مشهد؛

نمایش سکّه‌های اسلامی دوره تیموری، صفوی و قاجاری ضرب شده در مشهد+تصاویر

گنجینه منحصر به فرد، سکّه های اسلامی در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی به معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مسئول گنجينه تمبر، اسكناس و سکه آستان قدس رضوي گفت: گنجینه منحصر به فرد، سکّه های اسلامی را که مجموعه داران ارادتمند به ثامن الحجج علیه السلام اهدا کرده بودند، در معرض نمایش عموم قرار گرفت. این مجموعه سکّه‌ها که از جنس طلا، نقره و مس است، در مشهد ضرب شدند.

وی با اشاره به میزان ارزشی این سکه ها گفت: سکّه های طلای این مجموعه نفیس بر حسب اوزان مختلف، نیم اشرفی، اشرفی و یک تومان؛ سکّه های نقره، تنگه، شاهی و یکشاهی (50 دینار)، عبّاسی (200 دینار)، شش شاهی (300 دینار)، روپی یا نادری (500 دینار)، هزار دیناری، نیم ریال (625 دینار)، یک ریال (1250 دینار) و یک قران (1000 دینار) و سکّه های مسی فلوس نامیده می شوند.

محمد حسين يزدي نژاد افزود: این سکه ها در زمان فرمانروایی سلطان ابوالغازی حسین بایقَرا، امیر تیموری در خراسان و ابونصر محمّد حسين بن سلطان حسين بايقَرا حاكم مشهد؛ شاه اسماعیل اوّل، شاه طهماسب اوّل، شاه طهماسب دوم، شاه عبّاس سوم صفوی؛ نادر شاه، عادل شاه و شاهرخ افشاری؛ احمد شاه، تیمورشاه و زمان شاه دُرّانی (اُمرای افغانی)؛ محمّدشاه، فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار از قرن نهم تا سیزدهم هجری قمری ضرب شده‌اند.

وي با بيان اينكه کتیبه های رو و پشت این سکّه ها شامل شهادتین و اسامی ائمه اطهار علیهم السلام، نام و القاب سلطان یا شاه و تاریخ و محلّ ضرب سکّه است گفت: بر روی تعدادی از این سکه ها « از خراسان سکّه بر زر شد به توفیق خدا، نصرت و امداد شاه دین علی موسی الرضا»، «الخیر فی ما وقع»، « به بود مشهد»، «ضرب مشهد امام رضا»، «ضرب مشهد مقدّس» و «ضرب مشهد امام علیه السلام» ضرب شده است.






انتهای پیام/ب

برچسب ها: مشهد ، گنجینه ، سکه ، موزه ، طلا ، نقره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.