کرمان؛

کاهش ارزش روبل روسیه به ضرر کشاورزان جیرفتی تمام شد!

شهرستان جیرفت میزان قابل توجه ای خیار خاردار به کشورهای روسیه و آسیای میانه صادر می کند اما به دلیل پایین آمدن ارزش روبل روسیه ، امسال صادر کنندگان از صادرات این محصول خودداری کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان،جیرفت یکی از شهرهای جنوبی استان کرمان است که با توجه به شرایط آب و هوای مناسب ، در همه ی فصل های سال محصولات کشاورزی زیادی در این شهر تولید می شود که علاوه بر عرضه در بازار های داخلی به بازارهای خارجی هم صادر می شود.

یکی از محصولات مهم صادراتی بخش کشاورزی جیرفت خیار خاردار نام دارد که به دلایل خاصی امسال صادرات این محصول با مشکل مواجه شده است.

 یکی از کشاورزان تولید این محصول در شهرستان جیرفت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : از 2 مهر تا 10 اسفند امسال طبق یک قرارداد 18هکتار از زمین های خود را خیار خاردار کاشتیم و در نیمه آذر محصول خود را برداشت کردیم اما با توجه به مشکلی که در کشور روسیه پیش آمده است صادر کننده ها به قرارداد خود عمل نکردند و در حال حاضر هیچ خبری از آن ها نیست.

وی افزود: ما براساس سفارش کشور روسیه 100 درصد زمین های خود را زیرکشت خیار خاردار بردیم و تا کنون 300 تن محصول برداشت کردیم اما صادر نشدن این محصول سبب شد علاوه بر این که سودی کسب نکنیم  ضرر 30 تا 40 میلیونی بررای کشاورزان ایجاد شد.

 کشاورزان مقصر این امر را جهادکشاورزی جنوب استان میدانند و ما هم به سراغ موسوی مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان رفتیم.

سید یعقوب موسوی گفت: چند سالی است که شهرستان جیرفت خیار خاردار را به صورت سفارشی برای کشور روسیه صادر می کند اما امسال با توجه به اینکه ارزش روبل روسیه در مقابل دلار پایین آمده است به همین دلیل صادر کننده ها از صادر کردن این محصول صرف نظر کردند.

وی با توجه به اینکه این محصول کاملا سفارش روسیه بوده و کشور جایگزینی برای صادر کردن وجود ندارد افزود : ما حتما این مشکل را از طریق وزارتخانه و نماینده امور خارجه روسیه پیگیری خواهیم کرد.

از جهت دیگر مشکلی که صادر کننده ها بیشتر در این زمینه مطرح می کنند این است که سودی زیادی از صادرات این محصول برای آن ها نمی ماند و به هیچ وجه حاضر به کسب درصد پایینی از سودآوری نیستند.

به سفارش کشور روسیه هم اکثر کشاورزان جیرفتی 70 در صد گلخانه های خود را خیار خاردار برای صادر به این کشور کاشتند و طبق قراردادی با صادر کننده های داخلی برای هر کیلو خیار بین هزار تا 1500تومان به توافق رسیدند اما تحریم روسیه و پایین آمدن ارزش پول این دولت بهانه ای برای صادر کننده ها شد تابه قرارداد خود عمل نکنند و این محصول را به کشور روسیه صادر نکنند و این امر آسیب جدی به کشاورزان وارد کرد.

مهندس کیخا رییس انجمن گلخانه داران جنوب استان کرمان هم علت این مشکل را هزینه های بالای گمرکی و تحریم روسیه که سبب افزایش تورم وکاهش ارزش پول این کشور شده است بیان کرد و گفت : این امر سبب شد تا صادر کننده ها (واسطه های داخلی ) صادر کردن این محصول را به ضرر خود ببینند.

وی خاطرنشان کرد: طی جلسه ای که با صادر کننده ها داشتیم شرایطی را مطرح کردند که مورد قبول کشاورزان واقع نشد و به نتیجه ای نرسیدیم.

رییس انجمن گلخانه داران جنوب افزود:صادر نشدن خیار خاردار که بصورت سفارشی برای کشور روسیه کاشته شده خسارت مالی هنگفتی به کشاورزان وارد کرده و تنها راه کمک به این کشاورزان  ارائه تسهیلات ویژه از سوی جهادکشاورزی است.

با توجه به پیگیری های باشگاه خبرنگاران در این گزارش راهکاری برای حل مشکل کشاورزان یافت نشد به همین دلیل به سراغ اتاق بازرگانی رفتیم و بارستمی نائب رییس اتاق بازرگانی گفتگویی داشتیم.

 وی گفت: از آنجایی که قراردادهای کشاورزان با صادرکننده ها معتبرنبوده کاری از دست اتاق بازرگانی ساخته نیست و تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که مشکل کشاورزانی را که عضو اتاق بازرگانی کرمان هستند و قرارداد معتبر دارند را از طریق اتاق ایران واقع در تهران پیگیری کنیم.

از اینگونه صحبت های متولی بخش خصوصی متوجه می شویم که کار خاصی از آنها برای حل این مشکل  بر نمی آید  از سوی دیگر متولیان دولتی نیزدر این باره می گویند هرچند که صادرات محصولات زیر نظر اداره صنعت، معدن و تجارت است اما در مورد این مسئله چون پای دلال ها در میان است مربوط به بخش خصوصی بوده و بخش دولتی پاسخگو نخواهد بود.

به نظر می رسد با توجه به این گفته نائب رییس اتاق بازرگانی که اگر کشاورزان قراردادهای خود را زیر نظر اتاق بازرگانی کرمان انعقاد می کردند میتوانستیم این مشکل را پیگیری کنیم ، کشاورزان اظهار می کنند هیچ اطلاعی از این مسئله نداشتند و اطلاع رسانی از طرف اتاق بازرگانی ضعیف بوده است.

حال در این میان باز به یک مانع برخورد میکنیم که همان حل نشدن صورت مسئله موضوع است و باید  مسئولین جواب قاطع و محکمتری را در قبال حجم بالای  کاشت خیار خاردار ی که مشتری جز کشور روسیه نداشته  بدهند، تا کشاورزانی که این خیار را تولید می کردند از ضرر و زیان بالا نجات یابند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.