آغاز سفر "عبادی" به خلیج‌فارس؛ تقویت روابط عراق و اعراب متحد عربستان

نخست‌وزیر عراق امروز (دوشنبه) سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس را از امارات آغاز می‌کند. این سفر در دولت جدید عراق، آغاز دوره‌ای جدید خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "حیدر العبادی" نخست‌وزیر عراق امروز (دوشنبه) سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس را آغاز می‌کند تا با این کشورها پیرامون مقابله با داعش و خشکاندن منابع تروریسم و نیز افزایش همکاری صحبت کند.
 
بنا به گزارش وبگاه خبری "ایلاف"، عبادی سفر خود را از امارات آغاز می‌کند ودر این سفر دو روزه با "شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان" رئیس امارات و تعدادی دیگر از مسئولان آن دیدار خواهد کرد. وی پس از آن به کویت و ترکیه سفر خواهد کرد.
 
عراق به دنبال تقویت روابط با دولت‌های منطقه
 

سفر عبادی به امارات در راستای برنامه حکومت عراق برای تقویت روابط با دولت‌های منطقه و همسایه آن است تا علاوه بر آن ، مواضع این کشورها در جنگ علیه تروریسم به همراه عراق فعال‌تر شود. عبادی در این دیدار درباره حمایت امارات از صندوق بازسازی مناطق آسیب‌دیده از حملات گروه تروریستی داعش نیز رایزنی می‌کند.
 
سفر عبادی پس از دیدار رسمی «شیخ عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات از عراق در 26 ماه گذشته (نوامبر) از عراق صورت می‌گیرد. عبدالله بن زاید در سفر خود بر تقویت روابط امارات با عراق تاکید کرد.
 
تلاش امارات و عراق برای پشت سر گذاشتن موانع
 
در 18 ژوئن (7 ماه پیش) و در دوره «نوری مالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق، امارات "عبدالله ابراهیم الشحی" سفیر خود در عراق را فراخواند و نسبت به ادامه آنچه سیاست‌های طایفه‌ای و در حاشیه قرار دادن گروه‌های مهم ملت عراق خواند، شدیدا ابراز نگرانی کرد و افزود: این شیوه موجب تنش در اوضاع و موجب کینه سیاسی و ناامنی می‌شود. وزارت خارجه امارات با شدیدترین عبارت‌ها اقدامات تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را محکوم کرد. این وزارتخانه با تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی عراق افزود: تنها راه نجات این کشور دنبال کردن یک راه حل ملی توافقی است.
 
تلاش برای اصلاح اشتباه امارات در لیست گروه‌های تروریستی
 

از سوی دیگر در 22 ماه گذشته (نوامبر) امارت 83 گروه را در لیست تروریستی قرار داد و گروه‌ شیعی "عصائب اهل الحق" نیز جزء آن بود. ائتلاف شیعی عراق بشدت به این مسئله واکنش نشان داد. "حسن سالم" رئیس تشکل صادقون در نشست خبری در پارلمان عراق گفت: در قبال موضع مخرب امارات، دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه در قبال عراق نمی توان سکوت اختیار کرد. امارات و کسانی که پشت سر آنها قرار دارند پای داعش را به عراق و منطقه باز کردند.
 
وی افزود: هر روز شاهد اتهامات جدید از این کشور علیه عراق هستیم که امارات گروههای مقاومت در نیروی مردمی را تروریست معرفی کرده است و این در حالی است که رزمندگان مقاومت جان خود را فدا کرده اند و به دعوت مرجعیت برای جهاد کفایی در دفاع از عراق، سرزمین و مقدسات آن لبیک گفته است.
 
اکنون مقامات عراقی و اماراتی با دیدارهای خود قصد دارند به نحوی به این مسائل سر و سامان دهند و برای همکاری بیشتر بین دو کشور آن را حل کنند.
 انتهای پیام/ض
منبع:فارس

برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاران ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار