نشست خبری فرماندهان ارتش؛

موسوی: تست موشک و مبارزه با تروریسم در رزمایش هفته آتی/ سیاری: نیروهای فرامنطقه‌ای باید محدوده رزمایش را ترک کنند/ حیدری: حضور پهپادهای بومی نزاجا در رزمایش/ اسماعیلی: رصد تمام پروازهای فرامنطقه‌ای

مرحله اصلی رزمایش محمدرسول الله از 4 دی ماه با رمز محمد رسول الله آغاز و تا روز 10دی با حضور یگان‌های سطحی و زیرسطحی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیرسرتیپ عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش در نشست خبری که به مناسبت انجام رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد اظهار داشت: رزمایش به نام نامی حضرت محمد رسول الله نامگذاری گردیده و مرحله اصلی آن از 4 دی ماه آغاز و در روز 10 دی ماه با رژه یگان های زیرسطحی، سطحی و هوایی و با نمایش قدرت به پایان خواهد رسید.
 
وی ادامه داد: رزمایش‌ها معمولا از قبل پیش‌بینی‌های آن انجام شده و گسیل نیروها زودتر صورت می‌گیرد و هم اکنون رزمندگان ارتش مشغول انجام وظایف خود هستند.  
 
جانشین فرمانده کل ارتش تصریح کرد: وسعت منطقه رزمایش حدود 2میلیون و 200هزار متر مربع (850 هزار مایل مربع) که در دریا از مدار ده درجه از شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز و در بخش زمین بخش اعظمی استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.  
 
وی با اشاره به برشمردن حضور یگان‌های مختلف زمینی، دریایی و پایگاه‌های نیروی دریایی سپاه و یگان های احتیاط بسیج استان سیستان و بلوچستان در رزمایش گفت: متخصصان وزارت دفاع در بخش‌هایی که لازم باشد و سامانه‌هایی که در آن نقش داشته باشند حضور پیدا کرده و آن‌ها را بررسی می‌کنند.  
 
امیرسرتیپ موسوی با اشاره به این که رزمایش براساس تهدیدات یگان‌ها به صورت واقعی وارد عمل می‌شوند تاکید کرد: قدرت اصلی ما معنویت محوری و ولایت مداری بوده اما برای ارتقای آمادگی رزمی و توان دفاعی در برابر تهدیدات هر آنچه که از امکانات مادی نیاز داشتیم فراهم کرده و تاکتیک‌های نوین و عملیات‌های مشترک را منطبق برتهدید تمرین می‌کنیم و در این رزمایش آنچه را که مانع پخش ندارد توسط رسانه‌ها پخش می‌شود و بقیه در سوابق موجود باقی مانده و زمانی که مانع پخش آن برطرف شد پخش خواهد شد.  
 
جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: نکته جدید در این رزمایش به منظور انتقال هرچه کاملتر و واقعی‌تر تجربه به افسران جوان تر در کنار هر قرارگاه بوده و باید همه وظایف پیش‌بینی شده به طور کامل انجام شود.
 
وی با برشمردن ویژگی‌های رزمایش اظهار داشت: مشترک بودن رزمایش و اقدام ارتش با سه نیرو و قرارگاه پدافند هوایی به عنوان یک مشت واحد، گستردگی  و وسعت منطقه رزمایش، حضور در دریا تا مدار ده درجه، تحکیم پیوندهای ارتش و مردم برای دفاع همه جانبه و گسترده ازکشور، انطباق عملیات با تهدیدات پیش‌بینی شده، تشکیل قرارگاه‌ها و رده‌های جوانان، ارزیابی کفایت طرح‌های پیش‌بینی شده برای مقابله با تهدیدات، ارتقای توان رزمی یگان ها، تمرین اقدامات فرماندهی مشترک و بررسی نحوه عملکرد یگان‌های حاضر در رزمایش، شناسایی نقاط قوت و ضعف‌های تاکتیکی و آزمایش سامانه‌ها و تجهیزات و انتقال تجربه به جوانان از جمله ویژگی‌های این رزمایش است.

امیرسرتیپ موسوی با بیان این که ماکشوری هستیم که به فکر سلطه گری و سلطه پذیری نیستیم اظهار داشت: ارتقای توان دفاعی و امادگی رزمی ما در راستای تدوین صلح و دوستی است و ما با حضور بیگانگان در منطقه مخالفیم و به همین دلیل شعار رزمایش نمایش اقتدار و صلح و دوستی پایدار در سایه وحدت اسلامی و منطقه‌ای است.
 
جانشین فرمانده کل ارتش در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره این که اولویت آغاز رزمایش با کدام نیرو است گفت: شروع رزمایش با نیروی زمینی بوده اما محوریت این رزمایش وزن سنگین آن نیروی دریایی می‌باشد و همواره در این ایام سلسله رزمایش‌هایی را نیروی دریایی انجام می‌دهد که با حضور تمامی نیروها و با پیاده‌سازی تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزمی همراه است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره این که سهم و نقش نیروها در رزمایش چگونه است تاکید کرد: از نظر وزن نمی‌توانیم آن‌ها را با هم مقایسه کنیم اما نیروی زمینی و دریایی نقش سطحی و ماورکننده داشته و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا و نهاجا از روز شروع رزمایش با امکانات خود آن را پشتیبانی می‌کند که رزمایش‌ها همواره با یک سری حوادث پیش‌بینی نشده مواجه هستند که درباره آن‌ها نیز تصمیم گیری خواهد شد.  
 
امیرسرتیپ موسوی گفت: پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه یکی از پیام‌های ما بوده و برای کسانی که هنوز پس از سی و اندی سال دور از مرزها افکار شیطانی داشته و خوی استکباری دارند پیام رزمایش دفاع از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از ملت ایران است و نشان دهنده این موضوع است که فشار تهدید و تحریم بی‌تاثیر بوده و پیام روشن ما این است که اگر کشوری به خدای بزرگ و مردم خود تکیه کند عزت و استقلال را کسب کرده و هیچ نیازی به تکیه به دیگران ندارد.  
 
جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: در بخش‌هایی از این رزمایش فرصتی برای حضور نیروها و تمرین تاکتیک‌ها بوده و در این رزمایش مبارزه با تروریسم را نیز تمرین می‌کنیم.
 
وی با اشاره به توانایی نیروهای هوایی، دریایی و زمینی برای مقابله با تهدیدات براساس آنچه که تصور دارند تاکید کرد: در این عملیات نیروی هوایی دارای نقش‌های دفاعی، پشتیبانی، تمرینی و تاکتیکی است.
 
امیرسرتیپ موسوی در پاسخ به سوالی درباره تعاملات ارتش و سپاه و رقابت‌هایی که در این موضوع وجود دارد تاکیدکرد: ارتش و سپاه پاسداران دو برادر بوده و هر کدام تلاش می‌کنند زودتر پیش مرگ خانواده بوده و هر کدام سینه به سینه با دشمن رقابت می‌کنند و ارتش و سپاه پاسداران رقابت های علمی و نظامی زیادی دارند و تلاش می‌کنیم در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کنیم اما ارتش و سپاه دارای یک آرمان و یک کشور و یک فرمانده بوده و یک فرمانده که فرماندهی معظم کل قوا می‌باشد هستند.  
 
جانشین فرمانده کل ارتش اضافه کرد: هیچ گاه سپاه در کنترل ارتش یا ارتش در کنترل سپاه نبوده و همواره بین ارتش و سپاه پاسداران رفاقت و برادری وجود دارد.  
 
در ادامه نشست خبری مشترک رزمایش محمد رسول الله امیردریادار سیاری درباره توان موشکی جمهوری اسلامی ایران در رزمایش اظهار داشت: با انواع پرتاب موشک‌های سطح به سطح و ساحل به دریا در رزمایش ایفای نقش خواهیم کرد و نیروی دریایی سپاه پاسداران که یک پایگاه در جاسک و یک پایگاه در چابهار دارد در رزمایش شرکت می‌کند.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره خارج شدن نیروهای بیگانه از منطقه رزمایش افزود: منطقه رزمایش از تنگه هرمز تا مدار ده درجه بوده و در داخل خلیج فارس یا آب‌های بین‌المللی اگر نیروها حضور داشته باشند ما به آن کاری نداشته اما در زمان انجام رزمایش و تمرینات و شلیک موشک اطلاعیه می‌دهیم و باید آن‌ها منطقه را ترک کنند واگر منطقه را ترک نکنند هر اتفاقی که بیفتد مسئول آن خود آن‌ها هستند.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: گسترش منطقه رزمایش از مدار ده درجه بوده و آب‌های بین‌المللی به محض این که 40 کیلومتر از ساحل ایران فاصله گرفته می‌شود شروع شده و ناوگروه‌ نیروی دریایی در خلیج عدن هم در آب‌های بین‌المللی به ایفای نقش خواهد پرداخت.
 
سیاری در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد و تنوع هواپیماهای بدون سرنشین و شرکت پهپاد آرکیو 170 ایرانی در رزمایش تاکید کرد: استفاده پهپاد ساحلی که ماموریت گشت، شناسایی و رزمی دارد و پهپادهای دریاپایه که روی ناوشکن ها قرار دارند در این رزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد و آرکیو 170 ایرانی در رزمایش شرکت نمی‌کند و نیروهای مسلح ما در هر لحظه آماده دفاع از مرزها و منافع کشور هستند و تدبیر رهبر معظم انقلاب این است که شب حمله‌ای فکر کنیم و نیروی دریایی در این مسیر گام برمی‌دارد.

در ادامه این نشست امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا گفت: براساس اعلام نظر ایکائو آسمان ایران امن‌ترین آسمان خاورمیانه بوده و این موضوع اینجا نمود پیدا می‌کند که وقتی هواپیمای ایساف وارد حریم آسمانی جمهوری اسلامی می‌شود به اشتباه خود پی برده و به سمت مقصد خود رهسپار می‌گردد  و وظیفه قرار گاه پدافند هوایی این است که آسمان منطقه را رصد کند و با جمع آوری اطلاعات حریم هوایی را ایمن کند.
 
وی ادامه داد: قرارگاه پدافند هوایی در یک گستره 133 هزار کیلومتر مربعی رزمایش ایفای نقش می‌کند و در سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه حدود سه هزار نفر به صورت مستقیم و 10هزار نفر هم پشتیبانی می‌کنند تا به هماهنگی در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور کمک کنند.
 
در ادامه نشست خبری رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران امیرسرتیپ کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: به تعبیر فرماندهی معظم کل قوا توان نیروی زمینی محوری و ستون فقرات ارتش بوده و این نیرو با توجه به منویات مقام معظم رهبری به سمت چابک‌سازی گام برمی‌دارد و در این رزمایش با همین هدف در بیش از 43 هزار کیلومتر مربع حضور دارد و در مجموع نیروی زمینی در 27 رسته تخصصی شرکت می‌کند و در یک سامانه فرماندهی مقتدر قابلیت خود را نشان می‌دهد.
 
وی ادامه داد: نیروی زمینی در بخش آفندی و پدافندی و انتقال سریع نیرو انجام وظیفه خواهد کرد و حضور تیپ 55 هوابرد که با استفاده از ناوگان نهاجا وارد عمل می‌شود و یگان ویژه تیپ 65 که در نبرد ساحلی و پدافندی خواهیم داشت نشان دهنده توانمندی این نیرو خواهد بود.  
 
امیرحیدری تاکید کرد: رسته زرهی در نبرد نیروی زمینی گوشه‌ای از تاکتیک‌ها را پیاده خواهد کرد و در بخش پهپاد و هوانیروز هم گوشه‌هایی از توان و قدرت خود را که از تجارب سنوات گذشته است نشان داده و منتقل خواهیم کرد.  
 
در ادامه این نشست امیرسرتیپ دوم حسین چیت‌فروش سخنگوی نیروی هوایی در رزمایش گفت: ما در جایگاه خودمان از بیش از 9 هواپیمای مختلف اعم از بمبرهای متوسط، کوچک و سنگین و شکاری و بمب افکن‌ها را خواهیم داشت و نیروی هوایی یک نیروی واکنش سریع و آماده به خدمت بوده که نقش پشتیبانی را با حضور گروهی از هواپیماها خواهد داشت.  
 
سخنگوی نیروی هوایی در رزمایش در پایان خاطر نشان کرد: کلیه پایگاه‌های نهاجا در این رزمایش درگیر هستند و هر جا که لازم باشد ایفای نقش می‌کنیم و کشف و شناسایی و اقدامات آفندی و پدافندی در این رزمایش پیگیری خواهد شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
انشاالله همه باهم یه روزی در قدس نماز جماعت بخونیم
Germany
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
خدا بهشون توان و قدرت بده که روز به روز پیشرفت کنند.انشاالله.
آخرین اخبار