فیروزآبادی:

صدور خدمات فنی و مهندسی کشورهای منطقه نتیجه بخش تر است

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در توسعه خدمات فنی و مهندسی اولویت را باید به کشورهایی داد که پیوستگی سرزمینی و فرهنگی با کشور ما دارند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، فیروز آبادی قائم مقام کار و رفاه اجتماعی در اولین همایش صدور خدمات فنی و مهندسی و کسب فرصت‌های شغلی در بازارهای کار بین المللی که در محل سالن همایش‌های بین المللی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد گفت:‌ مباحث مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری در خارج از کشور و ایجاد اشتغال در کشور سه متغیری است که به یکدیگر وابستگی دارند و باید با توجه به شرایط کشور دیده شوند.
 
وی افزود: ‌به هر حال موضوع حضور در بازارهای خارج از کشور بحث فرا دستگاهی است و خارج از اراده ملی کشور است و از مجموعه تقابل اراده‌ها، منافع، جغرافیا و شرایط سرزمینی در بستر زمان شکل می‌گیرد.

فیروز آبادی با تاکید بر این که نمی‌توان با برگزاری  یک همایش به نتایج بزرگ و دلخواه دست یافت افزود: با وجود این نمی‌توان از پرداختن به این موضوع غافل شد چرا که در دنیای امروز و از 2قرن پیش تاکنون حرکت به سمت و سوی جهانی شدن آغاز شده و این بحث در حوزه‌های سیاست، بازرگانی، اقتصاد و به ویژه  صدور خدمات فنی و مهندسی دنبال می‌شود.
 
فیروز آبادی تاکید کرد:‌صدور خدمات فنی و مهندسی به شدت به جغرافیا شرایط زمانی، سیاسی و اقتصادی وابسته است و در این بحث باید به این نکات توجه کنیم.
 
وی افزود: کشور ما در منطقه ای قرار دارد که کشورهای همسایه به دلیل جو سازی‌های ایجاد شده علیه ایران صدها هزار میلیارد دلار را به خاطر ترسشان هزینه می کنند و حاضرند از برده‌ها و کارگرانی از کشورهای دور در خاکشان استفاده کنند اما از نیروهای متخصص ایرانی که انطباق فرهنگی بیشتری با آن‌ها دارند صرف نظر می کنند که برای رفع این مشکل ملی نیز باید راه حل پیدا کنیم که این امر نیز فراتر از اقدام یک یا دو دستگاه است.
 
قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی  تاکید بر این که به دلیل شرایط خاص کشور نمی‌توانیم تمامی نیروهای خود را در کشور به کار گیریم تصریح کرد: در این راستا برای متنوع کردن سبد منابع اقتصادی نسبت به اعزام نیروهای متخصص و فنی اقدام کرده‌ایم که از نظر اقتصادی نیز برای کشورمان منفعت دارد.
 
وی افزود:‌در این راستا باید از سیاست‌های صدور خدمات فنی و اعزام به کشورها و فعال کردن کاریابی‌ها حمایت کنیم.
 
فیروز آبادی با اشاره به این که تمامی اقدامات بر اساس مقدورات وزارتخانه صورت می‌گیرد تصریح کرد:‌ در تلاش هستیم تا با افزایش آموزش ها و انعقاد تفاهم نامه با کشورهای مختلف در این خصوص فعالیت کنیم.

وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های بخش  خصوصی در این حوزه اظهار داشت:‌ این مراکز باید هوشیاری کافی نسبت به شرایط داشته باشند و چشم بسته نسبت به اعزام نیرو به کشورها حرکت نکنند، در واقع باید در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی اولویت را به کشورهایی دهیم که پیوستگی سرزمینی با ما دارند.

وی افزود:‌ اگر نیروهای متخصص در کشورهای منطقه اجازه کار داشتند در دوران تحصیل و اقتصاد مقاومتی پایگاه اقتصادی خوبی برای کشور می‌شدند اما به دلیل مشکلات تحریم و حضور متخصصان ایرانی در کشورها آمریکایی و اروپایی از این وضعیت برخوردار نیستیم.
 
قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که توجه به نوع بازارها در جهان امروز از دیگر مباحث این حوزه است گفت:‌ در شرایط حال حاضر ایرانیان خارج از کشور می‌توانند به جای سرمایه گذاری در داخل کشور در کشورهایی که پیوستگی سرزمینی با کشور ما دارند این کار را انجام دهند چرا که در این صورت تا با محدویت‌های کمتری در حوزه های اقتصادی مواجه شوند همچنین می‌توانند از نیروهای ایرانی خارج از کشور که در این کشورها هستند استفاده کنند.

فیروز آبادی در ادامه به اهمیت جغرافیا در ارائه تصویر روشن از شکل و ساختار اقتصادی کشور در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و حوزه سرمایه های بین المللی داشته باشند تصریح کرد:‌ در این راستا باید موقعیت‌های مناسب و راهگشا    کشف شود تا با  توجه به شناخت صحیح از موقعیت جغرافیایی بتوانیم در این حوزه به نحو مطلوب فعال شویم.

وی در ادامه با تاکید بر حوزه تکنولوژیک خاص تصریح کرد:‌با توجه به شرایط خاص کشور که سرمایه گذاری خارجی را جهت جهش به دلیل شرایط تحریم نمی‌ـوانیم جذب کنیم با استفاده از تکنولوژیک خاص نظیر ICT و بعضی از حوزه های هایتک که به سرمایه گذاری های با ابعاد مکانیکی بزرگ نیاز ندارند و همچنین در حوزه بیوتکنولوژی حرکت کنیم.
 
فیروز آبادی تصریح کرد:‌با سرمایه گذاری در این حوزه‌ها می‌توان به تدریج بر اساس اعتماد به وجود آمده سرمایه گذاری خود را توسعه داد. همچنین در این نوع فعالیت می‌توان اصل سرمایه گذاری را در خارج صورت گیرد و بخش‌های داخلی آن نیز سرمایه بر نباشد.
 
قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حوزه بیوتکنولوژیک اقدامات خوبی در حوزه دارو صورت گرفته به طوری که می‌توان گفت کشور ما به عنوان یکی از ده کشور در حوزه بیوتکنولوژیک دارویی است که می‌توان آن را در حوزه‌های دیگر هم از جمله مخابرات و...تغییر داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: خدمات ، کشور ، اولویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار