مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم تشریح کرد

جزئیات طرح جدید افزایش تولید گاز پالایشگاه فجر جم/ افزایش صادرات میعانات گازی

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم با تشریح جزئیات طرح جدید افزایش تولید گاز این پالایشگاه گفت: ظرف سه سال آینده این پالایشگاه آمادگی دریافت 50 میلیون مترمکعب گاز از مخزن پارس جنوبی دارد به طوری که این پالایشگاه سهم 16.5 میلیارد مترمکعبی گاز را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، هادی هاشم‌زاده فرهنگ در نشست خبری اظهار داشت: شرکت پالایش گاز فجرجم به عنوان یکیاز تولیدکنندگان بزرگ گاز کشور افزود: با سیاست‌های کلان دولت برای توسعه پایدار و در راستای سیاست خود مبتنی بر تولید محصولات گازی، حفظ سرمایه‌های ملی، حفاظت ازمحیط زیست و بهبود مستمر را در سرلوجحه گاریحود قرار داده است.

وی تصریح کرد: مأموریت اصلی این شرکت تولیدگاز بوده آنچه که در مجموعه امکانات توسعه این شرکت مورد توجه است بخش تأسیساتی پالایشگاه می‌باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم اظهار داشت: این پالایشگاه شامل هشت واحد تصفیه گاز است که در زمان احداث میلیون مترمکعب ظرفیت تصفیه را داشته است به طوری که در سال 79 با فراهم شدن شرایط و مراحل توسعه رکورد 110 میلیون مترمکعبی تولید را کسب کرد.

وی افزود: در سال 89 با ایجاد امکان انتقال گاز از عسلویه افزایش ظرفیت این پالایشگاه تا سقف 125 میلیون مترمکعب تحقق پیدا کردوهم اکنون ظرفیت تولید این پالایشگاه 125 میلیون مترمکعب می‌باشد.

هاشم‌زاده فرهنگ افزود: این پالایشگاه سه نوع خوراک را دریافت می‌کند آنچه که در برداشت گاز اتفاق می‌افتد از دو مخزن نار و کنگان صورت می‌گیرد که ظرفیت کلی آن 250 میلیارد مترمکعب بوده است و کنگان 460 میلیارد مترمکعب بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: این پالایشگاه میعانات گازی مخزن همراه خوراک را دریافت کرده و در پالایشگاه تثبیت و ذخیره می‌کند و بعد از طریق بندر سیراف صادر می شود به طوری که امکان صادرات میعانات گازی از این پالایشگاه با مدیریت شرکت ملی نفت فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم تأکید کرد: در بخش ال پی جی در طراحی اولیه این پالایشگاه تولید 50 تن ال پی جی را داشت و با توسعه و مطالعات ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود 200 تن در روز افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ایران یک مأموریت و چشم‌انداز قابل تحققی را در برنامه  کار یخود قرار داده است پیش بینی شده است ظرف سه سال آینده ظرفیت فرآورش در این پالایشگاه دو برابر شود اگر امروز حدود 600 میلیون مترمکعب گاز تحویل شبکه انتقال می دهد ظرف سه سال آینده با دو برابر شدن به مرز 330 میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پالایش گاز فجر جم ظرف سه سال آینده آمادگی دریافت 50 میلیون مترمکعب گاز از مخزن پارس جنوبی را دارد که سهم 16.5 میلیارد مترمکعبی را در سال به خود اختصاص خواهد داد به طوری که این مأموریت توسعه‌ای برای شرکت گاز تعیین شده است و پالایشگاه فجر جم از قدیمی ترین پالایشگاهای کشور است.

وی همچنین تصریح کرد: در سبد انرژی مصرفی کشور گاز سهم 70 درصدی را دارد به طوری که 18 درصد سهم مصرفی متعلق به این مجموعه می‌باشد.

هاشم‌زاده فرهنگ تولید میعانات گازی در سال گذشته را 10 میلیون بشکه، میزان گاز تولیدی سالیانه را 32 میلیون مترمکعب و ال پی جی را 45 هزار تن اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم افزود: در بخش تولید گاز در هشت ماهه نخست سال جاری حدود 19.7 میلیارد مترمکعب تولید گاز داشتیم به طوری که در بخش برداشت نار و کنگان حدود 18.3 میلیارد مترمکعب گاز دریافت کردیم.

وی تأکید کرد: در بخش میعانات گازی در سال جاری حدود 6.32 میلیون بشکه صادرات داشتیم همچنین 7 هزار و 400 تن ال پی جی تولید شده است.

وی افزود: طرح توسعه پروژه جمع‌آوری بازیافت و راه‌اندازی مخازن در سال 91 به بهره‌برداری رسید و بخش فرآیند آن نیز در سال 92 و بخش شیرین‌سازی در سال 94 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص مصوبه شرکت ملی گاز اشاره کرد و گفت: در سرکت گاز 50 میلیو مترمکعب گاز پارس جنوبی جایگزین نار و کنگان شده و مشاور پروژه را طراحی و جلسه پیش فراخوان برگزارشده و در حال استعلام در روزنامه هستیم به طوری که در طی ماه جاری مشاورین برای این کار مناسب ارزیابی می‌شوند تا در نیمه اول سال 94 طراحی پروژه را داشته باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برق مورد نیاز پالایشگاه بر اساس طراحی نیروگاه تأمین شده و توربین‌های استفاده شده در این پالایشگاه کارکرد زمانشان طولانی است و نیاز به بازسازی در جهت توسعه پایدار دارد. در همین زمینه مشاوره این طرح انجام شده و نیروگاه سوم جدید را طراحی کردند که پیشرفت پروژه 90 درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال یکی از واحدهای این نیروگاه راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تولید ، پالایشگاه ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار