احمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

یارانه اقشار پردرآمد تا پایان امسال حذف نخواهد شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: با وضعیتی که شاهدیم، فکر نمی‌کنم یارانه افراد پردرآمد تا پایان سال ۹۳ حذف شود.

علی‌محمد احمدی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به سرانجام «حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی» اشاره کرد و گفت: احتمالا تا پایان سال ۹۴ یارانه این افراد حذف نخواهد شد.

وی افزود: درآمد یک امر مطلوب است و کسی هم راضی نیست آن را از دست بدهد ولی در سیاست‌های اقتصادی این رویه مرسوم نیست که ما از طریق پرسشنامه تصمیم بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: دولت‌ها برای تامین منابع به دنبال راه‌های ساده و سهل الوصول هستند، از قبیل برداشت از صندوق توسعه ملی و حتی استقراض از بانک مرکزی و تعدیل نرخ ارز.

وی تاکید کرد: دولت اگر یارانه دهک‌های بالای درآمدی را حذف کند و درآمد ناشی از آن را صرف رفاه کند، قطعا مردم از نتیجه آن راضی خواهند شد.

نماینده دهلران و‌ آبدانان در ادامه به افزایش برخی قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: دولت به جای اینکه منابع خود را از محل اجرای کل قانون هدفمندی تامین کند، از طریق افزایش قیمت‌ها تامین می‌کند.

وی افزود: شاید افزایش قیمت‌ها برای تامین منابع هدفمندی مهم باشد، اما هدف قانونگذار از وضع قانون هدفمندی یارانه‌ها صرفا تامین منابع دولت نبود، بلکه کارایی و عدالت برای ما مهم است.

احمدی ادامه داد: ما در قانون هدفمندی یارانه‌ها به دنبال بهینه کردن مصرف انرژی، جلوگیری از هدر رفت منابع و اصلاح الگوی مصرف بودیم.

وی گفت: اگر از موضوع طرح تحول سلامت فاکتور بگیریم که در راستای عدالت اجتماعی است، دولت در جهت حذف یارانه دهک‌های پر درآمد اقدامی نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: مسئولان اقتصادی حرف‌های ضد و نقیضی می‌زنند و مجموعه این حرف‌ها نشان می‌دهد که دولت به راهبرد مشترکی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها نرسیده است.

وی تاکید کرد: اگر در سال ۹۴ نیز موضوع هدفمندی یارانه‌ها به همین سبک و سیاق سال ۹۳ ادامه داشته باشد، هیچ تغییری حاصل نخواهد شد.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: با وضعیتی که شاهدیم، فکر نمی‌کنم یارانه افراد پردرآمد تا پایان سال ۹۳ حذف شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ حذف یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی، امری مهم است که از آبان ماه سال گذشته و در آستانه بررسی بودجه 1393 کل کشور مطرح شد.
 
این موضوع که از سوی نمایندگان کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، در جلسات مختلف بررسی و قرار شد در متن قانون بودجه 93 لحاظ شود.
 
از این رو نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه 93 در قالب تبصره 21 ماده واحده این لایحه دولت را مجاز کردند نسبت به حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد اقدام کند، اما علی رغم گذشت حدود 4 ماه از اجرای قانون بودجه 93 این موضوع تاکنون عملیاتی نشده و منجر به واکنش برخی نمایندگان نسبت به عدم اجرای نص صریح قانون شده است. 

علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 17 تیرماه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: موضوع حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد را از وزیر اقتصاد و امور دارایی پیگیری کرده  است.

وی به نقل از وزیر اقتصاد گفت: فرآیند حذف یارانه نقدی دهک‌های بالای یارانه نقدی آغاز شده است.
 
نماینده دهلران گفت: بر این اساس قرار است ابتدا سقفی را در نظر بگیرند و با استناد به آن افراد پردرآمد را شناسایی و نسبت به حذف آنها اقدام کنند.
 
همچنین احمد امیرآبادی فراهانی دیگر عضو کمسیون برنامه بودجه و محاسبات در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، گفت: ضروریست دولت هرچه سریعتر نسبت به حذف یارانه دهک‌های بالایی درآمدی اقدام کند.

نماینده قم تصریح کرد: در صورت عدم اجرای کامل بودجه 93 مجلس نسبت به ابزارهای نظارتی خود روی خواهد آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
اقشار پردرامد اگر از یارانه هم محروم بشن با افزایش قیمت کالا و خدماتشون صدها برابر اونو از اقشار کم درآمد میگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۵:۲۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
پر در آمد چه كساني هستند با مبلغ مشخص كنيد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
حق هر ایرانی است - کسی که درآمد مشروع دارد نباید به زور یارانه اش یا هر حقی را از او سلب کرد
آخرین اخبار