در تشییع پیکر "انوشیروان ارجمند"‌ به سوی خانه ابدی؛

"مسجدجامعی":‌ مرحوم "ارجمند" کارهای صلواتی برای حضرت سید الشهدا زیاد انجام می‌داد/ "ایوبی":‌ وظیفه‌ی من و امثال من است قدر این گوهران را پیش از خاکسپاری بدانیم

مراسم تشییع پیکر هنرمند فقید "انوشیروان ارجمند" در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، صبح امروز مراسم تشییع پیکر هنرمند پیشکسوت و فقید تئاتر، سینما و تلویزیون "انوشیروان ارجمند" در تالار وحدت برگزار شد.
 
پیکر این هنرمند فقید در ابتدا به تئاتر شهر و از آنجا به سوی تالار وحدت بدرقه شد.
 
"علی مرادخانی"، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا گفت: تسلیت عرض می‌کنم خدمت همه‌ی خانواده‌ی محترم ارجمند. "انوشیروان ارجمند" دوستی عزیز و یار همه‌ی هنرمندان بود. دوستی که از دوران نوجوانی با وی آشنا شدم. دوستی مهربان و زلال که هرجا صحبت از وی می‌شد فقط از راستی و صداقت وی سخن به میان می‌آمد.
 
وی ادامه داد: بنده یک ماه پیش در مشهد با وی هم صحبت شدم. حال وی بسیار خوب بود اما نمی‌دانم چرا ناگهان چنین اتفاقی افتاد. به داریوش ارجمند برادر ایشان تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند روح ایشان را در آرامش قرار داده و روحش لحظه به لحظه متعالی شود.
 
برای شما که دغدغه‌ی هنری دارید، آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم خداوند این وحدت را بین شما هنرمندان لحظه به لحظه بیشتر کند و خداوند همانطور که شما هنرمندان را بزرگ می‌کنید، شما را بزرگ کند.
 
در ادامه‌ی مراسم،‌ "احمد مسجد جامعی"، نماینده مردم در شورای شهر تهران به روی صحنه آمد و گفت: به همه‌ی اهل هنر، فرهنگیان، فرهنگ دوستان و به همه‌ی علاقه مندان آیین‌های مذهبی و شیعی تسلیت عرض می‌کنم، خصوصا به خانواده و برادر ایشان تسلیت می‌گویم.
 
"انوشیروان ارجمند" ویژگی‌های زیادی داشت، همه‌ی شما با آثار ایشان در سینما، تئاتر و به ویژه تلویزیون آشنا هستید اما شما شاید به باطن پاک ایشان آگاه نباشید. ایشان روح بلندی داشت و کارهای خاصی به قول ما صلواتی برای حضرت سید الشهدا انجام می‌داد که جز خود و حضرت ارباب کسی از این کارها با خبر نبود.
 
وی ادامه داد: از ویژگی‌های ایشان دغدغه‌ی کار جمعی بود که بر درخشش فردی اولویت داشت. من خیلی خوشحالم خانواده‌ی ایشان همه اهل هنر هستند که این راه توسط همه‌ی اعضای خانواده ادامه پیدا خواهد کرد. برای "انوشیروان ارجمند" از درگاه حضرت حق طلب رحمت و مغفرت داریم و در این روزها که متعلق به حضرت سید الشهدا و حضرت علی ابن موسی الرضا است، آرامش روح وی را خواستاریم. خصوصا که وی بچه‌ی امام رضا است.
 
حسین پاک دل در ادامه‌ی برنامه گفت: مرگ چه نمایش با شکوهی ترتیب می‌دهد. گویا ملک الموت در قالب و قامت دستیار کارگردان بزرگ کارش را به خوبی انجام می‌دهد. تقریبا هر چند وقت یک بار ما دور هم جمع می‌شویم، برای نمایش ابدی هنرمندی رورانس (ادای احترام) انجام می‌دهیم. این ساقی آب و حیات خیلی کارش را خوب انجام می‌دهد و به قول مداح‌ها گلچین می‌کند و خوب‌ها را از میان ما می‌برد. ظاهرا حضرت ملک الموت هم هنرمند خفته‌ی زیر خاک را به هنرمند فعال روی صحنه ترجیح می‌دهد. "نیچه" می‌گوید آن‌ها شهامت زندگی ندارند، از مرگ می‌هراسند و معتقدم کسانی که از مرگ نمی‌هراسند، دو دسته هستند، یکی معلمان که آموزش می‌دهند و دیگری هنرمندان که زندگی را جاودانه می‌کنند. من "انوشیروان ارجمند" با "زوربا" قیاس می‌کنم.  زوربا می‌گوید "من چنان زندگی خواهم کرد که وقتی مرگ به سراغ من آمد، جز آواری از زندگی‌ام، چیزی برایش نماند".
 
"انوشیروان ارجمند" چنین زندگی کرد و بازی کرد که اندکی از "انوشیروان ارجمند" را در آثارش نمی‌دیدیم. من دوست دارم همیشه ارجمند را در هیبت و اقتدار همیشگی‌اش در زندگی نگه دارم و با وی زندگی کنم. موسسه حمایت از پیشکسوتان مدت‌ها است که تشکیل شده و نیاز به حمایت شما عزیزان دارد، ما امروز جاودانگی را بدرقه می‌کنیم.
 
"ایرج راد" رئیس خانه تئاتر در ادامه گفت: انوشیران چه آرام از میان ما رفت. همواره آرام زیست و در دل، عشق مردم و فرهنگ، و عشق بازگو کردن حقیقت داشت. هنرمندان هنرهای نمایشی بر روی صحنه زندگی می‌کنند تا آنچه که به راستی حقیقت است را ابراز کنند. انوشیروان به دور از حاشیه زندگی کرد و انسانی زیست. از طرف خانه تئاتر و هنرمندان تئاتر رفتن جسمانی وی را از میان خود، همه‌ی عزیزان و هنر دوستان و خانواده‌ی ارجمند تسلیت می‌گویم. دوستش داشتیم و دوستش خواهیم داشت.

همچنین؛ "حجت الله ایوبی"، رییس سازمان سینمایی در ادامه جلسه گفت: خدمت‌ همه‌ی مردم عزیز ایران تسلیت عرض می‌کنم. مردمی که خاطرات بسیار خوب و فراموش نشدنی از این خانواده‌ی فرهیخته و خصوصا انوشیروان ارجمند دارند. از جانب خود به سینماگران عزیز تسلیت می‌گویم.

وی افزود: امروز برای همه‌ی ما و کسانی که با دنیای فرهنگ و هنر کار دارند، روزی دردناک است. امروز گوهری بزرگ را خاک می‌سپاریم. امیدوارم ما قدر این گوهران را پیش از خاک سپاری بدانیم که این وظیفه‌ی من و امثال من است.

در ادامه داریوش ارجمند، برادر انوشیروان ارجمند بر روی سن آمد و گفت: انوشیروان همیشه الگوی ما بود. علی دهکردی در این چند شب که به خانه‌ی برادر من می آمد، مطلبی گفت که من را تکان داد. وی گفت "کمتر اتفاق افتاده که در تلویزیون برنامه‌ای برای یک هنرمند یک و نیم ساعت برگزار شود که این به نظر بنده پاسخ تمام بی حاشیه‌ بودن‌ها، بی هیاهو بودن‌ها و نداشتن منیت است که این اجر صبر انوشیروان بود"؛ ما همه نوکری، عبودیت و خدمت به فرهنگ سرزمینمان را وظیفه خود می‌دانیم که این احساس من، از برادرم، استاد و رفیقم، پیشه گرفته است.

در ادامه‌ی برنامه دو فرزند انوشیروان ارجمند به روی صحنه آمدند.

در ابتدا "بهار ارجمند" گفت: "ناز قدمتون، برقرار چهار ستون بدنتون، استوار حق، باطل ناحق، مُهر مِهر علی برازنده و شایسته‌ی شما مردم"، مرشد من وقتی دهن برای نقد بازی می‌کرد، معرکه به پا می‌کرد. صد بار هم می‌گفت، صد و یکمین بار افسون می‌کرد. به خاطر داری مرشد 34 سال مطیع فرهنگ دو مرشد بودم، مرشد اول مادرم، کیهانم، و مرشد دومم پدرم، رفیقم و استادم. ممنون پدر، ممنون که اجازه دادی دختر تو باشم و راهت را ادامه خواهم داد. به تو قول می‌دهم. برزو جان بوی بابا را می‌دهی،‌ سرت را بالا کن. از همه‌ی شما ممنونم، ناز قدمتان. یاعلی مدد.

"برزو ارجمند" در ادامه مراسم گفت: ممنونم که آمدید. درباره‌ی پدرم همه‌ همه‌ی گفتنی‌ها را گفتند. بابا آدمی خانواده دوست بود و جلوی این همه آدم به تو قول می‌دهم که مواظب مادر،‌ خواهر، فرزند و همسرم باشم. قول می‌دهم همانطور که سر تو پایین بود، سر من هم پایین باشد. قول می‌دهم بی حاشیه باشم و راحت حرف بزنم و از همه‌ی کسانی که در این مدت رنجاده‌ام عذر می‌خواهم.پدر من خیلی بی حاشیه بود و این حواشی که در چند روز پیش آمده، در شان پدر نیست. پدر می‌گفت وقتی اجرای نمایش تمام می‌شود، از صدای دست مردم می‌توانیم بفهمیم چه کار کرده‌ایم. از شما خواهش می‌کنم برای پدر من دست بزنید.

در این لحظه حاضران در تالار وحدت، انوشیروان ارجمند را تشویق کردند.

ارجمند ادامه داد: پدر من عاشق نظم بود، و همیشه سر صحنه و فیلم برداری اولین نفری بود که حاضر می‌شد و خواهش می‌کنم نماز پدر با نظم انجام شود.

در ادامه نماز میت استاد انوشیروان ارجمند به امامت حجت الاسلام و المسلمین "دعایی" در تالار وحدت خوانده شد.

گفتنی است؛ در این مراسم هنرمندانی چون کیومرث مرادی، وحید جلیل‌وند، کاظم بلوچی، منصور ضابطیان، رضا حداد، سیامک احصایی، مهدی کرم پور، هدایت هاشمی، حمید پور آذری، علی دهکردی، تورج منصوری، حبیب دهقان نصب، فرهاد قائمیان، امیر حسین مدرس، داریوش فرهنگ و امید حاجیلی حضور داشتند.

لازم به ذکر است؛ مراسم ختم استاد انوشیروان ارجمند روز پنجشنبه ساعت 18 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.


انتهای پیام/ اس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار