گلوبال ریسرچ گزارش داد

کودکان و غیرنظامیان، قربانیان اصلی حملات پهپادهای آمریکا

دولت آمریکا برای ترور رهبران طالبان یا دیگر گروه‌های شبه نظامی، از هواپیماهای بدون سرنشین بهره می‌گیرد اما برای کشتن عده‌ای معدود، تعداد زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه نیز جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "کریس کول" می‌نویسد: پنج سال پیش، اظهارنظر در مورد اینکه در ظرف مدت یک دهه، حملات هواپیماهای بدون سرنشین در بسیاری از کشورها به اتفاقی عادی تبدیل خواهد شد، چندان مورد توجه رسانه‌های جریان اصلی و یا عموم مردم قرار نگرفت و از نظر بسیاری، این عقیده کاملا غیرمنطقی به نظر می‌رسید. اما امروزه، با حملات هواپیماهای بدون سرنشین به کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، یمن، عراق و سوریه، و بدون تردید دوباره لیبی (به علاوه انفجارهای گاه و بی‌گاه حاصل از حملات اسرائیل در غزه)، این پیشگویی بسیار محتمل است.

*** آمریکا همچنان به افزایش نیروهای نظامی خود در منطقه ادامه می‌دهد
گزارش‌های مربوط به حملات هوایی مداوم و به اصطلاح «دقیق» آمریکا و انگلیس و دیگر کشورها علیه اهداف داعش در عراق و سوریه، در حال حاضر تقریبا به جز چند مورد گزارش کنترل شده توسط وزارت دفاع آمریکا، در رسانه‌های خبری کمرنگ و نامحسوس است. در این میان، آمریکا با استقرار هواپیماهای (A-10) و هواپیماهای بدون سرنشین «دروگر»، به افزایش نیروهای نظامی خود در منطقه ادامه می‌دهد. انگلیس نیز به احتمال زیاد هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری را مستقر کرده است اما اصرار دارد که نمی‌تواند این اطلاعات را فاش کند.

*** آمریکا و انکار تلفات غیرنظامی ناشی از حملات هوایی
«کریس وودز»، روزنامه‌نگار تحقیقی که همچنان به نظارت و شرح جزئیات حملات هوایی در عراق و سوریه مشغول است، این هفته در مورد انکار تلفات غیرنظامی ناشی از حملات هوایی دست به قلم برد. وی در گزارشی نوشت که از زمان آغاز عملیات، ممکن است دست کم  100 غیرنظامی بر اثر حملات هوایی کشته شده باشند. وی در این باره می‌نویسد: 
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، با وجود بیش از 1000 حمله هوایی صورت گرفته تا به امروز، همچنان ادعا می‌کند که «هیچ گزارش عملیاتی و یا اطلاعاتی» که مرگ غیرنظامیان درعراق و سوریه را تایید کند، وجود ندارد؛ از این رو صحت این ادعا به شدت مورد تردید است. در واقع، ناتو اخیرا مجبور شد که در پایان جنگ هوایی لیبی در سال 2011، پس از آنکه تحقیقات نشان دادند عده زیادی از غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای متحد، جان خود را از دست داده‌اند، از ادعاهای مشابه عقب‌نشینی کند.

*** پیگیری غرامت برای بازماندگان غیرنظامیان کشته شده در حملات هواپیماهای بدون سرنشین، غیرممکن است
این روزنامه‌نگار در ادامه گزارش خود می‌نویسد، از آنجایی که بسیاری از کشورها به طور جداگانه دست به حملات هوایی می‌زنند، و با روش‌های متفاوت این کار را انجام می‌دهند، از ارائه مکان و زمان این حملات خودداری می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود که گزارش جزئیات و یا پیگیری غرامت، برای بازماندگان غیرنظامیان کشته شده در چنین حملاتی، تقریبا غیرممکن گردد.
این حقیقت که تنها 25 درصد از حملات هوایی در عراق و 5 درصد از حملات هوایی در سوریه از پیش‌برنامه‌ریزی شده‌اند، و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها توسط هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین در حال پرواز صورت گرفته است، بدون تردید بر شمار تلفات غیرنظامی در این حملات هوایی تاثیرگذار خواهد بود.

*** حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان، در سال 2015 ادامه پیدا خواهد کرد
در این بین، پس از آنکه اوباما موضع خود را تغییر داد و به دنبال امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی، ماموریت امنیتی آمریکا را در افغانستان گسترش داد،‌ حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان در سال 2015 ادامه پیدا خواهد کرد. نیروهای آمریکایی به جای نقش حمایتی و آموزشی خود [همانطور که قبلا اعلام شده بود]، اکنون قرار است حملات مستقیمی را عللیه طالبان و دیگر گروه‌های شبهه نظامی راه‌اندازی کنند. یک افسر ارشد نظامی آمریکا به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت: «در پرتوی تصمیم آقای اوباما، انتظار می‌رود که نیروی هوایی آمریکا در سال 2015 از جنگنده‌های «اف 16»، بمب‌افکن‌های «بی 12» و هواپیماهای بدون سرنشین از انواع موسوم به «دروگر» و«شکارچی» علیه طالبان استفاده کند.»

*** حملات هواپیماهای بدون سرنشین به رهبران پاکستانی طالبان در افغانستان
مطبوعات پاکستان گزارش دادند که بر اساس اظهارات یک منبع بسیار موثق، آمریکا قصد دارد که با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خود، ‌حملاتی را علیه رهبران پاکستانی طالبان در افغانستان، با نام‌های ملا فضل الله، مولوی فقیر محمد و منگال باغ آفریدی راه‌اندازی کند به گزارش «رویترز»، این حملات هدفمند، با حمله‌ای در 24 نوامبر به خانه‌ای که ملا فضل الله از شب قبل در آن اقامت داشت، آغاز شد. در نتیجه این حمله، به جای فضل الله، دو تن از عوامل سطح پایین طالبان جان خود را از دست دادند.

*** آمریکا 6 بار به ترور قاری حسین ـــ یک هدف پاکستانی ـــ مبادرت کرد که در طول این تلاش‌ها، 128 نفر از جمله 13 کودک کشته شدند
با این وجود، این کشتارهای هدفمند هواپیماهای بدون سرنشین، تاثیر مخربی بر روی غیرنظامیان بر جای می‌گذارند. گزارشی در این زمینه با عنوان «شما هیچ وقت دو بار نمی‌میرید»، این راز کثیف را فاش کرد که هر بار آمریکا دست به ترور یک هدف بسیار باارزش مي‌زند،  چه تعداد از مردم ـــ از جمله در برخی موارد کودکان ـــ  جان خود را از دست می‌دهند. یافته‌های بسیار مهم این گزارش عبارتند از: 
ـ در پاکستان، حملات هوایی ناموفق آمریکا به 24 فرد مورد نظر، در نهایت به کشته شدن 874 نفر، از جمله 142 کودک منجر شده است.
ـ  در یمن نیز، حملات موشکی ناموفق به 17 فرد مورد نظر، به کشته شدن 273 نفر دیگر منجر شد که تقریبا نیمی از تلفات را غیرنظامیان و کودکان شامل می‌شوند.
ـ در هدف قرار دادن ایمان الظواهیری، سیا جان 76 کودک و 29 بزرگسال غیرنظامی را گرفت. آن‌ها دوبار در این عملیات ناکام ماندند و طبق گزارش‌ها، ایمان الظواهیری هنوز زنده است.
ـ آمریکا 6 بار به ترور قاری حسین ـــ یک هدف پاکستانی ـــ مبادرت کرد. در طول این تلاش‌ها، 128 نفر از جمله 13 کودک جان خود را از دست دادند.

*** تصادف یا اشتباه توصیف کردن حملات ناموفق هواپیماهای بدون سرنشین، امکان مرگ‌ عده بیشتری از مردم بی‌گناه را فراهم می‌کند
این اطلاعات تکان دهنده، ضرورت شفاف‌سازی و پاسخگویی کشورهایی که از هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر هواپیماها برای حملات هوایی خود استفاده می‌کنند و همچنین گزارش‌های تحقیقی سراسری از تلفات غیرنظامیان را مورد تاکید قرار می‌دهد.
اما این تراژدی‌ها عواقب کاملا قابل پیش‌بینی حملات هوایی نظامی صورت گرفته است و تصادف یا اشتباه توصیف کردن آن‌ها، امکان مرگ‌ عده بیشتری از مردم بی‌گناه را فراهم می‌کند.
روایت «حملات دقیق» در کنار بعد مسافت و فقدان بررسی دقیق و موشکافانه رسانه‌ای باعث می‌شود که عده زیادی از جمله مردم آمریکا تصور کنند که این جنگ تمیز و دقیق و حتی انسانی است، در حالیکه آن‌هایی که با این حملات روبرو می‌شوند و عزیزان خود را از دست می‌دهند، نظری کاملا متفاوت دارند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار