خسروی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

عدم تناسب بودجه عمرانی 94 با پروژه‌های نیمه کاره/ تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده موجب طولانی شدن ساخت پروژه‌ها شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه حدود ۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های نیمه کاره هیچ تناسبی با تعداد آن‌ها ندارد، گفت: امسال در بودجه تمهیداتی اندیشیده شده تا با استفاده از روش‌های مختلف مشارکتی و یا تحویل برخی طرح‌های نیمه کاره تعداد پروژه‌های نیمه‌ساز را کاهش دهیم.

"علی‌رضا خسروی" عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره در سال گذشته حدود 9۰ هزار میلیارد تومان نیاز داشتیم و امسال نیز ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است، گفت: اما در بودجه سال 94 مبلغی حدود ۴ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که هیچ تناسبی با میزان پروژه‌های نیمه کاره ندارد.

نماینده سمنان و مهدی شهر بیان داشت: امسال در بودجه تمهیداتی اندیشیده شده تا با استفاده از روش‌های مختلف مشارکتی و یا تحویل برخی طرح‌های نیمه کاره تعداد پروژه‌های نیمه‌ساز را کاهش دهیم. 

وی در ادامه افزود: مهندسی ارزش روشی است که می‌تواند میزان قیمت‌گذاری بر روی هر پروژه را به درستی مشخص کند اما تاکنون به آن کمتر توجه شده، البته امروز در برخی پروژه‌ها مقداری پیوست‌های مختلف ضمیمه می‌شود که امیدواریم بتواند کمک شایانی در تعیین مبالغ پروژه‌ها داشته باشد و از هدررفت پول جلوگیری کند.

خسروی با رد برجسته بودن هرگونه زد و بند و رانت در تکمیل پروژه‌ها تصریح کرد: زمانی که از کلنگ‌زنی پروژه‌ای می‌گذرد، یکسری نهادهای مختلف با تعدد تصمیم‌گیری‌ موجب طولانی شدن آن پروژه می‌شوند، بطور مثال پروژه بزرگراه تهران_ شمال که تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه برداشته و ۹۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای اتمام نیاز دارد. 

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: رانت‌ها و زد و بند‌ها را در ناقص ماندن بسیاری از پروژه‌ها موثر نمی‌‌دانم، مثلا در سمنان برای احداث یک پل تاکنون چندین جلسه برای تعیین زیرساخت‌های آن برگزار شده است و مسلما این مسائل موجب کند شدن و ایجاد مشکلاتی در کار می‌‌کند.

این در حالی است که "علی‌نعمت چهاردولی" عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس روز سه‌شنبه 26 آذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اعلام کرده بود که رقم بودجه‌های عمرانی بر روی کاغذ تا دست یافتن به اتمام پروژه‌ها در عمل تفاوت بسیاری دارد که آن هم به دلیل کمبود بودجه بر اثر رانت‌‌ها، واسطه‌‌گری‌های بی‌شمار، زدو بند و ... است.

باید توجه داشت که نمی‌توان هیچ کدام از این دو نگاه را رد کرد و مطئمنا هر دو، دلیلی است برای وجود حدود 4 هزار پروژه نیمه تمام در کشور که نیازمند بازنگری جدی در تخصیص بودجه و مدیریت‌ها است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار