فارن پالسی گزارش داد

تقلای جمهوری‌خواهان آمریکایی برای شکست مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند مانع وسوسه اوباما برای توافق با ایران شود

درحالی که باراک اوباما در دوسال باقیمانده از ریاست جمهوری اش تلاش می کند که معامله با ایران را بعنوان آخرین موفقیت بزرگ خود در کارنامه اش ثبت کند ، نمایندگان جنگ‌طلب آمریکا درصدد اعلام شکست مذاکرات هسته ای غرب با تهران هستند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پایگاه خبری فارن پالسی در گزارشی به قلم " کالم لینچ " خبرنگار برتر در زمینه امور دیپلماتیک و سیاست خارجی و برنده جایزه سازمان ملل در همین حیطه نوشت : جمهوری خواهان آمریکایی از آغاز مذاکرات هسته ای غرب با ایران از یک سال گذشته اصلی ترین اهرم مخالف بااین گفتگوها در فضای سیاسی داخلی آمریکا محسوب می شوند . این سیاستمداران اخیرا مدعی شده اند که بدلیل تخلف ایران در نقض تحریم های سازمان ملل مذاکرات هسته ای کشورهای 5+1 با تهران باید با اعلام نتیجه شکست ، متوقف شود . 

وزارت خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود با استناد به گزارش یک نشریه سیاست خارجی عنوان می کند که سکوت ایالات متحده در مذاکرات هسته ای موجب شده که تهران در زمینه دستیابی به انواع فناوری های هسته ای پیشروی کرده و تاسیسات هسته ای خود را به گونه ای تجهیز نماید که توانایی تولید پلوتونیوم بطور بالقوه در این نیروگاه ها وجود داشته باشد . 

در ادامه این مقاله آمده است : در بخش دیگری از گزارش وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است که واشنگتن نگرانی های دائمی خود را در قبال تلاش های ایران برای تهیه ادوات و تجهیزات غیرقانونی در تاسیسات هسته ای خود تکرار کرده است . گزارش یک نشریه سیاست خارجی نشان می دهد که ایران لوازم جدیدی را برای رآکتور هسته ای خود در اراک تهیه و خریداری کرده است . این اقدام از سوی آمریکا نقض تحریم محسوب می شود . به ادعای این نشریه ، دلیل اصلی این کار سکوتی است که ایالات متحده در برابر فعالیت های هسته ای ایران دارد . 

ایالات متحده طی روزهای گذشته به هیاتی از ناظران سازمان ملل هشدار داده است که تهران در تلاش برای تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز خود برای رآکتور اتمی اراک است و این اقدام نقض تحریم هایی است که سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است . مقامات آمریکایی مدعی هستند که سایت هسته ای اراک نگرانی اصلی آنها در فعالیت های اتمی ایران است چرا که به اعتقاد آنها این نیروگاه به طور بالقوه می تواند برای تولید پلوتونیوم در درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد . 

در گزارش هشت تن از اعضای کمیته ناظران سازمان ملل ادعا شده است دولتی که نامش ذکر نشده این اعضا را درباره تلاش های ایران در قبال تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز در برنامه های غنی سازی توجیه کرده است اما همچنین اخباری مبنی بر افزایش تلاش های تهران برای خرید ادوات لازم رآکتور تحقیقاتی IR_140 در مجتمع هسته ای اراک نیز وجود دارد . دیپلمات های نزدیک به این گزارش نیز تصریح کرده اند که ایالات متحده توجیه موردنظر را پذیرفته و تائید کرده است . 


فارن پالسی همچنین تصریح کرد : وزارت خارجه آمریکا هیچ گونه واکنشی نسبت به گزارش مذکور نشان نداد در عین حال جن پساکی ، سخنگوی این وزارت خانه و دیگر مقامات سیاسی این کشور اصرار دارند که نشان دهند ایالات متحده نگرانی های فزاینده ای را درباره تلاش ایران برای دستیابی به فناوری های هسته ای بخصوص در رآکتور آب سنگین اراک و نقض تحریم های بین المللی از این طریق ، تکرار کرده است . 

ماری هارف ، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره اظهار داشت: ما گفتگوهای منظم و مستمری را با سازمان ملل درباره مواردی که ایران می تواند تحریم های بین المللی را نقض کند ، داشته ایم . دراین گفتگوها موارد و مسائل احتمالی مورد توجه قرار می گیرد و اطلاعات مرتبطی نیز درباره نقض تحریم ها در این جلسات مطرح شده است . 

در این راستا ، هارف به تشدید تحریم های ضدایرانی آمریکا یک ماه پس از امضای توافق نامه موقت میان تهران و غرب اشاره کد و گفت : در دسامبر 2013 و یک ماه پس از امضای توافق نامه موقت میان ایران و کشورهای 5+1 واشنگتن چهار نهاد ایرانی دیگر را به لیست تحریم های خود اضافه کرد چرا که دریافته بود فعالیت این نهادها در راستای حمایت از ساخت و ساز در نیروگاه هسته ای اراک بوده است . اما این گزارشات نشان نمی دهد که نقض تحریم ها قبل یا بعد از شروع مذاکرات تهران و 5+1 بوده است . 

دریافت واقعیت این مسئله حائز اهمیت می باشد زیرا ایالات متحده از زمان آغاز این دوره از مذاکرات هسته ای غرب با ایران تلاش خود برای بهبود همکاری خود با تهران را بیشتر کرده است . بااین حال گزارش سیاست خارجی نشریه مدعی شده است که تهران حتی زمانی که طرفین در جستجوی ایجاد حسن نیت میان یکدیگر بوده اند تلاش خود برای تامین تجهیزات مورد نیاز در رآکتور اراک را متوقف نکرده است . 


در بخش دیگری ازاین گزارش به تصمیمات خصمانه کنگره آمریکا در قبال مذاکرات هسته ای اشاره شده و آمده است : جمهوری خواهان  کنگره درباره فعالیت های هسته ای ایران نگران هستند به اندازه ای که یکی از این نمایندگان در نطق خود در کنگره ایران را فریبکاری خوانده که برای تداوم برنامه هسته ای خود مصمم است . وی ادعا کرده است که گزارش اخیر ناظران سازمان ملل باز هم نشان دهنده تلاشی است که ایران برای تامین ابزار مورد نیاز در ساخت بمب اتمی و تولید پلوتونیوم انجام می دهد . تهران توجهی به نگرانی های واشنگتن در زمینه غنی سازی های خود ندارد . 

در اوج اختلافات و تنش های میان کاخ سفید و کنگره بر سر مذاکرات هسته ای با ایران ، در دسامبر 2013 توافق موقت میان ایران و کشورهای 5+1 ( فرانسه ، انگلیس ، آلمان ، آمریکا ، روسیه و چین ) بدست آمد . چنین توافقی بطور تلویحی طرفین را از درگیری در سایر مسائل منطقه ای و رعایت ضوابط معمول شورای امنیت سازمان ملل منع نمود . عملا بدین معنا که دولت اوباما می پذیرد که تهران حتی اگر شورای امنیت سازمان ملل نیز قطعنامه ای علیه فعالیت های هسته ای ایران صادر نماید ، به توافق پایبند است  . 

در انتهای این مقاله آمده است : پساکی روز دوشنبه اعلام کرد که ایران به تمامی تعهدات خود تاکنون پایبند بوده و به دلیل همین اقدام تهران در اثبات حسن نیت میلیون ها دلار از دارایی های بلوکه شده این کشور در آمریکا به تهران  تحویل داده شده است . ما همچنان معتقدیم تهران هنوز هم هیچ تخلفی بر خلاف توافق نامه موقت انجام نداده است . بااین حال واشنگتن نگرانی هایی درباره تداوم فعالیت های هسته ای ایران و تاثیر آن بر توافق نهایی دارد . 


وی همچنین گفت که کاخ سفید تصمیم ندارد که بار دیگر نگرانی های خود را تکرار کند و در این باره نیز وارد جزئیات نمی شوم . آمریکا در حالی به ارائه امتیازاتی به تهران می پردازد که دارای نگرانی هایی درباره فعالیت های هسته ای این کشور است . به همین دلیل است که تلاش می کنیم که به توافقی جامع دست پیدا کنیم تا تحت آن هم نگرانی های طرف غربی حل و رفع شود و هم تحریم های بین المللی بر ضد ایران لغو گردد . 




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار