليد خودروهای 301، 208 و 2008 در ايران مذاکره می‌کند

شرکت پژو سیتروئن فرانسه تلاش می کند ایران را به مرکز تولید و صادرات خودروهایش در منطقه تبدیل کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی نشریه چلینج فرانسه نوشت: شرکت پژو سیتروئن فرانسه می خواهد با ایران خودرو، شرکتی مشترک برای تولید خودروهای 301، 208 و 2008 اصل ایجاد کند. 

یکی از منابع در شرکت پژو سیتروئن به نشریه چلینج می گوید: «ما برای تاسیس شرکت مشترک در ایران در حال مذاکره هستیم. مذاکرات تا حدی برای تولید پژو 301، 208 و 2008 پیش رفته است. روز دوشنبه، اول دسامبر، کنفرانس بین المللی بزرگی در خصوص صنعت خودرو در ایران برگزار شد.

هیئت شرکت پژو سیتروئن با سرپرستی ژان کریستوف کمار، مدیر منطقه آسیا این شرکت در این کنفرانس حضور داشت. منبع پژو می گوید: «ما می خواهیم با شرکت ایران خودرو طرحی را اجرا کنیم که در زمان لغو تحریم های بین المللی علیه ایران قابل اجرا باشد. 

این طرح، از این شرکت مشترک، مرکز تولید برای منطقه از جمله روسیه خواهد ساخت.» ایران خودرو شریک سنتی پژو سیتروئن در ایران است. وی می افزاید: «ما همچنین مذاکرات دیگری را برای ایجاد شرکت های مشترک دیگر برای سیتروئن و د اس (DS) پیش می بریم. اما این مذاکرات به اندازه مذاکراتی که برای ایجاد شرکت مشترک پژو و ایران خودرو پیش رفته است، پیش نرفته اند.»

با از سرگیری فعالیت های شرکت آمریکایی کرایسلر در سال 1978 در اروپا بود که پژو به جمع تامین کنندگان قطعات برای خودروی ملی ایران یعنی پیکان پیوست. 

پیکان تحت لیسانس توسط ایران خودرو از اواخر دهه شصت میلادی تا چندی پیش تولید می شد. پژو با تحویل قطعات برای این خودرو به تدریج چهارصد و پنج خود را که در نهایت جایگزین پیکان شد و سپس دویست و شش را وارد ایران کرد. ایران حتی به دومین بازار پژو پس از خود فرانسه تبدیل شده بود به طوری که ایران خودرو در سالهای 2010، 2011 و 2012 چهارصد و شصت و هفت هزار، چهارصد و پنجاه و هفت هزار، و سیصد و سیزده هزار دستگاه خودرو فروخت. 

رنو نیز حضور گسترده ای در ایران دارد. هر چند فعالیت های این شرکت در ایران قدمت کمتری دارد. رنو در سالهای دو هزار شرکت مشترک صنعتی و تجاری در ایران داشت. رنو برای تولید تندر (لوگان) پنجاه و یک درصد این شرکت مشترک را در اختیار داشت. این شرکت مشترک برای توزیع قطعات برای مونتاژ خود به دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو ایجاد شد. ظرفیت مستقر شده، دویست و پنجاه هزار خودرو در سال بود. بر خلاف پژو سیتروئن، رنو اذعان دارد که به تحویل قطعات به ایران ادامه می دهد. سی و نه هزار و پانصد دستگاه رنو تندر سال گذشته در ایران شماره گذاری شد. 

قبل از تحریم ها، سازندگان فرانسوی در ایران حضور گسترده ای داشتند. سال گذشته خودروهای مارک پژو بیش از سی درصد و خودروهای مارک رنو هفت و نیم درصد بازار ایران را تشکیل می دادند. بازار خودروهای خاص ایران در سال 2013 شاهد فروش بیش از ششصد هزار دستگاه بود. یعنی کمتر از نیمی از آنچه قبل از تحریم ها ضد ایران بود. بازار خودرو ایران بازار بزرگی است و درک می کنیم که فرانسوی ها می خواهند به طور گسترده به آن بازگردند. 




انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، پژو ، خودرو ، ایران ، رنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار