پورابراهیمی در نطق میان‌دستور:‌

دهک‌های پردرآمد باید از قانون پرداخت یارانه حذف شوند

نماینده کرمان و راور گفت: ما در قانون هدفمندی یارانه‌ها بیان کردیم که دهک‌های پر درآمد را باید حذف کنیم و در قانون تکلیف شده که از اوایل سال ۹۳ این یک تکلیف قانونی بود که بر دوش دولت قرار گرفت و هنوز اقدامی انجام نشده، درخواست رسیدگی سریع داریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا پورابراهیمی داورانی نماینده کرمان و راور در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز (سه شنبه ۱۸ آذر) مجلس با عرض تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: دیروز مراسم گوناگونی در سراسر کشور برای روز دانشجو برگزار شد و هدف از برگزاری این مراسم احیای تفکر ضد استعماری است.  
 
عضو کمیسیون تصریح کرد: متاسفانه در تمامی همایش‌هایی که در سراسر کشور برگزار شد، به جای احیای تفکر ضد استعمارگری و ضد آمریکایی، سخنرانان با یک شکل هماهنگ شده مواضع انقلاب اسلامی و جریان حمایت از نظام و مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دادند و جای تاسف است که امروز در دانشگاه‌های کشور شاهد این مسائل هستیم که اینگونه با این مواضع علیه مبانی و اصول موضع گیری می‌شود که لازم است شخص رئیس جمهور، وزیر علوم و وزرای دیگر که در حوزه مسائل دانشگاهی هستند، اظهارنظر کنند.  
 
وی با تشکر از رئیس‌جمهور و معاونت راهبردی که در زمان مقرر بودجه سال ۹۴ را تقدیم مجلس کردند، گفت: ترکیب منافع و مصارف امسال به شکلی دیده شده که یکی از علائم رویکرد اقتصاد مقاومتی برای اولین بار در کشور و کاهش وابستگی به نفت به یک سوم کاهش پیدا کرده است، اما در کنار این اقدام مثبت که پیام کاملا روشنی برای جهانیان دارد، مطلب دیگر آن است که اگر تحریم‌ها را علیه ما روا کنید و ما را در مواضعی قرار دهید که فکر کنید جمهوری اسلامی از مواضع خود دست بر می‌دارد، خیال باطلی است، زیرا خوشبختانه این لایحه بودجه با رویکرد کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی اولین بار است که در بودجه دیده می‌شود.  
 
نماینده کرمان و راور خطاب به روحانی اظهار داشت: ما در قانون هدفمندی یارانه‌ها بیان کردیم که دهک‌های پر درآمد را باید حذف کنیم و در قانون تکلیف شده که از اوایل سال ۹۳ این یک تکلیف قانونی بود که بر دوش دولت قرار گرفت و امروز که روزهای پایانی سال ۹۳ را در پیش داریم، علی رغم آنکه وزیر اقتصاد رسما اعلام کرد که ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شده و بزودی در مورد آن‌ها اقدام خواهد شد، هنوز اقدامی انجام نشده، درخواست رسیدگی سریع داریم.  
 
وی در ادامه افزود: رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی امروز صبح از نوبخت سوال کردند این نکته را که لازم است این موضوع را سریعا اجرایی کنند، پس سریعا این موضوع را مدنظر قرار دهند.  
 
پورابراهیمی داورانی در تذکری به رئیس جمهور مبنی بر عدم اجرا و یا در خصوص صدور نامه‌های اجرایی مربوط به بودجه سال ۹۳ تصریح کرد: چه مقدار از سال باقی مانده که معاونت راهبردی هنوز برخی آئین نامه‌های اجرایی و تبصره‌ها را ارائه نکرده است و اکنون تبصره ۲ بودجه که بحث صرفه جویی در سوخت مطرح می‌کند، هنوز آئین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده و کدام دستگاه می‌خواهد این مطلب را اجرا کند؟  
 
عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: بحث تغییر کاربری‌ها که در سال گذشته در کمیسیون تلفیق روی آن کار کردیم منجر شد به این بحث که این منابع خارج از بودجه را در وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش و علوم تامین کنیم، اما امروز در مورد استان کرمان اعلام می‌کنم که هنوز یکی از این موارد اتفاق نیفتاده و ظرفیت‌های قانونی بودجه در خصوص تبصره‌ها بلاتکلیف مانده، پس چه زمانی می‌خواهید این ‌آئین نامه‌های اجرایی را ابلاغ کنید؟  
 
وی گفت: تمام دعوا‌ها سر این بود که ۷۰ هزار نانوا در کشور فعالیت می‌کنند که اگر تغییر قیمتی صورت می‌گیرد بتوانند به نفع آن‌ها باشد، اما شاهد آن هستیم که همزمان با تغییر قیمت نان، آرد نیز قیمتش افزایش یافت و عملا این وضعیت هیچ تغییری در حل مشکل این اصنافی که در کشور فعالیت می‌کنند، روی نداده و همچنین اصلاح قیمت نان باید متناسب با یارانه‌ای باشد که در حال وقوع است و قرار بود یارانه نان را مستقیما به خود خانواده‌ها تحویل دهیم و بعد قیمت را آزاد کنیم. اکنون برخی از نانوایی‌ها در برخی مناطق بجای ۳۰ درصد، ۱۰۰ درصد قیمت را افزایش داده‌اند که باید به آن سریعا رسیدگی شود.  
 
پورابراهیمی داورانی خطاب به وزیر نفت بیان داشت: وزیر نفت در هنگام گرفتن رای اعتماد از مجلس اعلام کرد که پایان زمان گازرسانی به روستا‌ها سال ۹۴ است، اما امروز در بخش‌های بسیار زیادی از مناطق استان کرمان هنوز عملیات گازرسانی انجام نشده و حتی نقشه‌های اولیه هم تهیه نشده و چگونه می‌خواهید تا پایان سال ۹۴ به قول خود عمل کنید؟ پس برنامه زمانبندی خودتان را با تکالیفی که دارید اجرایی کنید تا سریع‌تر بتوانیم راهکارهایی را اتخاذ کنیم برای حل این مشکلات.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: دهک ، کرمان ، راور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار