فانی:

نقشه راه سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ماه های آینده مطرح می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: نقشه راه سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند ماه آینده مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم آئین بزرگداشت روز ملی پژوهش که صبح امروز در سینما فلسطین برگزار شد با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین سند بالا دستی در این وزارتخانه به شمار می‌آید گفت: اجرای این سند فرصتی را برای آموزش و پرورش ایجاد می‌کند تا بتوان تحولی در ارکان آموزش و پرورش، در آینده تعلیم و تربیت و دست‌آوردهای نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرد.

وی افزود: امیدوارم که خروجی وزارت آموزش و پرورش در آینده به بازار کار یا دانشگاه متفاوت از خروجی‌های امروز و با کیفیت‌تر از وضعیت فعلی باشد.

فانی با اشاره به اینکه در اجرای سند تحول بنیادی نیاز به یک نقشه راه داریم خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از نقشه راه آماده شده و امیدواریم حداکثر دو ماه آینده در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود و ما پس از مشاهده نتایج آن در یک زمان‌بندی مشخص و با آماده سازی اجزای آموزش و پرورش بتوانیم این سند را به تدریج در مجموعه آموزش و پرورش ساری و جاری سازیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال تحصیلی93-94 موفق شدیم به 40 راهکار از 131 راهکار سند تحول ورود پیدا کنیم افزود: سند تحول نظام آموزشی دارای 6 زیر نظام است که زیر نظام پژوهش و ارزشیابی یکی از آنان به شمار می‌آید. که البته بخش عمده‌ای از این زیر نظام آماده شده که امیدواریم هرچه زودتر نهایی شده و زمینه اجرای آن فراهم شود.

فانی با بیان اینکه پژوهش مبنای اجرای سند تحول شعار امسال هفته پژوهش است گفت: ما با مروری که از سال 57 تا کنون در نظام تصمیم گیری مدیریتی در کشور داریم به 4 مرحله در این نظام برخورد می‌کنیم که مرحله نخست آن تصمیم مدیران با تشخیص خود است و مرحله دیگر که از سال 65 به بعد مشاهده شده است که مدیران به این نتیجه رسیدند که باید کار کارشناسی انجام شود.

وی ادامه داد: دهه 70 مرحله سوم تصمیم گیری مدیریتی خود را نشان داد که مدیران در این مرحله معتقد بودند برای حل مسئله باید پژوهش و تحقیقی صورت گیرد و امروز شاهد مرحله چهارم هستیم که باید نظر خبرگان را جویا شویم زیرا خبرگان بخشی از تحقیق هستند و به دلیل اشرافی که به موضوع دارند می‌توانند نظرات صحیحی ارائه دهند و ما امروز این تجربه را داریم که هر جا بر مبنای پژوهش و نظریه خبرگی تصمیم گرفتیم خبره عمل کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: سازمان‌هایی که بخش تحقیق و توسعه توجه‌ دارند موفق‌تر عمل می‌کنند به طوری که در بعضی از سازمان‌ها تا 10 درصد هزینه‌ها به تحقیق و توسعه اختصاص پیدا می‌کند در حالی که در بعضی از دستگاه‌های ما این سهم بسیار ناچیز است.بنابراین اگر پژوهشگاه تعلیم و تربیت را بخش تحقیق و توسعه در نظر بگیریم آنگاه می‌توانیم اعلام کنیم گامی را به جز اتکا به تحقیق نخواهیم برداشت.

فانی با اشاره به اینکه کتاب درسی، ارکان آموزشی، نیروی انسانی، فضا، تجهیزات، مدیریت، بودجه و امکانات در آموزش موثرند افزود: ترکیب این عناصر و اولویت گذاری این عناصر بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: بسیاری از تحقیقاتی که انجام می‌شوند نقش عوامل را احصاء کرده‌ اما کمتر تحقیقی وجود دارد که به این عناصر مهم وزن داده باشد. زیرا پژوهشی معتبر است که وزن عناصر موثررا درنظام یادگیری تعیین کند وبه مجریان کمک کند تا اولویت‌ها را تشخیص دهند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموز باید در سنین دانش آموزی پرسشگری باشد که بتواند با طرح سوالات به جا به نتایج تحقیق برسد گفت: جشنواره خوارزمی برای دوره متوسطه و جشنواره جابر ابن حیان برای دوره ابتدایی با هدف تقویت روحیه پرسشگری و پاسخ به سوال چرایی، چیستی و چگونگی شکل گرفته است.

فانی خاطر نشان کرد: در فرآیند تقویت پژوهش دانش آموزی نقش معلمان کلیدی است زیرا یک معلم پژوهنده می‌تواند دانش آموز پرسشگر و پژوهشگر تربیت کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: سند ، تحول ، نقشه ، راه ، آموزش ، معلمان ، پرسشگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار