فرمول جدید قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها تشریح شد؛

آغاز جهشی بزرگ با اجرای فرمول جدید قیمت گذاری پتروشیمی/ صادرات 20 میلیون تن محصول پتروشیمی

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: با تصویب فرمول جدید قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها توسط دولت و مجلس یکسری ابهامات برطرف شد به طوری که با اجرای این فرمول پس از تایید شورای نگهبان شاهد جهشی بزرگ در عرصه تولید وصادرات این صنعت خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ احمد مهدوی ابهری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز تشکیل شد؛ درباره مصوبه مجلس در خصوص تعیین فرمول 10 ساله برای خوراک پتروشیمی ها و قیمت گذاری توسط دولت گفت: ثبات در قیمت گذاری در سرمایه گذار داخلی و خارجی اطمینان ایجاد می کند و سرمایه گذاران را با خیالی آسوده به این صنعت برمی گرداند.
 
وی تصریح کرد: قانونی که در مجلس تصویب شد در آن مقررات مالی دولت و یکسری از احکام بودجه ای دائمی شد به طوری که قمیت خوراک مایع و گاز براساس این قانون تعیین خواهد شد.
 
مهدوی تاکید کرد: در این طرح در رابطه با مشکلاتی که پتروشیمی در خصوص خوراک داشت مورد بررسی قرار گرفت و یک قانون و یک تبصره بسیار شفاف که از یک منطق اقتصادی برخوردادر بوده مورد تصویب قرار گرفت.
 
 دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: این مصوبه با 141 رای مثبت ، 17 رای مخالف و 15 رای ممتنع به تصویب مجلس رسید به طوری که حدود 75درصد نمایندگان به آن رای مثبت دادند.  
 
وی خاطرنشان کرد: به نوعی این قانون حجت را براین صنعت و دولت که باید گسترش دهد تمام کرده  آنچه که به عنوان ابهام در رابطه با بند (ب) هدفمندی یارانه ها بود برطرف شد.
 
مهدوی تصریح کرد: این قانون شفاف است و پس از تایید شورای نگهبان قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد زمان دقیق برای تایید حدود شش ماه است.
 
 وی با اشاره به اینکه سال آینده را آغاز جهش برای صنعت پتروشیمی می دانیم 80 درصد پتروشیمی کشور از خوراک نفتا استفاده می کنند پیش بینی می شود طی 10 تا 15 سال آینده می توان جای صادرات نفت خام محصولات پتروشیمی که ارزش افزوده دارند را صادر کرد.
 
مهدوی در خصوص تعیین قیمت محصولات پتروشیمی در بورس های کالایی نیز گفت: این بند از مصوبه هم به قیمت گذاری تکلیفی پایان داد. بدین ترتیب دیگر محصولات پتروشیمی را دولت قیمت گذاری نمی کند بلکه قیمت در بورس های کالایی تعیین می شود و چنانچه دولت بخواهد روی محصولی یارانه بدهد به دستگاه ذی ربط یارانه می دهد نه اینکه قیمت تکلیفی بدهد.  
 
 
وی درباره قطع عمدی خوراک پتروشیمی ها نیز گفت: اگر به صورت عمدی دولت خوراک پتروشیمی ها را قطع کند مطابق بند 25 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار باید خسارت بدهد که این  امر به فعال شدن ظرفیت کامل تولید این صنعت کمک می کند.  
   
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، با تاکید براینکه 70 میلیارد دلار برای طرحهای نیمه تمام نیاز است گفت: مسلما با ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی این اعتبار تامین می شود.   
 
وی تاکید کرد: هم اکنون 42 میلیون تن محصول پتروشیمی د رکشور تولید می شود که از این میزان 20 میلیون تن صادر و مابقی در کشور به مصرف می شود.

مهدوی افزود: از 156  میلیارد متر مکعب گاز کشور حدود 5 میلیارد متر مکعب گاز برای خوراک پتروشیمی به مصرف می رسد که این میزان حدود 5 درصد است. اگر بتوانیم مصرف گاز را به سمت تولید و ارزش افزوده هدایت کنیم مسلما شاهد یک اقتصاد پویا و با اشتغالزایی بالا مواجه خواهیم بود.
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره حمایت های دولت در قالب تخفیفات ویژه به این صنعت گفت: در یک بند، آمده است برای واحدهایی که بتوانند جهت تأمین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهایی تولید می‌کنند و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند تخفیف پلکانی تا 30 درصد در صورت انعقاد قرارداد بلندمدت در نظر گرفته شود که چنانچه این سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته راه‌اندازی ‌شود، از تخفیف بیشتری برخوردار می‌شوند.  
 
وی  درباره اینکه تکیه بر تولید محصولات پتروشیمی  می تواند وابستگی کشور به صادرات نفت خام را کمرنگ کند، گفت: محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده ای که دارند نه تنها از کاهش قیمت نفت مصون هستند بلکه کاهش قیمت نفت و حتی تحریم ها می تواند به یک برگ برنده برای این صنعت تبدیل شود زیرا هزینه تولید محصولات نهایی مانند پلیمرها در کشور کاهش پیدا می کند در حالیکه قیمت محصول نهایی در بازارهای جهانی تغییر خاصی نمی کند. 

مهدوی گفت: قیمت 13 سنتی خوراک برای پتروشیمی جوابگو نبود به همین دلیل نتوانستیم سرمایه گذار داخلی و خارجی جذب کنیم حتی به برنامه چشم انداز نشدیم .

وی در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت در محصولات پتروشیمی گفت: زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا کرد به طور یقین تاثیرش را بعد از یک ماه برروی کالاهای دیگر می گذارد در هفته گذشته یک گروه از کالاهای پتروشیمی قیمتشان کاهش یافته است و پیش بینی می شود که قیمتها در دیماه کاهش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار