نیویورک تایمز گزارش داد:

افزایش درخواستها برای مجازات عاملان شکنجه در سازمان سیا

نیویورک تایمز نوشت: درخواستهای جهانی برای مجازات عاملان اصلی رویه های شکنجه در سیا رو به گسترش است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران،  روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "ریک گلادستون" و "رابرت مکی" نوشت: انتشار گزارش سنا در مورد شکنجه مظنونان به اقدامات تروریستی توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا- سیا در دوره ریاست جمهوری بوش روز سه شنبه درخواستهایی را در سازمان ملل و نقاط دیگر مبنی بر پیگرد جزایی عاملان آن اقدامات در پی داشت و به یک انفجار بین المللی در رسانه های اجتماعی انجامید.

وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور در حداقل دو کشور تایلند و افغانستان که شکنجه و رویه های خشن بازجویی در آنجا بکار گرفته شده بود،  هشدار داد که ممکن است با خصومت های ضد آمریکایی مواجه شوند.

سفارت آمریکا در بانکوک در پایگاه اینترنتی اش هشدار داد که هیاهو در باره گزارش منتشر شده ممکن است به اعتراضات ضد آمریکایی و خشونت بر ضد منافع آمریکا از جمله شهروندان این کشور بیانجامد.

در ژنو، بن امرسون مامور تحقیق ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم و حقوق بشر ضمن استقبال از آن گزارش گفت که آمریکا طبق قانون بین الملل باید عوامل آن خشونتها را تحت پیگرد جزایی قرار دهد.

دیگر کارشناسان قانون بین الملل و فعالان حقوق بشر که مدتها خواستار رسیدگی به عملکرد سیا بوده اند، حمایت شان را از آن درخواست اعلام کردند.

"جوردن جی پوست" استاد مرکز حقوق دانشگاه هوستون گفت: آن گزارش مدرک دیگری دال بر یک سری اقدامات مجرمانه بین المللی است که آشکارا طی دو دوره ریاست جمهوری جرج بوش مجوز آن داده شد.

وی در تفسیری که در پایگاه اینترنتی Jurist.org منتشر شد، گفت که هم کنوانسیون منع شکنجه و هم کنوانسیونهای 1949 ژنو همگی آمریکا را ملزم می کنند که هر شخصی را که در موارد مستند شکنجه مسئول شناخته می شود، خود تحت پیگرد قرار دهد یا مسترد نماید. وی گفت که اوباما باید برای ملت ثابت کند که هیچکس مافوق قانون نیست.
کنث روت مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای بر روی پایگاه اینترنتی این سازمان گفت که گزارش سنا باید برای همیشه به رویه های سیا در انکار توسل به شکنجه که اقدامی مجرمانه و غیرقابل توجیه است، خاتمه دهد.

وی افزود: اگر این فرآینده مهم افشای حقیقت منجر به پیگرد مقامات رسمی نشود، شکنجه همچنان گزینه ای در سیاست روسای جمهور باقی خواهد ماند.

گروه اطلاعاتی "سایت"  مستقر در مریلند که بر فعالیتهای اینترنتی مسلمانان نظارت دارد، گفت که گزارش سنا خشم همه را برانگیخته است و بسیاری خواستار اقدام تلافی جویانه بر ضد آمریکا شده اند.

در سطح وسیع تر، گزارش منتشر شده واکنش عظیمی را بر روی توئیتر در پی داشت و بخصوص مطالبی از افرادی منتشر شد که می گویند با همان رویه ها مورد بازجویی قرار گرفته بودند. 

برخی پیام های منتشر شده در توئیتر از اروپا و خاورمیانه بر تعابیر سیا در توجیه روشهای شکنجه منتشر شد.

به گفته دینه الوبید سخنگوی شرکت تحقیقات بین المللی برَندواچ که بر ترافیک رسانه های اجتماعی نظارت دارد، منشاء سی درصد پیامهای توئیتر درباره گزارش سنا در خارج از آمریکا بود. 

در آلمان به نظر میرسید اخبار مربوط به گزارش سنا موجب شد  تصویر منفی آمریکا در پی  هیاهو بر سر چند مورد قتل آمریکایی های آفریقایی تبار توسط پلیس آمریکا بیش از پیش تقویت شود و منابع خبری عمده در سطح وسیعی آن گزارش را پوشش دادند.

در یمن برداشت عمومی این بود که گزارش منتشر شده تاثیر چندانی بر لکه دار شدن هر چه بیشتر اعتبار آمریکا ندارد چون به گفته برخی کارشناسان حقوقی مردم یمن به دنبال مدرک بیشتری درباره توسل آمریکا به شکنجه نیستند و این مسئله را حقیقت محض می‌‌دانند.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار