عبدالباری عطوان:

آمریکا نقش ایران و روسیه درمبارزه با داعش را درک کرد

سردبیر روزنامه رای الیوم تاکید کرد کشورهای غربی اهمیت نقش ایران، روسیه و سوریه را در مبارزه با گروه تروریستی داعش درک کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "عبدالباری عطوان" در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، درباره تلاش‌‌های روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه گفت: شانس دستیابی به راه حل مسالمت آمیز در سوریه هم اکنون بیش از هر زمان دیگری است. آمریکا دیگر خواهان سرنگونی نظام سوریه نیست. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا هم به علت مخالفت با این موضع مجبور به استعفا شد. تمرکز جامعه جهانی به جای سرنگونی نظام سوریه بر چگونگی مقابله با داعش است. واشنگتن به شیوه متفاوت با گذشته عمل می کند .

عطوان در پاسخ به این سوال که آیا غرب به این نتیجه رسید از نقش ائتلاف روسیه، ایران و سوریه در مبارزه با داعش استفاده کند؟ ادعا کرد: روشن است آمریکا پرچم پرونده های سوریه و عراق را به روسیه تحویل داد. میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در بیروت با سید حسن نصرالله و نیز مقامات و طرف های مختلف لبنانی دیدار کرد. 

وی درباره نزدیک شدن روابط روسیه و ترکیه خاطر نشان کرد: آنکارا امروز در انزوا قرار گرفته است. ترکیه به علت پیش شرط های خود در سوریه با دولت آمریکا اختلاف پیدا کرد. دولت باراک اوباما حاضر به پذیرفتن پیش شرط های ترکیه نشد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این واقعیت را درک کرد و به همین علت سفری به آنکارا داشت تا آن کشور را به سوی مسکو بکشاند. به نظر می رسد ترکیه به تدریج در حال درک تحولات منطقه است. به اعتقاد من، آنکارا نقش اساسی در دستیابی به راه حل در سوریه ایفا خواهد کرد. استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل هم در طرح خود به هیچ وجه مسئله سرنگونی نظام سوریه را مطرح نمی‎کند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار